کد خبر: 475045
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

استفاده از دوچرخه برای هوای پاک 10 برابر موثرتر از خودروهای برقی است

محققان با پژوهش‌هایی که انجام دادند دریافتند تمرکز بر استفاده از دوچرخه بسیار موثرتر از تولید خودروهای برقی است. تنها با یک بار در هفته کنار گذاشتن خودرو شخصی و استفاده از دوچرخه می‌توان نقش عظیمی در کاهش آلاینده‌ها ایفا کرد.

استفاده از دوچرخه برای هوای پاک 10 برابر موثرتر از خودروهای برقی است
کد خبر: 475045
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- در سال 2020 از هر 50 خودرو تنها یک دستگاه در کل دنیا کاملاً برقی بوده که این آمار کمی نگران‌کننده است. اما موضوع این است که حتی اگر تمام خودروها برقی شوند، باز هم 15 تا 20 سال طول می‌کشد تا خودروهای جدید جانشین خودروهایی شوند که با سوخت فسیلی کار می‌کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، جایگزینی سوخت سبز به سرعت انجام نمی‌شود. مقابله با بحران‌ آب و آلودگی هوا مستلزم اقدام سریع در جهت جلوگیری از تردد خودروها به ویژه خودروهای شخصی است. تمرکز صرف بر خودروهای برقی روند مبارزه با گازهای گلخانه‌ای را کند می‌کند. این مساله تا حدودی به این قضیه مرتبط است که خودروهای برقی واقعاً کربن صفر ندارند زیرا برای تامین باتری‌ آنها مواد خام استفاده می‌شود و برق مورد نیاز برای به کار افتادن این خودروها آلاینده تولید می‌کند.

حوزه حمل‌ونقل یکی از بخش‌های چالش‌برانگیز کربن‌زدایی است. این بدان دلیل است که سوخت‌های فسیلی در خودروها استفاده می‌شود و ما به زیرساخت‌های دارای کربن فشرده مثل راه‌ها، فرودگاه‌ها و خود ماشین‌ها متکی هستیم. همچنین سبک زندگی وابسته به خودرو نیز بر آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد. یکی از راه‌های کاهش آلاینده‌های مربوط به حمل‌ونقل استفاده از دوچرخه به جای ماشین است.

دوچرخه

استفاده از دوچرخه ارزان‌تر، سالم‌تر و برای محیط‌زیست بهتر است ضمن اینکه دوچرخه در ترافیک هم معطل نمی‌ماند. اما دوچرخه چقدر می‌تواند بر کاهش کربن موثر باشد و به طور کلی چه نقشی در کاهش آلاینده‌ها دارد؟

در تحقیق جدیدی که انجام گرفت مشخص شد افرادی که پیاده‌ یا با دوچرخه به خارج از منزل می‌روند سهم کمتری در تولید کربن دارند. در این تحقیق حدود چهار هزار نفر از کسانی که در شهرهای لندن، آنتورپ، بارسلون، وین، اوربرو، رم و زوریخ زندگی می‌کردند تحت مطالعه قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان طی دوره‌ای 2ساله 10 هزار سفر شهری مثل رفتن به سر کار، بردن بچه‌ها به مدرسه با ماشین یا اتوبوس را ثبت کردند. محققان در هر سفر ردپای حضور کربن را محاسبه کردند.

خودروهای برقی

جالب توجه است افرادی که به صورت روزانه دوچرخه‌سواری می‌کنند نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند 84 درصد آلاینده کمتری تولید می‌کنند. همچنین محققان دریافتند افرادی که تنها یک روز در هفته با دوچرخه از سر کار به منزل می‌روند حدود 3.2 کیلوگرم کربن معادل تولید آلاینده با 10 کیلومتر رانندگی، خوردن یک پرس گوشت یا تکه‌ای شکلات یا فرستادن 800 ایمیل را کاهش می‌دهند. میزان تولید آلاینده در هر سفر درون‌شهری ممکن است بیش از 30 برابر کمتر از تولید آلاینده از طریق سوخت فسیلی خودرو و نزدیک به 10 برابر کمتر از خودرو برقی باشد.

اگر تنها یک نفر از هر پنج نفر به طور دائم رفتار خود را در سفرهای درون‌شهری تغییر دهد، تخمین زده می‌شود که در چند سال آینده میزان انتشار آلاینده‌ها در اروپا حدود هشت درصد کاهش یابد. آلاینده‌ها در سال 2020 به دلیل اعمال قرنطینه کاهش یافت. این بیماری همه‌گیر کشورهای سراسر دنیا را مجبور کرد تا برای کاهش شیوع ویروس با شرایط موجود وفق پیدا کنند. در انگلیس آمار کسانی که پیاده رفت‌وآمد می‌کردند 20 درصد و دوچرخه‌سواران 9 درصد در روزهای عادی و 58 درصد در روزهای آخر هفته نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا بیشتر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها