کد خبر: 474187
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ۱۰:۱۴:۴۱
| |

نشست وین به دنبال حصول دو توافق جداگانه درباره برجام است

حاضران در نشست روز سه‌شنبه در وین به دنبال رسیدن به یک توافق با ایران و یک توافق جداگانه با آمریکا هستند.

نشست وین به دنبال حصول دو توافق جداگانه درباره برجام است
کد خبر: 474187
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۴ ۱۰:۱۴:۴۱

اعتمادآنلاین| یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داده حاضران در نشست وین در روز سه‌شنبه در تلاش برای حصول دو توافق جداگانه در خصوص برجام هستند.

به گزارش فارس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نشستی که قرار است روز سه‌شنبه در وین برگزار شود را «گسترده‌ترین» تلاش برای احیای برجام از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرده است.

مقام‌های ارشدِ طرف‌های توافق هسته‌ای (شامل ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا) به همراه مقام‌های ارشد آمریکا قرار است از روز سه‌شنبه برای بحث درباره برجام این نشست را در پایتخت اتریش برگزار کنند.

ایران هر گونه گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا در خصوص مسائل هسته‌ای را منتفی دانسته. با این وجود، نمایندگان هر دو کشور در این جلسه حاضر خواند بود.

این نخستین دیدار رو در رو میان مقام‌های ایران و آمریکا از اواخر سال 2017 میلادی خواهد بود. دولت «دونالد ترامپ» ماه مه سال 2018 از توافق هسته‌ای برجام خارج شد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته نشست وین به دنبال تدوین یک توافق با آمریکا و توافقی دیگر با ایران در خصوص گام‌های لازم برای بازگشت به برجام و همچنین زمان‌بندی آن است.

این روزنامه نوشته دولت بایدن تیمی از کارشناسان خود را به وین می‌فرستد، اگرچه وزارت خارجه آمریکا هنوز مشخص نکرده آیا «راب مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم از حاضران در این نشست خواهد بود یا خیر.

رابرت مالی عصر جمعه در توییتر نوشت: «این نخستین گام است. رایزنی‌هایی سخت، اما در مسیر صحیح در پیش است.»

مقام‌های آمریکایی و اروپایی که اشاره‌ای به نامشان نشده در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده‌اند واشنگتن و تهران در هفته‌های گذشته از طریق میانجی‌های اروپایی پیشنهادهایی درباره گام‌های اولیه‌ای که هر طرف می‌تواند بردارد، رد و بدل کرده‌اند.

اما منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده‌اند تلاش‌های فوق‌الذکر به دلیل بی‌اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا، دشواری مذاکره بر سر مسائل فنی از طریق واسطه‌های ثالث و پاره‌ای اختلافات دیگر در طرف ایرانی به درب بسته خورده‌اند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته توافق بر سر یک چارچوب زمانی جهت بازگشت ایران و آمریکا به برجام ممکن است چند هفته به طول بینجامد. او ابراز امیدواری کرده بتوان مباحثات را تا اواخر ماه مه میلادی به سرانجام رساند.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال 1397 از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال 1397 از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها