بهروز کمالوندی؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

ذخایر اورانیوم 20 درصد ایران به 55 کیلو رسید

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا امروز 55 کیلو گرم اورانیوم 20 درصد تولید شده است و تقریبا ما نصف راه را رفته‌ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از 8 ماه به هدف مد نظر برسیم.

ذخایر اورانیوم 20 درصد ایران به 55 کیلو رسید
کد خبر: 475276
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۱۰:۵۴:۴۲

اعتمادآنلاین| سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته، میزان اورانیوم 20 درصد ایران به 55 کیلوگرم رسید.

به گزارش صدا وسیما، بهروز کمالوندی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و اجرای آن از 5 اسفند ماه 1399، افزود: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنی سازی 20 درصد به میزان سالانه 120 کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنی سازی آغاز شد.

وی ادامه داد: تا امروز 55 کیلو گرم اورانیوم 20 درصد تولید شده است و تقریبا ما نصف راه را رفته ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از 8 ماه به هدف مد نظر برسیم.

کمالوندی گفت:نرخ تولید اورانیوم 20 درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام 30 درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید 20 درصد داریم.

وی افزود: الان ما حدود 16 هزار و پانصد سو ظرفیت غنی سازی داریم که این عدد قبل از برجام 12 هزار و پانصد سو بود.

سخنگوی سازمان انرزی اتمی با اشاره به تولید سانتریفیوژ‌های جدید در سال‌های گذشته، گفت: ممکن است امروز تعداد سانتریفیوژ‌های ما کم شده باشد، اما به دلیل استفاده از نسل جدید سانتریفیوز‌ها مثل IR6 که 8 برابر سانتریفیوژ‌های نسل اول ظرفیت دارند، نرخ تولید اورانیوم ما افزایش یافته است.

کمالوندی ادامه داد: در حال حاضر ما هزار ماشین IR2M داریم که مستقر شده اند و یا یک آبشار IR4 راه اندازی شده و آبشار دوم این سانتریفیوژ هم راه اندازی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:با توجه به مصوبه مجلس، یک آبشار IR6 انجام شده و آبشار‌های بعدی هم در راه است و با این روند که پیش گرفته شده است سرعت غنی سازی ما نسبت به قبل افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: اگر ما در یک زمانی 9 تن مواد خود را به خارج فرستادیم الان 5 تن مواد داریم و می‌توانیم بگوییم به سرعت هر آنچه مورد نظر بوده برای احیای آنچه که به خاطر برجام کنار گذاشتیم، داریم به دست می‌آوریم و به سرعت در موقعیتی قرار میگیریم که بهتر از قبل برجام است.

کمالوندی گفت: در حوزه غنی سازی فاصله ما نسبت به قبل از برجام، فاصله‌ای صد‌ها کیلومتری است و وضعیت بسیار خوبی با انواع ماشین‌ها داریم.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها