دلیل التهاب در بازار مرغ چه بود؟

با نزدیک شدن به ایام عید قیمت مرغ در برخی از فروشگاه ها افزایشی شد و التهاب بازار مرغ تا ایجاد صف‌های طولانی در برخی از شهرها نیز ادامه داشت.

دلیل التهاب در بازار مرغ چه بود؟
کد خبر: 475188
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۰۷:۴۳:۲۵

اعتمادآنلاین| خیز ابتدایی قیمت مرغ از اوایل دی ماه سال گذشته آغاز شد و با رسیدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضاها قیمت نیز به صورت جهشی صعود کرد و تا مرحله‌ای رسید که مرغ در بازار یافت نشد و ویدیوهای بسیاری از تشکیل صف‌های طولانی خرید مرغ در فضای مجازی منتشر گردید.

به گزارش ایسنا، هر ساله با فرارسیدن نوروز شوک‌های قیمتی به بازار وارد می‌شد اما تشکیل صف‌های طولانی خرید مرغ برای بسیاری از مردم تازگی داشت زیرا تنها تعداد محدودی از فروشگاه‌ها مرغ عرضه می‌کردند.

بازار مرغ در کردستان بر خلاف برخی از استان های کشور روزهای آرام و بدون صفی را سپری می کند.

بازار مرغ ثبات را تجربه می‌کند

یکی از مروغ فروشان شهر کامیاران می‌گوید که در دو روز اخیر بازار مرغ ثبات پیدا کرده و با توزیع مرغ به قیمت بازرگانی تقاضای مردم فروکش کرده است.

وی افزود که در روزهای گذشته برای خرید مرغ صف‌های طولانی تشکیل می‌شد ولی امروز با وجود پر بودن یخچال خریداری وجود ندارد.

این مرغ فروش تصریح کرد که از 5 فرودین تا روز طبیعت مرغی برای فروش دریافت نکرده و مغازه خالی از هرگونه گوشت مرغی بوده است.

وی عنوان کرد که در ایام عید تنها چند مرغ فروشی مرغ برای عرضه داشته‌اند و سایر مرغ فروشی‌ها عملا بیکار بوده‌اند.

این مرغ فروش در پایان با اشاره به علت کمیابی و افزایش تقاضا برای خرید مرغ یادآور شد که تعدادی سودجو از فرصت استفاده کرده و مرغ شهر را برای سایر استان‌های دیگر به ویژه تهران روانه کرده‌اند.

یخچال‌های مرغ فروشان پر و کشش خرید وجود ندارد

یکی دیگر از مرغ فروشان می‌گوید که مشکل مرغ در روزهای اخیر تنها به افزایش تقاضا و کاهش جوجه ریزی از سوی مرغداری‌ها مربوط می‌شود.

وی افزود که در ایام عید صف طولانی جلوی مغازه تشکیل شده بود که خوشبختانه هم‌اکنون یخچال‌ها پر از مرغ و کمبودی احساس نمی‌شود.

این مرغ فروش تصریح کرد که مغازه عده‌ای که مجوز کشتار داشته‌اند حتی در ایامی که سایر فروشگاه‌ها از گوشت مرغ خالی بود، پر بوده است.

وی درپایان یادآور شد که قیمت هر کیلو گوشت مرغ تا پیش از نوروز حدود 22 هزار تومان بوده که اکنون به 24 هزار و 880 تومان رسیده است.

کشتار مرغ کاهش داشته است؟

از 14 اسفند ماه سال گذشته به طور میانگین روزانه 150 تن مرغ لاشه در استان تولید شد و در ایام نوروز به بالای 250 تن در روز رسیده و طبق آمار مسئولان جهاد کشاورزی کردستان در روز 12 فروردین ماه 330 تن مرغ در کشتارگاه های استان تولید شده که این میزان تولید در استان بی سابقه بوده است.

تولید مرغ نیز از اواسط میزان تولید 40 درصد افزایش داشته و در روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید دو برابر میزان روزهای عادی سال به میزان تولید افزوده شد و کشتارگاه های استان 17 ساعت در روز فعالیت داشته اند.

افزایش تقاضا یا سودجویی بازار مرغ را ملتهب کرده است؟

مهدی فتحی، رئیس اداره روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد که با پیچیدن شایعه گران شدن مرغ در میان مردم تقاضا برای خرید این کالا افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود که بامداد روز دوشنبه 16 فروردین ماه 284 تن مرغ زنده در کردستان کشتار شده که 187 تن مرغ پرکنده روانه بازار شده است.

رئیس اداره روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد که در روزهای معمولی تنها 90 تا 100 مرغ کشتار می‌شود که در ایام عید این رقم تا 330 تن در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه بررسی و نظارت بر موضوع تامین و توزیع مرغ در سطح استان در روزهای عید به صورت شبانه روزی پیگیری می‌شد عنوان کرد که به دلیل ارزانی قیمت هر کیلوگرم مرغ در کردستان نسبت به تهران عده‌ای سودجو اقدام به انتقال مرغ زنده به تهران می‌کردند که با این موضوع نیز برخورد شد.

فتحی ادامه داد که به منظور جلوگیری از سودجویی، کنترل قیمت و جلوگیری از شکلگیری صف‌های طولانی خودروهای حامل مرغ پس از کشتار پلمپ شد و در مرغ فروشی‌های سطح شهر با اعمال نظارت فک پلمپ شد.

وی خاطرنشان کرد که اختلاف قیمت مرغ در کردستان و سایر شهرها به ویژه تهران موجب شد تا در ستاد تنظیم بازار تصمیم به افزایش قیمت مرغ تا 24 هزار و 900 تومان گرفته شود.

رئیس اداره روابط عمومی جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه پیش از نوروز تنها 45 درصد از تولید مرغ نیاز استان را تامین می‌کرد گفت: مرغداری‌های کردستان در سال 60 میلیون قطعه مرغ معادل 100 هزار تن مرغ تولید می‌کند که در ایام عید 100 درصد تولید روزانه مرغ در کردستان کشتار می‌شود.

وی با اشاره به کشتار 330 تن مرغ در روز طبیعت یادآور شد که در این مدت 304 تن مرغ در کشتارگاه‌های کردستان و 26 تن در کشتارگاه‌های زنجان و بوکان (مصرف شهرهای بیجار و سقز) ذبح شده است.

بر اساس ابلاغیه قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مرغ گرم درب مرغداری 17 هزار و 100 تومان، قیمت مرغ بصورت عمده 23 هزار 300 تومان و قیمت مصرف کننده 24 هزار 900 تومان و برای مرغ منجمد بصورت عمده 18 هزار و 800 و برای مصرف کننده 19 هزار و 900 تومان تعیین شده و برای جلوگیری از برهم خوردن نظم بازار توسط سودجویان هرگونه حمل و نقل مرغ بصورت زنده و لاشه با مجوز اداره دامپزشکی صورت گرفته و محموله های بدون مجوز حمل توقیف و به نزدیکترین کشتارگاه تحویل می شود.

جلوگیری از خروج جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار با توجه به ممنوعیت صادرات این محصولات یکی دیگر از مصوبات قرارگاه ساماندهی مرغ بوده و به فرمانداران و نیروهای مرزبانی در استان های مرزی تأکید شده از خروج جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار جلوگیری و با متخلفین شدیداً برخورد شود.

پس از پایان تعطیلات نوروزی و گذشت چند روز از آن، بازار مرغ از تب و تاب افتاد و مرغ به وفور در فروشگاهای سراسر استان یافت می‌شود. نبود تقاضا در روزهای اخیر می‌تواند این نکته را یادآور شود که ملتهب کردن بازار و خرید بیش از نیاز، کمبودها را دوچندان کرده و البته نباید از تاثیر سوجویانی در استفاده حداکثری از شرایط روز جامعه به منظور نفع شخصی یا گروهی نیز در موضوع کمبود مرغ غافل شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها