40 تبعه ایران از زندان های عراق آزاد ‌شدند

در پی سفر چندی پیش رییس قوه قضاییه ایران به عراق و تفاهم نامه دو کشور که معاضدت قضایی را هم شامل می شود و با پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، افزون بر 40 نفر اتباع ایرانی از زندانهای عراق آزاد و به میهن منتقل می شوند.

40 تبعه ایران از زندان های عراق آزاد ‌شدند
کد خبر: 475488
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۹ ۰۹:۲۵:۳۶

اعتمادآنلاین| در پی سفر چندی پیش رییس قوه قضاییه ایران به عراق و تفاهم نامه دو کشور که معاضدت قضایی را هم شامل می شود و با پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، افزون بر 40 نفر اتباع ایرانی از زندانهای عراق آزاد و به میهن منتقل می شوند.

به گزارش ایرنا، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد امروز پنجشنبه در تشریح این خبر گفت: زندانیان مزبور که در دادگاههای عراق به تحمل مجازات های مختلف از جمله سه سال زندان تا حبس ابد محکوم شده بودند به دلیل دوری از وطن دچار مشکلات عدیده شدند که با پیگیری صورت گرفته امور آنها تسهیل شد.

سید موسی علیزاده طباطبایی افزود: همچنین خانواده این محکومان در ایران و دور از بستگان خود دچار مشکلات زیادی شده بودند که دستگاههای ذیربط جمهوری اسلامی با پیگیری موضوع و توافق با مسوولان عراقی نسبت به حل مشکل اقدام کردند.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم قضایی جمهوری اسلامی ایران با عراق تبادل و انتقال زندانیان دوطرفه است، گفت: قرار است اتباع ایرانی رهایی یافته از زندان های عراق امروز با حضور نماینده سفارت ایران در بغداد و نمایندگان دستگاه قضایی عراق از طریق مرز شلمچه وارد خاک کشورمان شوند.

کاردار سفارت ایران در بغداد ادامه داد: در همین راستا و پیش از این نیز با پیگیری سفارت دهها نفر تبعه ایران از زندانهای عراق رهایی یافتند که آخرین مورد آن آبان سال گذشته شامل 22 نفر شد.


طباطبایی با قدردانی از مقامات قوه قضاییه کشورمان و تشریک مساعی دستگاههای ذیربط در عراق گفت: عمده زندانیان رهایی یافته اخیر به مجازات زندان از سه سال تا حبس ابد محکوم شده بودند و برخی از آنها حداقل یک چهارم دوره مجازات خود را در عراق گذرانده اند.


کاردار سفارت ایران در عراق خاطرنشان کرد: ممکن است برخی اتباع ایرانی از روی ساده انگاری یا سهل انگاری گرفتار شوند چراکه در عراق مجازات سنگینی برای مواد افیونی حتی در حد داشتن قرص های دارویی نظیر مسکن کدیین دار مقرر شده است.


طباطبایی اظهار داشت: این موضوع از آنجایی حائز اهمیت بیشتر است که سالانه چند میلیون ایرانی به عراق و عمدتا برای زیارت سفر می کنند و خوب است که نسبت به قوانین سخت گیرانه آگاهی داشته باشند تا گرفتار نشوند هرچند نسبت آماری زندانیان ایرانی در بند عراق به تناسب حجم بالای مسافر و زائر اندک و ناچیز است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها