کد خبر: 475710
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۱۵:۴۲:۳۹
| |

فضاپیمای روسی «گاکارین» با سه خدمه به فضا پرتاب شد

فضاپیمای «سایوز ام.اس18» حامل سه فضانورد که فضاپیمای «یوری گاگارین» نام گرفته است، از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

فضاپیمای روسی «گاکارین» با سه خدمه به فضا پرتاب شد
کد خبر: 475710
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۰ ۱۵:۴۲:۳۹

اعتمادآنلاین| شرکت دولتی روس کاسموس (دست اندر کار امور فضایی روسیه) روز جمعه در بیانیه ای درباره پرتاب فضاپیمای یوری گاگارین نوشت: پس از 60 سال از ماموریت فضایی یوری گاگارین (نخستین فضانورد جهان) فضاپیمای «سایوز ام.اس18» به نام این فضانورد از پایگاه بایکانور به فضا پرتاب شد.

به گزارش ایرنا، این فضاپیما ساعت 10 و 51 دقیقه بوقت مسکو با جدا شدن از موشک حامل در مدار مورد نظر پیرامون کره زمین قرار گرفت.

هم اینک فضاپیمای سایوز به سوی ایستگاه فضایی بین المللی در حرکت است و انتظار می رود ساعت 14 و 7 دقیقه امروز به وقت مسکو در کنار این مرکز فضایی پهلو بگیرد.

فضاپیما حامل اولگ نوویتسکی و پتر دوبرووا فضانوردان روس و واندای های آمریکایی است.

در زمان حاضر چهار فضانورد روس و آمریکایی و یک ژاپنی در ایستگاه فضایی بین المللی در حال ماموریت فضایی هستند.

ایستگاه فضایی بین المللی، یک آزمایشگاه فضایی به ارزش حدود یکصد میلیارد دلار است که در آن انواع آزمایش‌ها در شرایط فضا و بی وزنی توسط چند کشور از جمله روسیه، آمریکا و ژاپن و آژانس فضایی اروپا انجام می‌گیرد.

این مرکز فضایی بین‌المللی از روز دوم نوامبر سال 2000 تاکنون، به طور مداوم سرنشین داشته است. «ویلیام شپ شپارد»، فضانورد ناسا و فرمانده مأموریت «اکسپدیشن 1»، «سرگئی کریکالف» و «یوری گیدزنکو» مهندسان پرواز این مأموریت نخستین ساکنان ایستگاه فضایی بودند.

در این ایستگاه که با سرعت هشت کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و تقریبا هر 90 دقیقه یک بار به دور مدار زمین می‌چرخد، یک گروه بین المللی 6 نفره از کشورهایی از جمله روسیه، آمریکا ، ژاپن و آژانس فضایی اروپا کار و زندگی می‌کنند.

بیش از دو هزار و 700 آزمایش توسط خدمه 108 کشور مختلف در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است. این آزمایشات فناوری‌های نوآورانه مانند بازیافت ضایعات پلاستیکی و فیلتر کردن دی اکسید کربن که هر دو گام‌های حیاتی برای مأموریت‌های دراز مدت روی سطح ماه محسوب می‌شوند را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در حالی که در ابتدا این ایستگاه فضایی فقط سه ماژول داشت، این مجموعه تحقیقاتی امروزی به بزرگی یک خانه پنج خوابه با یک سالن ورزشی، دو حمام و دستشویی، و یک پنجره با دید 360 درجه به زمین است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها