کد خبر: 474895
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ۰۷:۲۵:۱۳
| |

رییسی؛ کاندیدای محبوب اصولگرایان

اعضای ارشد اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان ماه‌هاست که در حال تلاش و مجاهدتند. نامزدهای این جریان از مدت‌ها پیش فعالیت‌های تبلیغاتی- انتخاباتی‌شان را کلید زده‌اند اما رفته‌رفته رقابت‌های درونی این جریان سیاسی جدی‌تر شده و حالا بیراه نیست اگر بگوییم به‌ تعبیری به تقابل علیه یکدیگر رسیده‌اند.

رییسی؛ کاندیدای محبوب اصولگرایان
کد خبر: 474895
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ۰۷:۲۵:۱۳

اعتمادآنلاین| اعضای ارشد اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان ماه‌هاست که در حال تلاش و مجاهدتند. نامزدهای این جریان از مدت‌ها پیش فعالیت‌های تبلیغاتی- انتخاباتی‌شان را کلید زده‌اند اما رفته‌رفته رقابت‌های درونی این جریان سیاسی جدی‌تر شده و حالا بیراه نیست اگر بگوییم به‌ تعبیری به تقابل علیه یکدیگر رسیده‌اند. تاکنون مشخص شده که نه ‌تنها هیچ‌کدام از چهره‌های اصلی اصولگرا تمایل به عقب‌نشینی و کناره‌گیری به نفع دیگری ندارد، بلکه اغلب کاندیداهای اصلی محافظه‌کاران در پی رسیدن به راهی‌اند تا بتوانند هم‌قطاران خود را از میدان به در کنند. اما در این میان حضور برخی می‌تواند سرنوشت را برای آنان مشخص کند. ازجمله سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه که منابع مختلف از جدی شدن تحرکات انتخاباتی‌اش گزارش داده‌اند و حال باید گفت اگر طی هفته‌های آتی، ناگهان خبری متفاوت از آنچه تا پیش از این درباره کاندیداتوری رییسی مخابره شد، نباید تعجب کنیم.

به گزارش روزنامه اعتماد: هر چند همچنان آنچه به ‌نسبت از او می‌شنویم، ماندن در سمت کنونی و تمرکز بر دستگاه قضایی است. در این میان جمع کثیری از اصولگرایان تاکید دارند که با آمدن رییسی رقابت و کشمکش درون‌گفتمانی این جناح سیاسی به پایان می‌رسد و بسیاری از کاندیداهای شاخص این جریان خواه‌ناخواه به نفع رییس قوه قضاییه کنار می‌نشینند. بماند که این کناره‌گیری لزوما با رضای قلبی نخواهد بود و احتمالا بسیاری از کاندیداها با دلخوری و به‌ناچار از رقابت خارج خواهند شد. به تازگی منصور حقیقت‌پور نماینده اسبق مجلس و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری برنا اعلام کرده: «شواهد و قرائنی داریم که حس می‌کنیم آقای رییسی می‌آیند و کاندیدا خواهند شد.» پیش از این گروه‌های مختلف سیاسی با ارسال دعوتنامه‌های جداگانه از رییسی درخواست کرده بودند که در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نام‌نویسی کند. چنان‌که حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در اقدامی کم‌نظیر و انتقادبرانگیز دست به کار جمع‌آوری امضا برای این مهم شدند؛ آن‌هم در حالی که قالیباف هم یکی از همان کاندیداهای احتمالی شاخص جناح راست است. به هر حال اما رییسی هنوز کلامی در تایید کاندیداتوری خود نگفته و یک نوبت هم سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری رسمی گفت که رییس قوه قضاییه «فعلا» برای شرکت در انتخابات برنامه‌ای ندارد! اظهارنظری که حالا چند ماهی از آن گذشته است.


به هر تفسیر حقیقت‌پور در تشریح آنچه به عنوان «شواهد و قرائن» کاندیداتوری رییسی مطرح کرده بود، گفته است: «آقای رییسی سفرهای مختلف به مناطق زلزله‌زده و... می‌روند که در این مناطق بحث قضایی مربوط به دستگاه قضا نیست و اینها علایمی از حضور در جمع مردم است که نشان می‌دهد، او می‌خواهد بیاید و آمدن او، تکلیف اصولگرایان را روشن می‌کند. رییسی می‌تواند نماینده قاطع اصولگرایان باشد و تاحدودی تکلیف انتخابات روشن می‌شود.» اشاره حقیقت‌پور به همان سفرهای استانی است که به‌طور منظم در دستورکار رییسی بوده؛ چنان‌که حتی در ایام نوروز هم ترک نشد و او از همان ابتدای سال جدید به مناطق محروم سفر و درباره مسائل مختلف کشور اظهارنظر کرده است. بر همین اساس نیز برخی ناظران معتقدند این تحرکات رییسی جنبه تبلیغاتی- انتخاباتی دارد. به‌خصوص که این روزها هر از گاه نقدی به عملکرد دولت مستقر می‌کند و همین دیروز هم به‌طور صریح علیه دولت اظهارنظر کرد .


کنایه رییسی به دولت روحانی


سیدابراهیم رییسی دیروز در نشست شورای عالی قوه قضاییه حاضر شد و با کنایه به تلاش‌های دیپلماتیک دولت حسن روحانی طول مدت فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم گفت: «اگر این‌قدر که برخی آقایان جلسه گذاشتند برای اینکه چطور بتوانند از غربی‌ها یک امکانی برای این کشور بگیرند، جلسه برای رونق تولید و رفع موانع تولید در کشور می‌گذاشتند، بسیار می‌توانست در گره‌گشایی در کشور موثر باشد. حساب کنند چقدر وقت کشور را برای مواردی گذاشتند که نتیجه‌ای نداشت و اگر همین وقت را برای رفع موانع تولید می‌گذاشتند، امروز بسیاری از کارخانجات تعطیل و نیمه‌‌تعطیل در کشور فعال و بسیاری از گره‌ها باز شده بود.»


رییسی، اولویت نخست شورای وحدت


در همین حال بخشی از اصولگرایان هم به‌طور سازمان‌یافته برای رسیدن رییسی به مرحله نام‌نویسی انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش می‌کنند. شورای وحدت اصولگرایان به عنوان دست‌کم یکی از دو نهاد اجماع‌ساز در این جریان سیاسی ازجمله این گروه‌های اصولگراست که بارها اعلام کرده حامی رییسی است. منوچهر متکی، سخنگوی این شورا همین دیروز و در پایان نوزدهمین نشست هیات عالی شورای وحدت با اعلام این خبر که گفت‌وگوهای اعضای این شورا با کاندیداهای محتمل و بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 آغاز شده، گفت که هدف‌شان از آغاز این گفت‌وگوها با نامزدهای مطرح در جریان ارزشی و انقلابی، آن است که از پیش با برنامه‌ها و افراد محوری در ترکیب دولت موردنظر آنها بیشتر آگاه شوند. متکی دیروز بار دیگر تاکید کرده که «کماکان سیدابراهیم رییسی، اولویت نخست ما در گزینه‌های این شورا است» اما نگفته که آیا با رییسی نیز گفت‌وگویی صورت گرفته یا خیر. او در عین حال گفته است: «در این گفت‌وگوها ارزیابی اولویت‌های بعدی و پیش‌بینی لازم در شرایط ویژه موردنظر است و ما به‌زودی چارچوب این گفت‌وگوها و نحوه دعوت از نامزدها را تدوین خواهیم کرد. برای دستیابی به یک قالب و الگوی مشخص، برگزاری نشست‌های جدی‌تر با کاندیداها را در هیات عالی شورای وحدت پیگیری خواهیم کرد.» با این حساب به نظر می‌رسد شورای وحدت احتمال کاندیداتوری رییسی را جدی می‌داند، اما به منظور پیش‌بینی حوادث مختلف درنظر دارد کاندیداهای دیگری را هم در فهرست خود داشته باشد تا چنانچه به هر دلیل، رییسی نسبت به نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو اقدام نکرد، آنان بتوانند گزینه دیگری را جایگزین کنند. تاکید مجدد متکی بر حمایت از رییسی، اظهاراتی مانند آنچه از حقیقت‌پور درباره کاندیداتوری رییسی خواندیم را تقویت می‌کند.


پایداری پایداری بر مسیر مستقل


اصولگرایان تا همین‌جای کار هم چند ده کاندیدا را در گمانه‌زنی‌های انتخاباتی دارند اما همچنان به تعداد این کاندیداها افزوده می‌شود. چنان‌که همین دیروز امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده عضو جبهه پایداری مشهد و البته نایب‌رییس این روزهای مجلس، صراحتا از عزم خود برای نام‌نویسی در انتخابات پیش‌رو پرده برداشت. او اگرچه عضو رسمی جبهه پایداری است اما بعید است کاندیدای اصلی یا به تعبیر خودشان «اصلح» این تشکیلات متفاوت در جناح راست نیز باشد. چه آنکه آنها اگر تنها در یک نقطه با دیگر اصولگرایان همراه باشند، همان حمایت از رییسی است. بماند که سعید جلیلی نیز به‌طور بالقوه به عنوان گزینه مطلوب آنان در انتخابات پیش‌رو مطرح است و در بین ده‌ها کاندیدای دیگر جناح راست نیز هستند چهره‌هایی همچون جلیلی که قابلیت آن را داشته باشند که کاندیدای جبهه پایداری باشند؛ منتها به شرط آنکه رییسی وارد گود رقابت نشود. پایداری‌ها که به همین دلیل، جلساتی را با نامزدهای انتخاباتی برگزار کرده‌اند تا درنهایت بتوانند به نتیجه‌ای درباره حمایت از یک کاندیدا شوند، تاکنون حاضر نشده‌اند به ‌طور صریح در این باره و اینکه چه کسی را مطلوب و «اصلح» می‌دانند، اظهارنظر کنند. دیروز صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری که از قضا هر از گاه به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی پایداری‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود، در نشست شورای مرکزی با مسوولان استانی جبهه پایداری گفته است: «جبهه پایداری بر موازین و اصول خود پایبند است و به همین دلیل است که همیشه به پایداری حمله می‌شود و ما وحدت را وسیله می‌دانیم اما هدف نهایی نمی‌دانیم و هدف اصلی حاکمیت ارزش‌هاست. اصل وحدت اصل خوبی است و بزرگان هم به آن توصیه کرده‌اند و ما به دنبال آن هستیم و عمل می‌کنیم اما گاهی وحدت به مانند چماقی بر سر نیروهای انقلاب است؛ مانند برخی افراد در ظاهر اصولگرا که تنها ملاک‌های شخصی خودشان را درنظر می‌گیرند و به‌جای سیاست‌ورزی سیاست‌کاری می‌کنند و اینجاست که تناقض‌ها پیدا می‌شود و اینها همه به ‌خاطر این است که با اسم اصولگرا اصول را زیر پا می‌گذارند.» جبهه پایداری شاید مهم‌ترین حزب و دسته‌ای از احزاب و تشکل‌های اصولگراست که تاکنون حاضر نشده در هیچ ‌کدام از جلسات مربوط به شورای وحدت، شورای ائتلاف و دیگر نهادهای بالادستی و مشابه جناح راست شرکت کند. اصولگرایان می‌گویند پایداری‌ها عادت دارند که در آستانه هر انتخابات، ساز ناکوک خود را بنوازند و بی‌توجه به تصمیمات جریانی مسیر خود را پی بگیرند.


9 گام برای تبدیل شدن به «اصلح پایداری»


به هر تفسیر اما دیروز محصولی درباره کاندیدای مورد حمایت گفته است: «مبنای جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات 1400 انتخاب اصلح است ما افرادی که قصد شرکت در این انتخابات را دارند، رصد می‌کنیم و عقبه آنها را و موازین آنها را بررسی می‌نماییم و بعضا با برخی افراد جلسه هم داشته‌ایم اما برای انتخابات 1400 نمی‌توانیم از امروز اعلام کنیم که نامزد جبهه پایداری چه کسی است؛ چون از حضور بعضی از افراد مطمئن نیستیم و هنوز تا زمان انتخابات ممکن است تغییراتی حاصل شود اما باید روی سبد افرادی که بررسی کردیم که در انتخابات شرکت می‌کنند، نسبت به سایرین کار کنیم و افراد بهتر را شناسایی کرده و برای آنها فعالیت نماییم.» دبیرکل جبهه پایداری که از او به عنوان حامی مالی این تشکیلات متفاوت نیز نام برده می‌شود و به‌تازگی، به‌جای مرتضی آقاتهرانی بر کرسی دبیرکلی این تشکل سیاسی تکیه زده، همچنین گفته است: «ما در شورای مرکزی جبهه پایداری و کمیته انتخابات در حال حاضر در حال بررسی و ارایه سبدی از افراد هستیم و روی اینها به صورت متمرکز کار می‌کنیم و یکی از کارها این است که در این فاصله گفتمان انقلاب را در جامعه تعریف کرده و تمامی دوقطبی‌های کاذب را رد کنیم.» محصولی در عین حال 9 شاخص را به عنوان معیار انتخاب کاندیدای نهایی تشکیلات پایداری برشمرده که بعضا‌ آن‌قدر کلی و عام هستند که کافی است با چه عینکی به این معیارهای 9گانه و البته کاندیداهای احتمالی بنگرید تا بتوان هر کدام را که می‌خواهید، به عنوان «اصلح» معرفی کنید. با این همه اما نه لزوما بنابر این معیارها، می‌توان گفت آنان نیز منتظر اعلام کاندیداتوری رییسی هستند تا با رییسی به عنوان «کاندیدای اصلح پایداری» وارد گود انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها