مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری:

در صورت ورود حزب به انتخابات 5 وزیر خود را معرفی می‌کنیم

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: اگر بحث در حزب جدی شد حتما 5 وزیر محوری یعنی وزرای اقتصاد و دارایی، امورخارجه، کشور، اطلاعات و دفاع باید معرفی شوند کما اینکه معاونان رئیس‌جمهور هم قبل از انتخابات معرفی می‌شوند.

در صورت ورود حزب به انتخابات 5 وزیر خود را معرفی می‌کنیم
کد خبر: 473891
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۱ ۱۰:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری، به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات 1400 مطرح است. کواکبیان در مصاحبهبا خبرگزاری برنا معرفی وزرا در 5 حوزه اصلی کشور را از الزامات تبلیغات ریاست جمهوری، می داند.

به گزارش برنا کواکبیان تاکید کرد: «اگر بحث در حزب جدی شد حتما 5 وزیر محوری یعنی وزرای اقتصاد و دارایی، امورخارجه، کشور، اطلاعات و دفاع باید معرفی شوند کما اینکه معاونان رئیس جمهور هم قبل از انتخابات معرفی می‌شوند.»

مشروح گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

ما با ورود نظامیانی که در حین منصب نظامی کاندیدا می‌شوند و به نظامی‌گری خود ادامه می‌دهند، مشکل داریم

*آیا کارشکنی‌ها به امید پاس دادن کارها به دولتی است که می‌خواهند اصولگرا باشد؟

برخی کارها از روی نقشه و برنامه است و بعضی از روی ندانم کاری و جهالت است. مصاحبه‌ای که محسن رضایی با یکی از نشریات خارجی داشت و خود من ایشان را به مناظره دعوت کردم انجا گفته شد که ما یک ماه مهلت می‌دهیم تا آمریکایی‌ها تحریم را در یک سال حل کنند و بعد ما در این مدت، مذاکره می‌کنیم! تو از کیسه چه کسی می‌بخشی؟ مردم تحت فشار عدیده ای هستند و امروز اگر تحریم‌ها برداشته شود بهتر از فردا است و او می گوید یک سال دیگر تحریم‌ها برداشته شود! در ان مصاحبه نوشته شده بود کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری اینچنین گفته است یا دبیر تشخیص مصلحت نظام گفته است ولی وزارت خارجه تکذیب کرد و گفت این حرف دیپلماسی نیست و این نظر شخصی است. یا اینکه در مصاحبه با برنا گفته بود، نظامیان باید بیایند و امیرکبیر بشوند! این هم حرفی خلاف فرمایش مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) است. من بنابرآنچه که در وصیت نامه سیاسی امام ره آمده است با صراحت می‌گویم، نظامیان نباید وارد جناح بندی‌های سیاسی و احزاب سیاسی و انتخابات بشوند این گفته امام است. برخی تفسیر می‌کنند و می‌گویند امام گفته است وارد حزب نشوند! اگر نظامیان دست از نظامی‌گری بردارند و مانند سیاسیون حزب تشکیل بدهند چه اشکالی دارد حضرت امام می‌فرمایند اگر در منصب نظامی باقی باشند نباید این کار را انجام دهند. ما با این مخالفیم وگرنه کسی مخالف این نیست که یک نظامی از ارتش یا سپاه انصراف بدهد و کاملا غیر نظامی و یک فرد سیاسی باشد اما امروز تیپ‌هایی مطرح می‌شوند که همچنان در سپاه و منصب نظامی خود هستند و این مشکل قصه است. این افراد استعفا بدهند و از نیروی نظامی خارج بشوند و بعد چه رای بیاورند و چه رای نیاورند دیگر به سپاه یا ارتش بر نگردند. ما با ورود نظامیانی که در حین منصب نظامی کاندیدا می‌شوند و به نظامی‌گری خود ادامه می‌دهند، مشکل داریم و این صددرصد برخلاف وصیت امام خمینی (ره) است. اخیرا در ویدئویی از مقام معظم رهبری دیده‌ام که ایشان هم گفتند، ما همان روشی را که امام داشت را قبول داریم و دوستانی که در عرصه‌های نظامی هستند باید به فرمایش امام عمل کنند.

*اگر رئیس جمهور یا یکی از مسئولین در 1400 باشید برای کشور چه دغدغه ای خواهید داشت. از نظر شما بیشترین نقطه ضعف ما در سالی که گذشت و دولتی که رفت چه بود؟

ما برای بحث انتخابات برنامه ریزی کردیم و برنامه محوری یکی از اساسی ترین بحث‌های ما است ما می‌گوییم خداباوری و مردم‌سالاری و برنامه محوری و این سه شعار اساسی ما است و در کنگره بحث شد. لذا برنامه‌های ما در عرصه روابط بین‌الملل، دیپلماسی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی، اجتماعی، تحولات اداری و سیستم اداری و مسائل اقتصادی و حل مشکلات معیشتی ارائه می‌شود من یکبار گفته‌ام پنجاه گل شکفته می‌شود. امروز مشکلات اصلی جامعه ما اقتصادی است که به همان چهار عرصه بر می‌گردد یعنی اگر روابط بین‌المللی ما روی فرم باشد و تحریم نباشیم با زمانی که تحریم‌ها تداوم دارد، فرق می‌کند. اگر سیستم اداری به همین صورت باشد معلوم نیست سیستم معیشتی بهتر شود. ما نتوانسته ایم تحریم‌ها را حل کنیم که 30 تا 40 درصد کار است. عامل بعدی ناکارامدی دستگاه اجرایی بوده که این بسیار مهم است و ناکارامدی و کار نابلدی برخی از دستگاه‌های اجرایی علاوه بر بحث تحریم‌ها، ما را به این روز انداخته است. مساله بعدی کاهش اعتماد عمومی‌است اگر مردم از مسئولین خود حرف شنوی بهتری داشته باشند در همه زمینه‌ها شرایط بهتر خواهد شد. یکی مسائلی که در سال جدید باید به طور جدی دنبال شود واکسیناسیون سراسری کرونا است نباید این را به شش ماه دوم بکشانیم. باید در شش ماه اول چه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و چه ظرفیت‌های خارجی بحث واکسیناسیون را به طور جدی به اتمام برسانیم. بخشی از این مساله به اعتماد عمومی برمی‌گردد و مردم باید حرف مسئولین را باور کنند در 13 بدر 99 مردم حرف گوش کردند. کسانی که سالیان سال از خانه خارج می‌شدند در خانه ماندند وقتی در مورد کرونا چنین نمونه ای از اعتماد عمومی بوجود امد در کل سیستم نیز می‌توان مشابه آن را داشت و وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سلامتی روبه راه می‌شود به نظر من این سه مورد اهمیت دارند. اگر بحث در حزب جدی شد حتما 5 وزیر محوری یعنی وزرای اقتصاد و دارایی، امورخارجه، کشور، اطلاعات و دفاع باید معرفی شوند. در حزب فعلا روی این 5 وزارتخانه و افراد مورد نظر برای آن بررسی می‌شوند کما اینکه معاونان رئیس جمهور هم قبل از انتخابات معرفی می‌شوند.

برخی حرف های زور را واقعا نمی‌توان تحمل کرد/ مجلس به بیشترین بحث‌ها دامن می‌زد

*برنامه حزب شما برای حضور در انتخابات چیست؟

ما در کنگره حزب بحث طرح جمهوریت سوم را آورده ایم یعنی حل همین مشکلات و یک محور این است که رئیس جمهور دیگر به مردم نگوید من کاره ای نیستم و یا دیگران جوری برنامه ریزی کنند که در راهپیمایی 22 بهمن در کنار مرگ بر اسرائیل مرگ بر روحانی سازماندهی شده باشد این وضعیت به چه معنی است؟! رئیس جمهور نه شخص اول مملکت است و نه شخصیتی در درجه دهم است. عده‌ای می‌خواهند رئیس جمهور را به زیر همه جداول ببرند و عده‌ای مسئولیت همه چیز را بر گردن رئیس جمهور می‌اندازند درحالیکه وظیفه رئیس جمهور در قانون اساسی، مشخص شده است. وظایف باید به طور دقیق تفکیک شوند. در قانون گفته شده بعد از رهبری ریاست جمهوری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است ولی هر دو دسته این را نادیده می‌گیرند. ما در جمهوریت سوم سه مدل قوه مجریه در دنیا را تعریف کرده‌ایم. با حفظ نظام ولایت فقیه عرض می‌کنم ما یا باید نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی شویم که مثل قبل از بازنگری سال 68 است و در فرانسه اجرا می‌شود یا باید ریاستی کامل باشیم که مثل امریکا خواهد بود و امروز هم اینطور نیستیم و شب دولت تصمیم می‌گیرد و صبح مجلس علیه آن مصوبه می‌گذارند. یا پارلمانی محض باشیم که در انگلستان این الگو اجرا می‌شود و فقط نخست وزیر دارند و پارلمان و نخست وزیر با هم هماهنگ هستند. در سال 58 یک رفراندوم برای قانون اساسی داشتیم و تا سال 68 جمهوریت اول بود و در 68 یکبار دیگر رفراندوم کردیم تا الان که 1400 می‌آید 32 سال جمهوریت دوم داشتیم. جمهوریت سوم می‌خواهد باز بازنگری در قانون اساسی داشته باشد و باز به رای مردم گذاشته شود و جمهوریت سوم اجرا شود. علت این است که همین مشکلات مطرح شده وجود دارد. من عقیده دارم ما سال خوبی پشت سر نگذاشتیم و ویروس کرونا وضعیت را دشوارتر کرد برخی می‌گویند این ویروس هم نعمت الهی بود. آموزش مجازی پیشرفت کرد ولی آیا حتما باید ویروس بیاید تا آموزش مجازی داشته باشیم. کرونا بسیاری از کارها را عقب انداخت و بسیاری از عزیزان از جمله مدافعان سلامت و حتی شخصیت‌های ارجمندی را از دست دادیم و فشار اقتصادی عدیده ای بر مردم وارد شد. این فشار‌ها برای مردم طاقت فرسا بود. همه تحمل کردند ولی برخی حرف های زور را واقعا نمی‌توان تحمل کرد. من در مجلس چندبار گفتم مردم سرمایه اصلی خود را به بورس نبرند و بسیاری می‌گویند ما رفتیم و بدبخت شدیم و سکه و دلار و بورس و مسکن و خودرو دست به دست هم دادند تا مردم این وضعیت بد معیشتی را تجربه کنند. جدا از این مباحث اختلافاتی نیز بین سران سه قوه وجود داشت به خصوص بعد از بر سر کار آمدن مجلس جدید به جای اینکه دست به دست هم بدهند و مشکلات مردم را حل کنند، هر کسی کار خود را می‌کرد و معلوم نبود منافع ملی چقدر مدنظر است. مجلس به بیشترین بحث‌ها دامن می‌زد و هر روز پرچم مخالفتی بر علیه دولت بر می‌داشت دولتی که هم می‌خواهد با کرونا بجنگد و هم با تحریم و مشکلات اقتصادی، می‌جنگد و پشتوانه‌ای ندارد و مجلس هم چوب لای چرخش می‌گذارد. امیدواریم در سال جدید مشکلات اقتصادی با رفع تحریم‌ها و کارامدی دولت و اعتماد عمومی بالا رفته و با از بین رفتن کرونا حل شود و شاهد صفا و صمیمیت و وحدت قوا برای حل مشکلات مردم باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها