«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بزرگ‌ترین ابهام حضور نظامی آمریکا در عراق چیست؟

بسیاری از احزاب و جریان‌های سیاسی عراق خواهان خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک کشور خود هستند، گرچه خروج یا ادامه بقای نیروهای آمریکایی یکی از دغدغه‌های تحلیلگران سیاسی به شمار می‌رود، اما بزرگ‌ترین ابهام در این زمینه مساله دیگری است.

بزرگ‌ترین ابهام حضور نظامی آمریکا در عراق چیست؟
کد خبر: 475821
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بسیاری از احزاب و جریان‌های سیاسی عراق خواهان خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک کشور خود هستند، گرچه خروج یا ادامه بقای نیروهای آمریکایی یکی از دغدغه‌های تحلیلگران سیاسی به شمار می‌رود، اما بزرگ‌ترین ابهام در این زمینه مساله دیگری است.

به گزارش اعتمادآنلاین، هرچند بعد از دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و ایالات متحده آمریکا، بغداد اعلام کرد توافقی بر سر برچیدن تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در دست تدوین است و واشینگتن متعهد به خارج کردن نیروهای خود از خاک عراق شده، اما نه تنها مخالفان حضور نیروهای آمریکایی در عراق بلکه طرفداران و حامیان عراقی این ماجرا نیز دقیقاً در پرداختن به مساله تعداد پایگاه‌ها و شمار نفرات دچار شک و تردید هستند.

به زعم کارشناسان، برخلاف مارس 2003 که ارتش آمریکا در قالب ائتلافی بین‌المللی با هدفی مشخص یعنی سرنگونی رژیم صدام حسین به عراق حمله و بعد از سرنگونی دیکتاتور سابق عراق در سال 2008 توافقنامه همکاری راهبردی را با این کشور امضا کرد، و در پایان سال 2011 در چارچوب همین توافقنامه مدعی خروج از کشور و پایان اشغالگری خود شد، در بازگشت به عراق به صورت هوشمندانه‌تری دست به آرایش استقرار نیروهای خود زده است.

طی این بازگشت که در ژوئن 2014 و به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش صورت گرفت، شمار نیروهای آمریکایی حتی برای طرف‌های ذی‌ربط عراقی هم مبهم نگه داشته شد تا مذاکره‌کنندگان عراقی در گفت‌وگوهای راهبردی خود صرفاً از نیروهای آمریکایی به طور کلی سخن به میان آورند و از شمار دقیق آن اظهار بی‌اطلاعی کنند.

بعد از تصویب طرح خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق در پارلمان عراق، دولت بغداد ادعا می‌کند در تدارک برنامه‌ریزی برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور از طریق گفت‌وگوست.

با این حال سوالی که پیش از زمان خروج این نیروها پیش می‌آید این است که آمریکا چه تعداد نیرو در عراق در اختیار دارد؟

شمار نظامیان چقدر است و چه تعداد مستشار دارد؟

نیروهایی که به عنوان کارشناس نظامی آمریکایی در عراق حضور پیدا کرده‌اند چه تعداد هستند؟

و آیا اصولاً ارتش عراق نیازی به ادامه حضور این نظامیان آمریکایی در خاک خود دارد؟

به زعم محافل نزدیک به دولت مصطفی الکاظمی که همچنان به نزدیکی به نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم است، ارتش آمریکا نیروهای خود را از 17 هزار به سه هزار نظامی کاهش داده و اکنون می‌توان گفت حدود سه هزار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند. ارتش آمریکا هفت پایگاه خود را اخیراً تعطیل کرده و اکنون حضور نظامی آمریکا (بخوانید حضور علنی و رسمی) در عراق به 2 پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار و پایگاه حریر در اربیل واقع در کردستان عراق محدود شده است.

این البته سوای حضور کارشناسان فنی شرکت لاکهید مارتین آمریکا در پایگاه هوایی بلد واقع در استان صلاح‌الدین عراق- که گفته می‌شود به نگهداری از جنگنده‌های اف16 آمریکایی مستقر در این پایگاه می‌پردازند- و نیز تعداد نامعلوم نظامیان آمریکایی حاضر در سفارت آمریکا در بغداد است.

گرچه این محافل بر صحت اطلاعات خود اصرار دارند، اما به گفته شبکه الجزیره هیچ کسی از حجم واقعی نیروهای آمریکایی در عراق اطلاع ندارد و تلاش‌هایش برای مطلع شدن از این رقم از طریق فرماندهی عملیات مشترک نیز بی‌ثمر باقی ماند.

این مساله به تایید کاطع الرکابی عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق هم رسید و اعلام کرد دولت عراق از حجم نیروهای آمریکایی مستقر در خاک کشورش مطلع نیست.

او همچنین گفته است: «آنچه مسلم است اینکه شمار این نیروها بیش از سه هزار نظامی است، این در حالی است که گفت‌وگوی راهبردی با واشینگتن هیچ ارتباطی با برنامه‌ریزی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ندارد بلکه کمیته ویژه‌ای از سوی کاظمی برای مشاوره (دقیقاً مشاوره!) با ایالات متحده در این زمینه تشکیل شده است.»

به اعتراف الرکابی، تمامی فرماندهان امنیتی عراقی که طی چند ماه اخیر به مجلس فرا خوانده شدند پاسخی برای تعداد واقعی نیروهای آمریکایی در خاک کشورشان نداشتند.

او بر این باور است که آمریکایی‌ها به دلیل اهمیت راهبردی عراق هرگز از این کشور عقب‌نشینی نخواهند کرد.

شاید این مساله به صورت دیپلماتیک‌تری از زبان قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق بیان شد؛ او بعد از دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی به خبرنگاران گفته بود بغداد و واشینگتن بر سر اینکه آمریکا دیگر پایگاه نظامی در عراق نداشته باشد به توافق رسیدند، همچنین واشینگتن متعهد شد شمار قابل توجهی از نیروهای خود را از عراق خارج کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها