سیدرضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل منطقه:

ضلع اصلی کودتای اردن را باید اسرائیل دانست

کارشناس مسائل منطقه گفت: ضلع اصلی کودتای اردن را باید اسرائیل دانست و البته که تیم رئیس‌جمهوری آمریکا هم در این پرونده بی‌تأثیر نبود و باید آن را نوعی هشدار به منطقه خطاب کرد.

ضلع اصلی کودتای اردن را باید اسرائیل دانست
کد خبر: 475748
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۷:۲۶:۰۴

اعتمادآنلاین| «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح نقش احتمالی آمریکا و اسرائیل در کودتای اردن و پیام احتمالی آنها به کشورهای عربی اظهار کرد: اخیراً در صدر اخبار حوزه بین‌الملل شاهد انتشار خبر کودتای نیمه‌کاره در اردن بودیم که حدود یک هفته در صدر بسیاری از تحولات دنیا قرار داشت.

به گزارش ایلنا، بسیاری معتقد بودند که این واقعه ارزش ندارد که بیش از حد بدان پرداخته شود و به همین دلیل بود که کمترین بازتاب در رسانه‌های دنیا در مورد این کودتا را شاهد بودیم.

در این میان برخی دیگر هم اعتقاد داشتند که مساله کودتا در اردن باید بیش از میزان مورد توجه قرار می‌گرفت که در نهایت می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که رسانه‌ها و مطبوعات کل دنیا نخواستند این موضوع بیش از حد برجسته شود و مورد توجه قرار بگیرد که البته باید آن را یک سناریوی حساب شده دانست که پشت‌پرده آن را می‌توان تا حدودی مورد تحلیل قرار داد.

وی ادامه داد: اگر به رفتار رسانه‌های عربی و منطقه‌ای توجه کنیم به خوبی می‌بینیم که آنها به صورت کاملاً پراکنده خبرهای کودتا و حتی اخبار پس از آن را منتشر کردند و صرفاً زمانی که پادشاه اردن واکنشی از خود نشان می‌داد اقدام به انتشار اخبار یا مواضع مروبوط به وی می‌کردند که می‌توان به رسانه‌های عربستان اشاره کرد.

در این میان رسانه‌های اسرائیل هم به نوعی سعی کردند تا خبر مربوط به کودتا را کمرنگ پوشش دهد که این موضوع ریشه در اختلاف یک سال گذشته تل‌آویو و اَمان بر سر مساله معامله قرن دارد.

همه به یاد دارند که عبدالله دوم آن‌گونه که اسرائیل انتظار داشت در بحث معامله قرن با رژیم صهیونیستی همراهی نکرد و حتی در مورد الحاق غور اردن به اراضی اشغالی هم اختلافات میان آنها بالا گرفت و همین موضوع باعث ایجاد اختلاف میان دو طرف شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر چندی پیش شاهد آن بودیم که اردن اجازه عبور هواپیمای اسرائیل از حریم هوایی‌اش را نداد که اتفاقاً حامل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود.

این دو موضوع به شدت برای رژیم صهیونیستی گران تمام شد و به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بخشی از کودتا در اردن توسط موساد و سایر بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل طرح‌ریزی و پیاده شده است. برای نتانیاهو اسرائیل هیچ چیز مهمتر از آن نیست که معامله قرن و مسائل مربوط به پرونده سازش با اعراب اجرایی شود و به همین دلیل است که می‌گوییم تل‌آویو در این پرونده دخیل بوده است.

از سوی دیگر سعودی‌ها هم از شنیدن خبر این کودتا و حمله‌هایی که به آنها شد، هراسان بودند و مدام اتهام دست داشتن ریاض در این کودتا را تکذیب کردند و به همین دلیل است که می‌گویم این کودتا را باید یک کودتای چند ضلعی دانست.

صدرالحسینی افزود: به نظرم این کودتا برای تغییر قدرت یا سرنگون کردن پادشاه و حکومت اردن و همچنین واژگون کردن میراث خاندان هاشمی انجام نشد، بلکه سناریونویسان پشت‌پرده به نوعی دنبال این پرسش هستند که چه کسی بعد از عبدالله دوم قرار است به پادشاهی برسد.

این در حالی است که دولت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن هم طی سه ماه اخیر سعی کرده از تمام ابزارهای جنگ روانی و جنگ نَرم علیه کشورهای منطقه و به خصوص دولت‌های حاشیه‌ خلیج‌فارس استفاده کرده و هنوز هم مشخص نیست که چگونه می‌خواهد آنها را مدیریت کرده یا با خود هماهنگ کند.

به نظر می‌رسد که رفتار دولت بایدن در مورد کودتای اردن به گونه‌ای بوده که واشنگتن صرفاً اقدام به شلیک تیر اخطار یا هشدار برای اَمان کرده است که به نوعی با اسرائیل و سیاست‌های آن هماهنگ نبوده است؛ چراکه به زعم آمریکایی‌ها مجموعه اقدام‌های اردن، امنیت و موجودیت تل‌آویو را به خطر انداخته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سطح دوم هم باید به این موضوع توجه کرد که کودتای نیمه‌کاره اردن به نوعی یک هشدار جدی و محکم به سایر کشورهای عربی بود که به نوعی قرار نیست با آمریکا و اسرائیل همراهی کنند.

یکی از دلایل کودتای اردن این است که اساساً اسرائیل در وضعیت فعلی در عرصه سیاست داخلی و تشکیل کابینه با مشکلات زیادی روبه‌رو است و حتی ارشدترین مقام‌های رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده‌اند که امیدی به تشکیل کابینه ندارند و بر این اساس به احتمال زیاد شاهد برگزاری دور پنجم انتخابات خواهیم بود.

این یک مشکل بسیار بزرگ برای تل‌آویو است و به همین دلیل هر وقت که اسرائیل با مشکل داخلی روبه‌رو بوده دست به ایجاد خرابکاری و بحران‌سازی در محیط خود و منطقه کرده است. لذا شبه‌کودتایی که در اردن انجام شد به نوعی تهدید پادشاه اردن بود؛ چراکه رسانه‌ها به صورت هماهنگ با یکدیگر سکوت کردند و باید در آینده نزدیک دید که سیاست پادشاه اردن در قبال اسرائیل و فلسطین چگونه خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها