کد خبر: 474532
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

گسترش بیکاری با آغاز موج چهارم کرونا / واکسیناسیون گسترده تنها راه نجات اقتصاد ایران

اقتصاد ایران روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و ورود موج چهارم کرونا به کشور می‌تواند شرایط را برای مردم سخت‌تر از گذشته کند. در این وضعیت تنها راه پیش روی دولت آغاز هرچه سریع‌تر واکسیناسیون گسترده در کشور است.

گسترش بیکاری با آغاز موج چهارم کرونا / واکسیناسیون گسترده تنها راه نجات اقتصاد ایران
کد خبر: 474532
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از نظام بهداشتی، ویروس کرونا بیشترین آسیب را به اقتصاد کشورها وارد کرده است. این ویروس خطرناک بسیاری از افراد را بیکار و نظام‌های اقتصادی را دچار مشکل کرد. بازارهای مالی در سراسر جهان با شیوع کرونا دچار مشکل شدند و اگر کمک‌های مالی دولت‌ها نبود، بخش خصوصی هرگز نمی‌توانست این روزها و ماه‌های سخت را تاب بیاورد.

حالا بعد از گذشت بیش از یک سال از شیوع این بیماری عالمگیر، ایران همچنان درگیر موج‌های مختلف کروناست و طبق اعلام وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، موج چهارم این بیماری به زودی گریبانگیر کشور خواهد شد. با گسترش دوباره کرونا در کشور برخی کارگاه‌ها و مشاغل نیز تعطیل می‌شوند، با این اوصاف کارفرما و کارگر وضعیت دشواری پیدا می‌کنند و صاحبان مشاغل برای فرار از زیان مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

بیکاری 3 میلیون کارگر

محمدباقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران با ذکر این مطلب که در وضعیت قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند گفته است: «این اتفاق باعث تعطیلی بیش از یک میلیون واحد صنفی می‌شود که با توجه به متوسط اشتغال صنوف، می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.»

تعلل دولت در خرید واکسن کرونا و همچنین رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بی‌شک باعث پیش آمدن چنین اتفاقی شده است. اما کرونا در یک سال گذشته چه تاثیری بر اقتصاد ایران از جمله بازار کار گذاشته است؟ به گفته محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم، ویروس کرونا تاثیر چشمگیری بر تمام بخش‌های گذاشته و باعث افزایش فقر در ایران شده است. البته گسترش فقر تنها شامل ایران نمی‌شود و طبق اعلام سازمان ملل متحد، کرونا باعث شده اکثر کشورهای جهان به خصوص کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین درگیر پدیده فقر شوند.

در واقع کرونا سبب بیکاری بسیاری از مردم جهان شده است. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، در آمریکا میانگین نرخ بیکاری در بازه یک‌ساله به طور کلی از 3.7 درصد به 8.9 درصد افزایش پیدا کرده است. نیکلاس اشمیت کمیسر اشتغال و حقوق اجتماعی اتحادیه اروپا نیز جمعه گذشته در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت:«همه‌گیری کرونا تاکنون باعث از دست رفتن حدود 6 میلیون شغل در این اتحادیه شده که تقریباً نیمی از آنها جوانان شاغل بودند.»

کرونا 2.5 میلیون ایرانی را بیکار کرد

بازار کار ایران هم مانند دیگر کشورهای جهان تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است و به گفته مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تا نیمه اسفندماه 1399، یک میلیون و 251 هزار و 975 نفر بر اثر شیوع کرونا مشمول بیمه بیکاری شده‌اند و از این جمعیت، یک میلیون و 169 هزار و 534 نفر در حال دریافت بیمه بیکاری هستند.

البته به این عدد باید افرادی را که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نبودند نیز اضافه کرد. طبق گزارش روزنامه فرهیختگان که در آخرین روز سال 1399 منتشر شد، ویروس کرونا باعث بیکاری حداقل 2 میلیون و 500 هزار ایرانی شده که تنها 30 درصد از آنها بیمه بیکاری می‌گیرند.

بر اساس نظرسنجی مرکز آمار ایران، در 6ماهه نخست شیوع کرونا 38 درصد کسب‌وکارهای در ایران به ‌طور کامل تعطیل شده‌اند و 17 درصد از آنها نیز با نیمی از ظرفیت خود ادامه فعالیت داده‌اند. حوزه خدمات بیشترین آسیب را از این وضعیت دیده و در دوره شیوع ویروس کرونا، نزدیک به 30 درصد از کسب‌وکارها مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

اقتصاد ایران روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و ورود موج چهارم کرونا به کشور می‌تواند شرایط را برای مردم سخت‌تر از گذشته کند. در این وضعیت تنها راه پیش روی دولت آغاز هرچه سریع‌تر واکسیناسیون گسترده در کشور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها