ایگور لوکز، استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون:

بازگشت به برجام اولویت بایدن است

یک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون گفت: معتقد هستم که بازگشت به برجام اولویت جو بایدن است و وی علی‌رغم تنش‌هایی که در خاورمیانه میان تهران و واشنگتن وجود دارد، خواهان پیش‌برد دیپلماسی است. 

بازگشت به برجام اولویت بایدن است
کد خبر: 473879
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۱ ۰۹:۱۰:۴۶

اعتمادآنلاین| ایگور لوکز استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون است که به تاریخ جنگ جهانی اول تا تاریخ اروپای مرکزی می پردازد. وی همچنین سرکنسول افتخاری جمهوری چک است.

وی به بیان نظرات خود در خصوص آینده برجام و تنش در روابط تهران و واشنگتن پرداخت.

به گزارش ایلنا این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که برخی معتقد هستند که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در لیست اولویت های رئیس جمهور ایالات متحده قرار ندارد، آیا چنین گزاره‌ای درست است، گفت: معتقد هستم که بازگشت به برجام اولویت جو بایدن است و وی علی‌رغم تنش‌هایی که در خاورمیانه میان تهران و واشنگتن وجود دارد، خواهان پیش‌برد دیپلماسی است.

وی ادامه داد: تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق بی پروا، خطرناک و نشانه ضعف او بود. تمایل وی به مورد تحسین واقع شدن از سوی هوادارانش، باعث نادیده گرفتن منافع امنیت ملی ایالات متحده شده بود. جو بایدن و اطرافیان وی، از جمله وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن می‌دانند که بازگشت به توافق از طریق یک تلاش همه‌جانبه دیپلماتیک، تنها گزینه منطقی است. لوید آستین وزیر دفاع چندین بار در عراق انجام وظیفه کرده‌است و مسلما تجربه‌‌های زیادی را از تهدیدهایی که با استفاده از زور در آن قسمت از جهان در قرن بیست و یکم به وجود آورده، آموخته است.

ایگور لوکز در مورد بی‌اعتمادی‌هایی که پس از خروج آمریکا از برجام شکل گرفت گفت: این خروج ترامپ از توافق هسته‌ای نبود که باعث ایجاد بی‌اعتمادی بین واشنگتن و تهران شد؛ این نوع بی‌اعتمادی حداقل از کودتایی که نخست وزیر محمد مصدق را سرنگون کرد، وجود داشت. تنش بین واشنگتن و تهران با بحران گروگانگیری و اشغال سفارت آمریکا به اوج خود رسید. تصمیم ترامپ برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های جدیدی که او اعمال کرد، اوضاع را بدتر کرد.

وی افزود: همه این را می‌دانند، خصوصاً در دولت جدید که رئیس‌جمهور باید راهی برای بازگشت به میز مذاکره با ایران پیدا کند اما ایران هم باید تا حدی راهی برای مذاکره با ایالات متحده بیابد. ممکن است کمی زمان ببرد اما باید اتفاق بیفتد. من معتقدم که چنین خواهد شد. من معتقدم که بایدن مصمم است که روابط خود را با ایران بهبود بخشد. انجام هر کار دیگری غیر منطقی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جنگ یک گزینه نیست؛ هیچ شخص منطقی نمی‌تواند استدلال کند که جنگ بین ایالات متحده و ایران یک گزینه واقع‌بینانه برای هر دو طرف است. دیپلماسی تنها راه حل است؛ من معتقدم که بایدن ، بلینکن ، کری و دیگران سرانجام راهی پیدا می کنند که به ایالات متحده اجازه می دهد تا برجام را احیا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها