کد خبر: 475374
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۱۴:۲۸:۱۶
| |

شناخته‌شده‌ترین منتقد پوتین در زندان به بیماری شدید تنفسی دچار شد

یک روز پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با امضای متمم جدید قانون اساسی روسیه، عملا مسیر را برای استمرار ریاست‌جمهوری خودش تا 15 سال دیگر هموار کرد، رسانه‌های روسیه از وضعیت وخیم سلامتی شناخته‌ترین منتقد او در زندان خبر داده‌اند.

شناخته‌شده‌ترین منتقد پوتین در زندان به بیماری شدید تنفسی دچار شد
کد خبر: 475374
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۸ ۱۴:۲۸:۱۶

اعتمادآنلاین| شهاب شهسواری- یک روز پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با امضای متمم جدید قانون اساسی روسیه، عملا مسیر را برای استمرار ریاست‌جمهوری خودش تا 15 سال دیگر هموار کرد، رسانه‌های روسیه از وضعیت وخیم سلامتی شناخته‌ترین منتقد او در زندان خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد، مخالفان پوتین با اشاره به تلاش ادعایی پیشین مسکو برای مسموم کردن این منتقد غرب‌گرا، مدعی شده‌اند که بیماری جدید ناوالنی بخشی از تلاش برای معدوم کردن او و حذف فیزیکی منتقدانی است که ممکن است مانعی در مقابل استمرار حاکمیت مطلق پوتین بر روسیه باشند.

همزمان با این تحولات درون روسیه، آغاز مجدد درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان شرق اوکراین و ارتش این کشور، تنش‌ها میان روسیه با همسایه غربی و حامیان اروپایی و آمریکایی اوکراین را تشدید کرده است.

در طول 5 سال گذشته، دولت‌های اروپایی و امریکا، مجموعه‌ای گسترده از تحریم‌ها و فشارها را علیه دولت پوتین به بهانه حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین و آنچه ضمیمه شدن غیرقانونی شبه‌جزیر کریمه به خاک روسیه توصیف می‌کنند، اجرا کرده‌اند.

متممی که استمرار پوتین را تضمین می‌کند


پوتین 69 ساله که تاکنون چهار دوره به عنوان رییس‌جمهور روسیه انتخاب شده است و دوره کنونی‌اش سه سال دیگر به پایان می‌رسد، با امضای متمم جدید قانون اساسی این فرصت را خواهد داشت که در انتخابات 2024 به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات شرکت کند.

بر اساس اصلاحاتی که سال گذشته برای قانون اساسی روسیه پیشنهاد شد، هر چند محدودیت دوره‌های ریاست‌جمهوری به دو دوره 6 ساله متوالی برای هر نفر همچنان پابرجاست، اما این محدودیت درست از زمان تصویب متمم قانون اساسی اجرایی می‌شود و مشمول افرادی که پیش از این در مقام ریاست‌جمهوری خدمت کرده‌اند نخواهد شد، به این ترتیب، ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف که از سال 1999 تاکنون روسای جمهور روسیه بوده‌اند، می‌توانند برای شرکت در انتخابات 2024 و در صورت پیروزی در این انتخابات و در انتخابات بعدی در سال 2030 اقدام کنند.

ناوالنی: در زندان به سل مبتلا شده‌ام


بر اساس گزارش روزنامه روسی ایزوستیا، روز دوشنبه الکسی ناوالنی، منتقد شناخته شده دولت پوتین که به اتهام «نقض شرایط آزادی مشروط» به دو سال و نیم حبس محکوم شده از محل نگهداری‌اش در زندان به بهداری منتقل شده است. گفته می‌شود که او دچار یک بیماری تنفسی شده است و مقام‌های زندان از او تست کووید19 گرفته‌اند.

به گفته یکی از وکلای ناوالنی که با او از نزدیک دیدار کرده، این سیاستمدار روس به یک بیماری شدید مبتلا شده و دچار نشانه‌هایی مانند تب، سرفه‌های شدید و کاهش وزن است. چند روز قبل ناوالنی در ویدیویی اینستاگرامی که توسط وکیلش به خارج زندان منتقل شد مدعی همه‌گیری سل در زندان شده‌ بود.

به گفته این منتقد سیاسی پوتین دست‌کم سه نفر در‌بندی که او در آن نگهداری می‌شوند به سل مبتلا شده‌اند و برای درمان در بهداری زندان بستری هستند. او به شوخی گفته ‌بود که اگر من هم این بیماری را گرفته ‌باشم، دست‌کم حواسم از کمردرد شدید و احساس لمس شدن پاها پرت می‌شود.

اولگا میخایلووا، یکی از وکلای ناوالنی به رادیو اکوی مسکو گفته است: «او به شکل چشمگیری کاهش وزن داشته به علاوه سرفه‌های شدید می‌کند و دمای بدنش 38.1 درجه است. این فرد دچار بیماری شدید است، اینکه زندان IK-2 باعث شده تا او به این وضع وخیم دچار شود، بسیار وحشیانه است.»


زندان IK-2 که ناوالنی برای گذراندن دوران حبسش به آن منتقل شده است، یک زندان امنیتی در 60 کیلومتر شرق مسکو است که به خاطر محدودیت‌های شدیدش در روسیه مشهور است و معمولا افرادی به آن منتقل می‌شوند که مسکو قصد دارد آنها را از جهان خارج جدا نگه دارد. گروهی از هواداران الکسی ناوالنی، روز گذشته اعلام کردند که قصد دارند برای آزادی او تجمعی در مقابل این زندان برگزار کنند، به گزارش رسانه‌ها، در پی اعلام این برنامه، نیروهای امنیتی در اطراف زندان مستقر شده‌اند.


الکسی ناوالنی سال گذشته در حال سفر به یکی از شهرهای سیبری بود که در هواپیما دچار علایم مسمومیت شدید شد و خلبان پرواز به دلیل وخامت حالش در نزدیک‌ترین فرودگاه هواپیما را به زمین نشاند.

بعد از آنکه اعلام شد ناوالنی در یک بیمارستان محلی بستری شده است، دولت آلمان از روسیه خواست تا ناوالنی را برای درمان به این کشور منتقل کند، مقام‌های روسیه در ابتدا با این درخواست مخالفت کردند، اما نهایتا اجازه خروج ناوالنی از کشور را صادر کردند.

در آلمان، ناوالنی هر چند با موفقیت مراحل درمان را طی کرد، اما در مصاحبه‌هایی با یک موسسه اطلاعاتی بریتانیایی مدعی شد که از عامل شیمیایی نظامی نوویچوک برای مسموم کردن او استفاده شده است.

درخواست کیف برای تسریع در فرآیند پیوستن اوکراین به ناتو


همزمان با تحولات سیاسی درون روسیه، در مرزهای غربی این کشور، بار دیگر تنش‌ها با اوکراین شدت گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین که کشورش بیش از 5 سال است با روسیه به دلیل ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و همچنین حمایت دولت روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، دچار تنش با مسکو است، از اروپا خواسته تا روند پذیرش اوکراین را به عنوان یک عضو ناتو تسریع کند.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری فرانسه زلنسکی تاکید کرد که در شرایط افزایش تنش‌ها لازم است که پیامی به روسیه ارسال شود. بر اساس گزارش‌ها از یکشنبه هفته جاری تنش‌ها میان شبه‌نظامیان جدایی‌طلب منطقه دونباس در شرق اوکراین با نظامیان دولتی شدت گرفته است.

این در حالی است که مسکو هفته گذشته به ناتو درباره هرگونه استقرار نیرو در اوکراین هشدار داد و آن را باعث افزایش تنش‌های مرزی خواند. دولت اوکراین هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرد و مدعی شد جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند. روسیه استقرار نظامیان خود در نزدیکی مرزها را رد نکرده اما تاکید کرده است این اقدام هیچ تهدیدی برای هیچ طرفی نیست.

در همین راستا، چهارشنبه شب گذشته، وزارت دفاع آمریکا از تماس تلفنی میان رییس ستاد مشترک ارتش امریکا با همتایان روس و اوکراینی خبر داد.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت: «واشنگتن از تشدید اوضاع در شرق اوکراین نگران بوده و از تحرکات نیروهای روسیه در مرز مطلع هستیم.» اوکراین چندی پیش از کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری امریکا به کشورش شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک، خبر داده بود. توقف ارسال این کمک‌ها به اوکراین، در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به تشکیل پرونده‌ای برای استیضاح او در کنگره امریکا منجر شده‌ بود.


به گزارش ایرنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه درباره پیوستن اوکراین به ناتو باید نظر مردم این کشور را خواست، تصریح کرد: پیوستن این کشور تنها این کشور را دچار چالش‌ها و مشکلات بیشتری می‌کند.

وی گفت: «اگر نظر چندین میلیون نفر از مردم در جمهوری‌های خودخوانده را هم جویا شوید، در این صورت خواهید فهمید که عضویت در ناتو برای این جمهوری‌ها قابل اجرا نیست.»

رییس‌جمهوری اوکراین طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، گفته بود که تنها با ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توان به پایان درگیری در دونباس خاتمه داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها