کد خبر: 475074
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ۱۴:۰۱:۳۳
| |

احمد اشتیاقی در یادداشتی نوشت:

بازدهی 40 درصدی بازارسرمایه

باتوجه به اینکه شرایطی به واسطه دامنه نوسان نامتقارن 2- در بازار ایجاد شده این روند تغییر شاخص طبیعی است.

بازدهی 40 درصدی بازارسرمایه
کد خبر: 475074
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ۱۴:۰۱:۳۳

اعتمادآنلاین| باتوجه به اینکه شرایطی به واسطه دامنه نوسان نامتقارن 2- در بازار ایجاد شده این روند تغییر شاخص طبیعی است.یعنی ما درحال حاضر با مساله‌ای خارج از بازار و یا دور از تصور روبه‌رو نبودیم و این دلیل تقریبا بعد از دامنه پیش آمده و بازار آرام‌آرام رویه معاملاتی خود را تنظیم می‌کند. اگر وضعیت بازار را از روز 20 اسفند الی 26 اسفندماه بررسی ‌کنیم متوجه یک رشد مطلوب در گروه‌های پتروشیمی، فلزی، معدنی، بانکی و پالایشگاهی خواهیم شد، یعنی از روزهای پایانی سال 1399 تا الان انتظار رشد شارپی در بازار نداشتیم. بنابراین زمانی که بازار به شما در 10 روز بازدهی می‌دهد، شما می‌توانید این بازدهی را سیو سود کنید. درحال حا ضر تارگتی که اکثر فعالین بازار برای سال 1400 درنظر گرفته‌اند، بازدهی در حدود 40 درصد است. زمانی که بازار بخواهد بسیار سری این بازدهی را کسب کند افرادی پیدا می‌شوند که این سود را شناسایی کنند و به خرید سهام بپردازند. اگر وضعیت بازار را طی روزهای اخیر بررسی کنیم شاخص افت چندانی نداشته و درمقایسه با روزهای گذشته خود وضعیت نرمالی را طی می‌کند.

در صورت برگشت به برجام، دلار در سال 1400 بین 22تا24 هزار تومان تثبیت شده و این موضوع به نوعی منجر به سودآوری شرکت‌های بورسی خواهد شد. مخصوصا که 60درصد بازار سرمایه کامودیتی‌محور و دلارمحور است، به نظر می‌رسد سودآوری آنها بیشتر از سال 99 می‌شود و تقریبا P/Eها به سمت 5 سوق پیدا می‌کنند. باتوجه به این موارد روندی مثبت دیده می‌شود و به نظر می‌رسد تا پایان سال 1400 شاخص می‌تواند تا 1800 هم رشد کند، بنابراین پیش‌بینی مثبت از بازار سرمایه به صورت تدریجی وجود دارد.درصورت عدم بازگشت به برجام اگر همچنان شرایط فعلی باقی بماند یعنی تحریم‌ها بیشتر نشود و سیستم ماشه‌ای که در برجام از قبل دیده شده است، فعال نشود، همچنان پیش‌بینی می‌شود شاخص در سال 1400 به 1800 برسد زیرا در این حالت عدد متوسط دلار در سال1400 حدود 26 هزار تومان پیش‌بینی می‌شود که می‌توان با دلار بالاتر و ابهام در وضعیت سیاسی به سمت همان شاخص 1800 رفت.

اگر سیستم ماشه فعال شود، در این حالت نمی‌شود خیلی بازار را پیش‌بینی کرد و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد زیرا اندکی تولید و فروش شرکت‌ها محتمل است که از این ناحیه دچار ضعف شود.در حال حاضر هرآنچه که بتواند بازار را تقویت کند و متقابلا عرضه را کنترل کند نیاز بازار است. یکی از ایرادات بازار این است که نمی‌داند نرخ ارز می‌خواهد روی چه قیمتی تثبیت شود و این ابهامی که درخصوص نرخ ارز وجود دارد باید برطرف شود، دولت نرخ سود اوراق بدهی را بیشتر از 20درصد به فروش نرساند؛ این دو موضوع باید تعیین تکلیف شود. البته برای تعادل‌بخشی بازار هم باید تقاضا را تقویت و عرضه را کنترل کنیم و به این صورت نباشد که سهام عدالت را آزاد کنیم و عرضه‌های اولیه بیش از ظرفیت بازار وارد آن کنیم و باید همه موارد تحت مدیریت باشد.

فرصت بازار در سال 1400 این است که در حال حاضر زیر ارزش ذاتی خود است و این فرصتی است برای بازار که در سال 1400 بتواند اشخاصی را که وارد بازار سرمایه می‌شوند از سود خوبی برخوردار کند، به نظر می‌رسد این فرصت خوبی است که امسال ایجاد شده است، بازار سرمابه باتوجه به اتفاقاتی که در سال 99 افتاد مورد توجه عموم مردم و مسوولان کشور قرار گرفت. بنابراین تصمیماتی که در سال 1400 می‌گیرند تصمیماتی است که به آثار و تبعات آن بر بازار سرمایه فکر می‌کنند و قاعدتا این خود فرصتی است برای بازار سرمایه برای سال 1400 و اینکه بودجه 1400 حجم نقدینگی را بالا می‌برد، افزایش حجم نقدینگی به نوعی آثار تورمی دارد که با خرید سهام می‌توان از تورم مصون ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها