کد خبر: 473962
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ۰۸:۵۵:۵۹
| |

باهنر: سند چشم‌انداز بیست ساله سال 1404 به پایان می‌رسد / باید تعداد کاندیداها روشن‌تر باشد / قوانین کشور یک بهم ریختگی دارد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: حکومت باید یک نقشه راه داشته باشد ما چشم‌انداز 20 ساله داریم که در 1384 تصویب و ابلاغ شده است در 1404 پایان این 20سال می‌رسد باید بررسی جدی بشود و مجمع تشخیص مصلحت امروز روی این مساله کار می‌کند.

باهنر: سند چشم‌انداز بیست ساله سال 1404 به پایان می‌رسد /  باید تعداد کاندیداها روشن‌تر باشد / قوانین کشور یک بهم ریختگی دارد
کد خبر: 473962
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ۰۸:۵۵:۵۹

اعتمادآنلاین| دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عنوان کرد: امروز قوانین کشور یک بهم ریختگی دارد که باید در تنقیح قوانین، این بهم ریختگی را حل کرد و سیاست کلی توسط دولت و مجلس و قوه قضاییه حل شود.

به گزارش برنا، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، تاکید کرد: «حجم قانون گذاری در کشور ما بسیار زیاد است و فکر نمی کنم ما به این همه قانون نیاز داشته باشیم.» او بسیاری از قوانین را با شرایط کشور همسان و همساز نمی داند و معتقد است: حجم قانون گذاری در کشور ما طی این سال ها استاندارد خود را از دست داده است.

مشروح گفت و گو با محمدرضا باهنر را در ادامه می خوانید:

امیدواریم جناح های سیاسی مذاکراتی داشته باشند و تعداد کاندیداها روشن تر باشد

*به نظر شما ضعف های ما در سال گذشته چه بودند و برای ریل گذاری در سال جدید چگونه باید پیش برویم؟

سوال کلی است چون ما مشکلات و موفقیت هایی داریم که به قوای مختلف برمی گردد و تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان نظام، درگیر آن هستند. بالاخره سال 1400 برای ما سال مهمی است دو انتخابات مهم در پیش روی ما است انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها و حتی انتخابات میان دوره ای مجلس و خبرگان و قاعدتا فضای سیاسی کشور شاداب و پر شور خواهد شد. نامزدهای انتخاباتی زیاد و متنوع هستند و امیدواریم جناح های سیاسی مذاکراتی داشته باشند و تعداد کاندیداها روشن تر باشد. امید است با همت دولت و مجلس و دیگر دست اندرکاران انتخابات پرشوری داشته باشیم.

*در سال جدید برای رسیدن به توسعه چه بخش هایی به اصلاح نیاز دارد؟

ما هزاران مساله و نیاز و هزاران امکان داریم. من عقیده دارم که ما در نظام مردم سالاری دینی حتما به دو سه حزب فراگیر و جامع و اصطلاحا ضابطه دار نیاز داریم. در کشور ما 100 تا 150 حزب از وزارت کشور مجوز گرفته اند و فعال هستند اما این ها جزایر کوچکی هستند که بعضا با هم تعامل دارند و تعامل نمی کنند اما در نظام مردم سالاری دینی لازمه این است که چند حزب قدرتمند و توانمند داشته باشیم و اگر مردم می خواهند مراجعه کنند به احزاب رجوع کنند نه به آدم ها چون افراد زیاد هستند. در انتخابات آتی ممکن است ده ها نفر ثبت نام کنند مردم از بین اینها چطور افرادی را انتخاب کنند؟ اگر چند حزب قدرتمند داشته باشیم شاید بهتر بشود با مردم تعامل و گفتگو کرد و به نتیجه رسید.

*با توجه به سابقه طولانی حضور شما در مجلس قوانین ما به چه تغییراتی نیاز دارند؟

حجم قانون گذاری در کشور ما بسیار زیاد است و فکر نمی کنم ما به این همه قانون نیاز داشته باشیم. نقشه راه ما باید تنقیح قوانین باشد. من امروز عدد ندارم ولی ظرف 40 سال بعد از پیروزی انقلاب شاید 4تا5 برابر دورانی که بعد از مشروطه تا انقلاب اسلامی نظم قانون گذاری در اختیارمان بود از نظر حجمی قانون گذاری کردیم که چفت و بست این قوانین با هم درست نیست و باید همه اینها در یک تابلو پیاده و طراحی شوند. قوانین متضاد و قوانین مزاحم و تکراری هم باید اصلاح و تنقیح شود و اگر قانون گذاری می شود در ابتدای آن قانون و یا طرح ضرورت آن قانون گذاری یا اصلاح قانون، مشخص شود. ما در کشور برخی قوانین را داریم که شاید ده ها مرتبه اصلاح شده است و این اصلاحیه ها وصله روی وصله پینه است و قانون را از جامعیت پایین آورده و جامع و مانع نیست. سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند و سیاست های کلی که ما نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشاوره هایی خدمت حضرت آقا دادیم و ایشان هم ابلاغ فرمودند، یکی از اصول بنیادین آن مساله تنقیح قوانین است که سه قوه باید به هم کمک کنند و دست به دست هم بدهند و قوانین موضوعی کشور را که از حدود 1290 و 1285 در کشور تصویب شده است، اصلاح کنند. برخی از قوانین هستند که دوره زمانی آنها تمام شده است و قاعدتا باید ملغی الاثر شود و برخی از قوانین هستند که تاخر و تقدم دارند. ده سال قبل نکته ای تصویب شده و ده سال بعد نکته ای متفاوت با آن تصویب شده و قاعدتا قانون مواخر باید قانون قبلی را لغو کند و به اصطلاح اعلام کند فلان قانون لغو است ولی برخی اوقات در این دقت نمی شود و امروز قوانین کشور یک بهم ریختگی دارد که باید در تنقیح قوانین، این بهم ریختگی را حل کرد و سیاست کلی توسط دولت و مجلس و قوه قضاییه حل شود. اگر بخواهم یک مثل ساده عامیانه بزنم این است که اگر نقشه قوانین را جلوی خودمان بگذاریم مثل یک پازل است اگر دو یا سه قطعه ناجور در این پازل وجود داشته باشد، این پازل بسته نمی شود و اگر خواستند قطعه ای را عوض کنند مشخص می شود که این قطعه و این قانون در کدام نقطه باید قرار بگیرد تا نقشه کشور جامع و مانع باشد.

سند چشم انداز بیست ساله سال 1404 به پایان می رسد

*اگر مسئول بودید و یا طراحی نقشه راه با شما بود بیشتر بر چه مسائلی متمرکز می شدید؟

یک حکومت نمی تواند به طور موقت از جایی عبور کند و به طور موقت از جایی عبور نکند. زمانی در مورد یک خانه صحبت می کنید و می گوییم یک بار این اتاق را رنگ می کنیم و یکبار رنگ نمی کنیم ولی در موضع حکومت، نمی توان این طور بحث کرد. حکومت باید یک نقشه راه داشته باشد ما چشم انداز بیست ساله داریم که در 1384 تصویب و ابلاغ شده است در 1404 پایان این بیست سال می رسد باید بررسی جدی بشود و مجمع تشخیص مصلحت امروز روی این مساله کار می کند تا ببینیم، چه مقدار از این چشم انداز عمل شده و چه مقدار عمل نشده است یا ضرورت هایی که در آینده باید کار شوند چون ما مسائلی اقتصادی و سیاسی و امنیتی و فرهنگی و اجتماعی داریم و نظام های مختلفی در کشور داریم و نظام اداری و نظام رفاه اجتماعی و نظام قضایی داریم و نظام آموزشی وجود دارد و همه این ها، همواره باید رصد و اصلاح شود و مسیر یابی درستی داشته باشد و اصطلاحا گفته می شود، یک نظام باید قدرت خود اصلاحی داشته باشد مثل قطاری است که راه می رود و ما نمی توانیم آن را متوقف کنیم باید در ضمن حرکت خود را اصلاح کند و این مثل یک پرواز می ماند. ما حداقل در هر کشوری 7 تا 8 نظام داریم که این نظام ها اگر حتی درست کار کنند در نهایت باید مثل عقربه های ساعت با هم یک منظومه تشکیل بدهند و این منظومه کل کشور را به سمت توسعه پیش ببرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها