روسیه خواستار پس فرستادن واکسن اسپوتنیک وی از سوی اسلواکی شد

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (دست اندر کار تحویل واکسن اسپوتنیک وی به کشورهای دیگر) اعلام کرد که از اسلواکی خواسته است به دلیل نقض مفاد قرارداد تحویل واکسن «اسپوتنیک وی» محموله‌های ارسالی را به مسکو باز گرداند.

روسیه خواستار پس فرستادن واکسن اسپوتنیک وی از سوی اسلواکی شد
کد خبر: 475657
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۱۱:۴۴:۵۰

اعتمادآنلاین| این بیانیه صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در حساب کاربری واکسن اسپوتنیک وی در شبکه پیام رسان توئیتر منتشر و در آن گفته شده است که روسیه از اسلواکی خواستار بازپس فرستادن محموله واکسن اسپوتنیک وی شده است تا به کشورهای دیگر تحویل شود.

به گزارش ایرنا، در بیانیه خاطرنشان شده است: این درخواست در رابطه با موارد متعدد نقض مفاد قرارداد ارسال محموله واکسن به اسلواکی صورت گرفته است.

از جمله این موارد نقض قرارداد، به آزمایش واکسن اسپوتنیک وی از سوی سازمان کنترل داروی اسلواکی در آزمایشگاهی اشاره شده است که فاقد مجوز رسمی اتحادیه اروپا بوده است.

علاوه بر این بر اساس بیانیه صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، سازمان کنترل داروی اسلواکی اقدام به انتشار اطلاعات جعلی درباره اسپوتنیک وی کرده است.

خرید واکسن اسپوتنیک وی منجر به اختلافات جدی سیاسی در اسلواکی شده است.

ایوان کورچوک، وزیر امور خارجه اسلواکی، نخست وزیر را که شخصاً برای دریافت اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی در فرودگاه حاضر شد را مورد انتقاد قرار داد و زوزانا چاپوتووا رئیس جمهور این کشور هم با استفاده از واکسن اسپوتنیک وی برای واکسیناسیون کرونا مخالفت کرد.

روز سوم آوریل تولیدکنندگان اسپوتنیک وی گزارش‌های منتشر شده درباره واکسن ارسالی به اسلواکی را جعلی خواندند.

به گزارش اسپوتنیک، تولیدکنندگان واکسن اسپوتنیک وی گزارش‌های منتشر شده مبنی بر تفاوت واکسن تحویلی به اسلواکی با آنچه در مجله معتبر پزشکی لنست منتشر شده است را جعلی خواندند.

پیش از این نشریه «Dennik» اسلواکی ششم آوریل به نقل از منابع خود از تفاوت میان واکسن ارسال شده به این کشور و آنچه نتایج آن تایید شده است خبر داده بود.

در این مقاله تأکید شده بود که هنگام تصمیم گیری در مورد خرید اسپوتنیک وی، مقامات اسلواکی دقیقاً به مقاله منتشر شده در لنست اعتماد کرده بودند.

تولیدکنندگان «اسپوتنیک وی»، درمورد این مطالب خاطر نشان کردند که در آینده نزدیک انتظار «اخبار جعلی و تحریک بیشتر از سوی مخالفان اسپوتنیک وی در اسلواکی را دارندکه تلاش می‌کنند این واکسن را بی اعتبار کنند.

لازم به ذکر است که آژانس دارویی اروپا از 4 مارس بررسی کارایی، ایمنی و کیفیت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را با هدف ارزیابی انطباق آن با استانداردهای اتحادیه اروپا آغاز کرد ولی برخی کشورهای اروپایی از جمله مجارستان و اسلواکی به طور مستقل این واکسن را تایید و تزریق آن را آغاز کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها