مسابقات ورزشی پوششی برای شکنجه و قتل در عربستان سعودی

دولت سعودی حداقل 1.5 میلیارد دلار برای برگزاری مسابقات معروف ورزشی هزینه کرده است. مسابقاتی که گفته می‌شود پوششی برای چهره ضد حقوق بشری این کشور است.

مسابقات ورزشی پوششی برای شکنجه و قتل در عربستان سعودی
کد خبر: 473812
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ۱۰:۱۷:۵۲

اعتمادآنلاین| مؤسسه حقوق بشری «گرانت لیبرتی» در گزارشی به هزینه‌های هنگفت دولت عربستان سعودی در بخش برگزاری مسابقات ورزشی پرداخت و آن را اقدامی برای ترمیم چهره مخدوش عربستان در حوزه حقوق بشر دانست.

به گزارش فارس، در گزارش این نهاد حقوق بشری برای توصیف شرایط عربستان سعودی از اصطلاح «پولشویی ورزشی» استفاده شده است؛ بدین گونه که ریاض تلاش می‌کند با میزبانی یا سرمایه‌گذاری در مسابقات بزرگ ورزشی، از خود یک چهره مطبوع برای گردشگری و با تفکراتی پیش رو به نمایش بگذارد.

از این رو محمد بن سلمان 145 میلیون دلار با فدراسیون فوتبال اسپانیا به مدت سه سال قرارداد بسته است. همچنین 15 میلیون دلار برای برگزاری یک مسابقه بین‌‌المللی گُلف هزینه کرده است.33 میلیون دلا برای میزبانی مسابقات قهرمانی بیلیارد و 100 میلیون دلار برای برگزاری مسابقات مشت‌زنی «Clash on the Dunes» میان «اندری رویز» و «انتونی جوشوا» در سال 2019 هزینه شده است.

عربستان سعودی در سال 2014 به میزان 500 میلیون دلار و به مدت 10 سال با شرکت World Wrestling Entertainment (دبلیو دبلیو ای) که یک رسانه جمعی و کمپانی سرگرمی است قرارداد امضاء کرد.

همچنین قرار است به زودی مسابقات بوکس میان «تایسون فیوری» و «انتونی جوشوا» در عربستان برگزار شود که دولت ریاض برای برگزاری این مسابقه نیز 200 میلیون دلار هزینه کرده است.

180 میلیون دلار نیز به رئال مادرید برای حضور در ریاض و شرکت در یک برنامه گردشگری-تفریحی بسیار وسیع داده شده است. در سال 2020 نیز سوپرکاپ ایتالیا و سوپرکاپ اسپانیا در شهرهای ریاض و جده عربستان برگزار شده بود.

روزنامه تلگراف نیز در بهمن ماه سال گذشته نوشت که «کریستیانو رونالدو» پیشنهاد همکاری تبلیغاتی با وزارت گردشگری عربستان سعودی را رد کرده است. وزارت گردشگری عربستان، پیشنهاد سالانه 6 میلیون یورویی به کریستیانو رونالدو ارائه داده بود تا از تصویر او در کمپین‌های تبلیغاتی شان بهره ببرند و البته رونالدو نیز از عربستان سعودی بازدید کند. شرکت‌های خصوصی عربستانی از «لیونل مسی» دیگر بازیکن مطرح فوتبال برای سفر به عربستان دعوت کرده بودند که او نیز نپذیرفته بود.

«لوسی رای» عضو مؤسسه «گرانت لیبرتی» در این باره به روزنامه گاردین گفت که دولت سعودی دست به نقض گسترده حقوق بشر می‌زند و همزمان تلاش می‌کند با بهره‌گیری از معروف و محبوب بودن ستارگان ورزشی در جهان به اقدامات «وحشیانه» خود از قبیل شکنجه و سرکوب و قتل سرپوش بگذارد.

او گفت که «محمد بن سلمان» پنج سال پیش چشم‌انداز 2030 را مطرح کرده و همزمان که تلاش دارد یک تحول اجتماعی و اقتصادی در عربستان رقم بزند، بازداشت و سرکوب مخالفان به خصوص فعالان زن و روحانیون دینی نیز شدت یافته است. علاوه بر این یورش به یمن با بیش از صد هزار کشته از جمله 12000 غیر نظامی در پرونده عربستان سعودی وجود دارد که حداقل یک سوم این کشته در نتیجه حملات هوایی ائتلاف سعودی است. اخیرا نیز گزارش اطلاعاتی دولت آمریکا از نقض مستقیم «محمد بن سلمان» در قتل جمال خاشقچی در سال 2018 پرده برداشت و مسابقات ورزشی نباید مانعی در برابر اگاهی مردم باشد.

سازمان حقوق بشری و ضد جنگ Code Pink نیز در اسفند سال گذشته از «لویس هامیلتون» راننده انگلیسی مسابقات فرمول یک خواست تا در مسابقات سپتامبر 2021 در شهر جده عربستان شرکت نکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها