کد خبر: 474727
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چطور حال زمین به حال ما وابسته است؟

مطالعات نشان داده تنوع زیستی موجود در سیاره زمین می‌تواند بر شادمانی و ایجاد حس خوب در ما تاثیر بگذارد. شایان ذکر است تنوع زیستی در کنار فوایدی که دارد آسیب‌هایی نیز به انسان وارد می‌کند.

چطور حال زمین به حال ما وابسته است؟
کد خبر: 474727
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ما در طول دوران قرنطینه بیش از همیشه به انواع حیوانات، درختان و گل‌هایی که در حیاط خانه یا اطراف‌مان بودند توجه کردیم. جالب است که ارتباط با طبیعت می‌تواند بر احساس شادمانی ما تاثیر بگذارد. وجود گوناگونی در طبیعت تنوع زیستی نامیده می‌شود و برای بهبود وضعیت سلامت ما مفید است. ما از طریق آبی که می‌نوشیم، غذایی که می‌خوریم و هوای پاکی که استشمام می‌کنیم به این تنوع زیستی وابسته‌ایم.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، گزارش‌ها نشان می‌دهد این روند با سرعتی بی‌سابقه رو به کاهش است و ممکن است منجر به ایجاد خطرات اقتصادی و بهداشتی شود؛ مثلاً صنعت کشاورزی به زنبورها و پروانه‌ها وابسته است تا کار گرده‌افشانی را انجام دهند و میوه‌ها و سبزیجات تولید شوند. اگر گرده‌افشانی انجام نشود، کشوری مثل انگلیس سالانه 700 پوند در بخش کشاورزی ضرر خواهد دید و تامین مواد غذایی در این کشور نیز دچار بحران خواهد شد.

در پژوهش جدیدی که انجام شد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که چگونه گیاهان، حیوانات، حشرات و باکتری‌های اطراف ما می‌توانند به طور غیرمستقیم در سلامت انسان مفید واقع شوند (و چطور در بعضی مواقع مضرند). در این مطلب چهار نتیجه اصلی را که از این تحقیق برگرفته‌ شده برشمرده‌ایم:

1- تنوع زیستی برای بقای ما حیاتی است

طبیعت

نزدیک به 75 درصد از تمام داروهای پزشکی از طبیعت گرفته شده و ما برای کشف داروهای جدید متکی بر تنوع زیستی گیاهان و حیوانات هستیم. تاکنون تنها بخش کوچکی از گیاهان، حیوانات و ارگانیسم‌های میکروبی برای مصارف دارویی بررسی شده‌اند. این امکان وجود دارد که هنوز بخش زیادی از ظرفیت آنها مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

غذاهایی که می‌خوریم و آبی که می‌نوشیم نیز از این تنوع زیستی سرچشمه می‌گیرند. تنوع موجودات زنده در جنگل‌ها باعث تمیز شدن آب می‌شود. تنوع زیستی همچنین می‌تواند به کاهش گرما کمک کند. فضای سبز شهری همراه با تنوع بالای درختان مانع از گرم شدن بیش از حد شهرها می‌شود.

2- به تغییر روحیه ما کمک می‌کند

فشارهایی که ما در زندگی روزمره خود تحمل می‌کنیم توانایی ما را در تحمل استرس، ایجاد تمرکز و حل مشکلات بالا می‌برد. این فشارها ما را در معرض اختلالات و بیماری‌های روانی قرار می‌دهد. اما تحقیقات نشان داده که طبیعت می‌تواند روحیه ما را عوض کند؛ مثلاً افرادی که در محله‌هایی زندگی می‌کنند که پرندگان زیادی دارند اضطراب کمتری را گزارش کرده‌اند. در پژوهشی دیگر مشخص شد افرادی که از لحاظ روانی تحت فشار هستند با مشاهده چمنزارهایی که حداقل 32 گونه گیاهی در آنها وجود دارد در مقایسه با مزارعی که تنها یک گونه گیاهی دارند آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند. در تحقیقی دیگر نیز مشخص شد اشخاصی که منظره خانه‌شان رو به گل و گیاه و درخت است سطح کورتیزول (یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های استرس) پایینی دارند.

3- حس روشن‌بینی و هدفدار بودن را در ما برمی‌انگیزد

طبیعت

مناظر و صداهای گوناگون موجود در طبیعت مثل تماشای پرندگان یا دیدن جنگل حس حیرت و شگفتی به انسان می‌دهد. این تجارب باعث می‌شوند ما احساس روشن‌بینی در زندگی پیدا کنیم و این روشن‌بینی در اهدافی که در زندگی داریم منعکس می‌شود. تحقیقات نشان داده وقتی مردم در فضاهای سبزی که سرشار از گیاهان هستند زندگی می‌کنند حس می‌کنند می‌توانند دیدگاه خاصی در زندگی را دنبال کنند. تنوع زیستی ما را تشویق می‌کند تا سبک زندگی سالمی داشته باشیم؛ مثلاً طبق پژوهشی که در آمریکا انجام شد، افرادی که در مناطقی که درخت زبان‌گنجشک ندارد زندگی می‌کنند در مقایسه با افرادی که این درخت را در محله خود دارند کمتر بیرون از خانه ورزش می‌کنند.

4- نابودی زیستگاه‌ها و تجارت درختان و حیوانات تنوع زیستی را به خطر انداخته

همان‌طور که گفتیم تنوع زیستی آسیب‌هایی نیز به بار می‌آورد. حساسیت‌های فصلی، گزیدگی، کنه‌ها و ویروس‌ها و موارد دیگر از آسیب‌های تنوع زیستی به انسان محسوب می‌شوند. اما مساله نگران‌کننده این است که سوءمدیریت باعث از بین رفتن زیستگاه‌ها و تجارت درختان و حیوانات می‌شود و خطر تعامل با حیوانات آلوده را افزایش می‌دهد و ممکن است در آینده باعث بروز همه‌گیری شود.

با در نظر گرفتن اینکه حدود یک میلیون گونه در خطر انقراض قرار دارند و تاثیر منفی نابودی تنوع زیستی روی سلامت انسان، روشن است که اقدامات جدی و لازم در این زمینه هنوز انجام نشده. پرداختن به این مساله اهمیت بسیاری دارد زیرا تنوع زیستی موضوعی جهانی است و برای ایجاد تغییر باید راه‌حل‌هایی در مقیاس کشوری و جهانی پیدا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها