معاون اجتماعی شهرداری تهران:

سیاه کردن صورت حاجی فیروز مصداق نژاد پرستی است

معاون امور اجتماعی شهرداری تهران گفت: سیاه کردن صورت حاجی فیروز مصداق نژاد پرستی است و دلیل بخش نامه بنده برای حذف این موضوع نیز مقابله با نژاد پرستی بود.

سیاه کردن صورت حاجی فیروز مصداق نژاد پرستی است
کد خبر: 475013
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ۱۱:۲۱:۰۱

اعتمادآنلاین| محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در پایتخت در ایام نوروز 1400 گفت: اولین نکته در باره برنامه نوروز این است که برنامه‌های ما از 20 اسفند شروع شد و تلاش شد بر قومیت‌ها، مسئله سوگ کرونایی توجه شود. به علاوه برنامه‌ها در همان روز در رسانه‌ها مطرح می‌شد.

به گزارش مهر، وی با اشاره بر این برنامه‌ها عنوان کرد: 500 اجرا در همه مناطق شهر داشتیم و کارناوال سین سلامت، حاجی فیروزها و غیره را داشتیم. برنامه دیگر ما از 5 تا 12 فروردین شامل 63 اجرای موسیقی اقوام و محلی را بود که در پارک دانشجو و بوستان گفتگو با استقبال فراوان اجرا شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: اتفاق دیگر تریلی پیک امید بود که در مناطق حاشیه شهر تهران اجرا شد و کار بسیار جالبی بود. برنامه بعدی اجرای 8 کنسرت در گرم خانه‌های تهران بود که همگی به صورت رایگان و افتخاری انجام شد. 18 هزار بسته با همکاری اداره پست و سازمان بهشت زهرا برای هموطنان و خانواده‌های داغدار کرونایی ارسال شد.

جوادی یگانه عنوان کرد: جشن روز سال تحویل نیز در میدان آزادی اجرا شد و استفاده از ظرفیت برج آزادی را احیا کردیم. درباره شلیک توپ نیز از قبل به برج آزادی اطلاع داده شده بود و با ما نیز همکاری کردند و این خبر که مسئولین برج اعلام کردند بی اطلاع بودیم، ناقض بوده است.

وی تصریح کرد: شلیک توپ نیز با همکاری ارتش بود و اطلاع رسانی‌ها در این زمینه نیز انجام شد. جا یابی و نوع شلیک نیز بر عهده ارتش بود. شب گذشته نیز طراح برج در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آسیب‌های برج ارتباطی به این شلیک ندارد. کنسرت آقای قربانی در میدان آزادی به مدت دو شب، برگزاری تور تهران گری برای خانواده کارکنان شهرداری، سامانه جامع گردشگری و تور مجازی کاخ گلستان، نقاشی و دیوارنگاری در خیابان دکتر قریب نیز ازجمله اقدامات انجام شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره برنامه مذهبی اعیاد شعبانیه نیز توضیح داد: به مناسبت اعیاد شعبانیه نیز پویش پاسداران سبز پوشان بهار ایمان و ارسال گلدان به خانه این شهیدان را داشتیم. جشن نیمه شعبان در هشتم و نهم فروردین نیز بود. می‌دانیم که به نحوه برگزاری جشن‌های نیمه شعبان انتقادات وارد است چراکه فضای شهر مثل سال گذشته نیست. اما بادی بدانیم که فضاسازی شهر در ایام نمیه شعبان همیشه توسط مردم انجام میشده است و اگر امسال شهر همچون سال‌های گذشته نبود، دلیل آن نبود مردم در شهر است و وابسته به ما نیست.

جوادی یگانه با اشاره بر دیگر برنامه‌های انجام شده در نوروز تصریح کرد: برنامه کوچ دوستی رویداد دیگری بود که 12 فروردین در کوچه‌های منتخب تهرن اجرا شد. اجرای لیزری پرچم کشور بر روی برج آزادی و پل طبیعت، فضا سازی شهر تهران و المان‌های نوروزی به همت سازمان زیباسازی، نور پردازی شهر و ویدئو مپینگ میدان آزادی، جشن ملی پرچم در روز 12 فروردین در میدان عباس آباد ازجمله دیگر اقدامات انجام شده در نوروز 1400 بوده است.

وی درباره بخش نامه مربوط به لزوم منع سیاه کردن صورت المان حاجی فیروز گفت: مسئله حاجی فیروز موضوعی است که از 20 اسفند مورد انتقاد قرار گرفته شد. این موضوع 4 بعد ازجمله بعد هنری، بعد اساطیری، بعد تاریخی و بازگشت به برده داری در دوره قاجار و بعد اجتماعی مربوط به رنگ پوست برخی هموطنان را دارد. آنچه شهرداری اجرا می‌کند نباید واجد توهین به مردم کشور باشد لذا ما برای عدم توهین به برخی اقشار کشور که دارای رنگ پوستی تیره‌تر هستند این کار را انجام دادیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: ما منحصراً برای برای صورت‌های سیاه حاجی فیروزهای کارناوال شهرداری تهران بخش نامه دادیم و این افراد با صورت سفید در کارناوال‌ها حاضر شدند.

جوادی یگانه عنوان کرد: این موضوع نژاد پرستی است و بنده معتقدم تغییر چهره حاجی فیروز یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران و یکی از مصادیق فرهنگ سازی است. نباید در سطح شهر افراد افغانستانی، پاکستانی یا افرادی با چهره تیره تیر مورد تحقیر یا توهین قرار گیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها