کد خبر: 475770
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۷:۵۷:۱۳
| |

نوذر شفیعی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل:

روند حرکت 1+4 رو به جلو است

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که روند کلی حرکت آمریکا، ایران و اروپا در ارتباط با برجام رو به جلو بوده است، معتقد است: روند تحولات و اظهارنظرهای مذاکره‌کنندگان سازنده بودن و امیدوارکنندگی را نشان می‌دهد.

روند حرکت 1+4 رو به جلو است
کد خبر: 475770
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۷:۵۷:۱۳

اعتمادآنلاین| نوذر شفیعی با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون ویژه برجام در وین اظهار کرد: به نظر می رسد که پیش از این مذاکرات، مذاکرات دیگری برگزار شده باشد، شاید الزاما چهره به چهره نباشد ولی مذاکراتی بوده که از طریق واسطه ها یا میانجی گرها انجام شده و یا پیام هایی بوده که از طریق مطبوعات بین مقامات ایران، اروپا و آمریکا رد و بدل شده است.این طور نیست که از صفر پشت میز مذاکره بنشینند و درباره موضوعی مذاکره کنند.


به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد : با این وجود آنچه که در جلسه کمیسیون مشترک انجام شد به این معنی نیست که درباره یک دستور کار از پیش تعیین شده صحبت شد، بلکه آنچه صورت گرفت اصطلاحا مذاکره برای مذاکره بود یعنی طرفین درباره گام هایی که در آینده می‌خواهند بردارند بحث کردند.


این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد : اگر از زمان آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا به امروز را درباره برجام رصد کنیم به رغم اظهار نظرهای ناخوشایندی که گه‌گاه از زبان مقامات آمریکا مطرح می شود، روند کلی حرکت آمریکا، ایران و اروپا در ارتباط با برجام رو به جلو بوده است.


شفیعی افزود: همان طور که دیدیم بایدن در زمان انتخابات اعلام کرد که آمریکا باید به برجام برگردد و حتی تیم انتخاباتی خود را به گونه ای چید که نسبت به برجام نظر مثبتی داشتند. پس از آن در سازمان ملل اسنپ بک را متوقف کرد و همین طور محدودیت هایی که جهت رفت و آمد برای دیپلمات های ایرانی در شهر نیویورک وجود داشت را برداشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به صورت غیر مستقیم در مذاکرات حضور پیدا می کند، اما این که تمامی این اقدامات برآورد کننده انتظارات ایران هست یا خیر جای بحث دارد.


وی همچنین گفت: وقتی تحولات را رصد می کنیم و گویی دو گام به جلو و یک گام به عقب برداشته شده است، در واقع حرکت هایی انجام شده و شاید اظهار نظرهای افراد مذاکره کننده مبنی بر امیدوار کننده و سازنده بودن مذاکرات غیر واقعی هم نباشد زیرا روند تحولات این مساله را نشان می دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها