کد خبر: 474871
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۲۰:۴۶:۲۵
| |

زندگی کرونایی؛ با هم بودن در عین جدا ماندن

یک روانشناس، لازمه زندگی کرونایی را داشتن مهارت های کرونایی دانست و اظهار کرد: مهارت های کرونایی یعنی باید در این ایام با هم زندگی کنیم و در عین حال جدا از هم باشیم.

زندگی کرونایی؛ با هم بودن در عین جدا ماندن
کد خبر: 474871
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۶ ۲۰:۴۶:۲۵

اعتمادآنلاین| یک روانشناس، لازمه زندگی کرونایی را داشتن مهارت های کرونایی دانست و اظهار کرد: مهارت های کرونایی یعنی باید در این ایام با هم زندگی کنیم و در عین حال جدا از هم باشیم.

مژده بقایی با بیان اینکه طولانی شدن شرایط کرونایی و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و دورکاری ها و ماندن در خانه مشکلاتی را برای خانواده ها ایجاد کرده است، گفت: اعضای خانواده به ویژه مادران نقش های متفاوتی پیدا کرده اند و زنان شاغل اکنون معلم فرزندان نیز هستند.

وی افزایش فشار روانی بر اعضای خانواده را یکی از مهمترین پیامدهای ایام کرونایی دانست و افزود: ترس از مبتلا شدن به بیماری اضطراب عمومی را بالا برده و اکثر افراد با مشکلات اضطراب و افسردگی و حال بد مواجه هستند.

این روانشناس، با بیان اینکه خُلق پایین موجب ناتوانی در به کارگیری مهارت های زندگی می شود، اضافه کرد: وقتی همسران دچار اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا هستند، نمی توانند از مهارت هایی که دارند برای رفع تنش ها و تعارضات زناشویی استفاده کنند و قدرت خویشتنداری آنان پایین می آید و بر روابط صمیمی اثر می گذارد.

بقایی، عدم برخورداری از مهارت های زندگی را یکی از خلاءهای زوجین در روابط زناشویی دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین مهارت های زندگی توانایی کنار هم زندگی کردن است که متاسفانه بسیاری از افراد این مهارت را ندارند. همانگونه که از ضرب المثل «دوری و دوستی» برمی آید، زوجین «ما» بودن را بلند نیستند و خودمحور عمل می کنند لذا تنش ها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا با هم بودن اعضای خانواده بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری کرونا شرایطی را ایجاد کرده که با کاهش نوازش گری و ارتباط جسمی و تعامل فیزیکی متقابل همراه هستیم که فضای روانی خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد لذا اگر مهارت های لازم را داشته باشیم و برای اعضای خانواده مرز قائل شویم، می توانیم از این فرصت با هم بودن استفاده کنیم برای تقویت شناخت و روابط خانوادگی.

این مشاور خانواده، روزهای کرونایی را ایامی جدید، مزمن و عجیب دانست که تجربه قبلی درباره آن وجود ندارد و گفت: با مقوله رشد پس از سانحه مواجه هستیم، یعنی افراد در موقعیت های پرفشار یا خودشان را می بازند و یا تهدید را به فرصت تبدیل می کنند لذا باید از تهدید کرونا برای ارتقای مهارت با هم بودن استفاده کنیم که در این راستا نیاز به آموزش از طریق مراجعه به متخصصان روانشناسی داریم.

بقایی، از همسران خواست هم به یکدیگر و هم به فرزندان فضا بدهند و یادآور شد: همه افراد به ساعت های خصوصی نیاز دارند و پدر و مادر باید این فضا را ایجاد کنند تا هم حال خودشان خوب شود و هم به فرزندان آسیب نرسانند.

وی لازمه زندگی کرونایی را داشتن مهارت های کرونایی دانست و اظهار کرد: مهارت های کرونایی یعنی باید در این ایام با هم زندگی کنیم و در عین حال جدا از هم باشیم. اعضای خانواده باید هم به نیازهای خودشان و هم به نیازهای دیگران رسیدگی کنند و احترام متقابل داشته باشند.

این روانشناس، در پاسخ به این سوال که «زندگی کرونایی مستلزم چه مهارت هایی است؟» گفت: اولین و مهمترین مهارت کرونایی خویشتنداری است. همچنین خانواده ها باید از مهارت امیدواری و مهارت جرات مندی و مهارت تصمیم گیری نیز برخوردار باشند.

وی با تاکید بر لزوم فراگیری مهارت حل تعارض به ویژه برای زوجین، تصریح کرد: یکی از روش های حل اختلافات و تعارضات ایجاد فاصله روانی با افراد است، یعنی باید یاد بگیریم سیستم عصبی خودمان را به ویژه در خانه زیر دست و پای دیگران قرار ندهیم و فعال سازی رفتاری داشته باشیم تا خُلق ما پایین نیاید.

بقایی، فعال سازی رفتاری را شامل مدیریت هیجانات دانست و افزود: برخی از هیجانات ما آسیب رسان به خود و دیگران است لذا تکنیک های تنظیم هیجان می تواند موجب بروز رفتارهای سالم و کارآمد و متناسب با موقعیت و در نهایت بهبود روابط بین فردی شود.

وی معنویت را یکی از کلیدهای مهارتی افراد دانست و خاطرنشان کرد: افراد سعی کنند به ویژه در روزهای کرونایی زندگی معنوی خوبی داشته باشند، یعنی در روز حداقل یک کار معنوی هرچقدر کوچک انجام دهید و این کار می تواند از دعا کردن و کار خیر تا برقراری تماس تلفنی با دوستان و بزرگترها باشد.

این مشاور خانواده، با اشاره به نقش ورزش کردن در مدیریت هیجانات، متذکر شد: ورزش به ویژه پیاده روی حرف اول را در رفع افسردگی های اساسی می زند.

بقایی، همچنین خواستار توجه افراد به تغذیه سالم و کامل حاول مواد مغذی و پرهیز از مصرف تنقلات چرب و شیرین هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان شد و اضافه کرد: خوراکی های ناسالم تحریک پذیری های عصبی را افزایش می دهد و گاها بی خوابی و بی حوصلگی و تنش ایجاد می کند.

این روانشناس، بهداشت خواب را یکی از کلیدهای مهم مهارتی برای همه گروه های سنی دانست و تاکید کرد: باید ساعت خواب و بیداری ما منظم و درست باشد. همچنین قبل از خواب تخلیه روانی مانند نوشتن داشته باشید و غذاهای سنگین نخورید، زیرا اختلال خواب شاهراه ورود به بیماری های روانی از جمله اضطراب و افسردگی است که در این روزها خیلی شاهد آن هستیم.

وی برقراری ارتباط تلفنی و مجازی را جایگزین مناسبی برای ارتباطات حضوری و فیزیکی دانست و اظهار کرد: اگر در طول روز با دیگران ارتباط نداشته باشیم، آماده مبتلا شدن به مشکلات روانی خواهیم بود لذا ارتباطات را حفظ کنیم.

بقایی، همچنین قدرشناسی را یکی کلیدهای طلایی برای ایجاد حال خوب در خود و دیگران دانست و بیان کرد: یاد بگیریم از افراد تاثیرگذار در زندگی خود به ویژه همسر سپاسگزاری کنیم، زیرا قدردانی و احترام هم به دیگران روحیه می دهد و هم برای خود ما روحیه بخش خواهد بود و انرژی های ضد درد ایجاد می کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها