آمریکا قوانین جدیدی را برای ارتباطات دولت با تایوان آشکار ساخت

وزارت امور خارجه آمریکا قوانین جدیدی را برای ارتباطات دولت آمریکا با تایوان آشکار ساخت که احتمالا باعث خشم چین می‌شود اما به نظر می‌رسد که محدودیت‌هایی را که توسط دولت قبلی واشنگتن رفع شده بود، مجددا اعمال می‌کند.

آمریکا قوانین جدیدی را برای ارتباطات دولت با تایوان آشکار ساخت
کد خبر: 475888
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۱:۲۶:۲۲

اعتمادآنلاین| وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از این تغییر سیاست خبر داد و گفت: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا «آزادسازی» این قوانین را در نظر گرفته تا «تعمیق روابط غیررسمی» میان آمریکا و تایوان را منعکس کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با این حال، این دستورالعمل‌های اصلاح شده همه تغییراتی را که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در روزهای پایانی دولت دونالد ترامپ اعمال کرد، شامل نمی‌شود.

پامپئو تقریبا همه محدودیت‌ها بر ارتباطات آمریکا با تایوان را لغو کرده بود از جمله اینکه به افسران ارتش تایوان اجازه داده بود تا در دیدارها با مقامات آمریکایی یونیفورم‌های خود را به تن کنند و پرچم تایوان را در معرض نمایش بگذارند.

تغییرات روز جمعه در مورد این موارد هیچ حرفی نزد اگرچه این قوانین همچنان به مقامات آمریکایی اجازه می‌دهند تا با همتایان تایوانی خود در ساختمان‌های فدرال دیدار کنند.

چین، تایوان را یکی از استان‌های سرکش خود می‌داند و با هر گونه تلاش برای برخورد با این جزیره به عنوان کشوری مستقل مخالف است. چین اقدام پامپئو برای کاهش محدودیت‌هایی که از زمان تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن پکن و قطع روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان در سال 1979 میلادی اعمال شده بودند را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه گفت: این دستورالعمل‌های جدید به عادت دیرینه دولت آمریکا برای شفاف‌سازی در مورد نحوه اجرای سیاست «یک چین» در سراسر دستگاه اجرایی آمریکا ادامه خواهد داد.

این دستورالعمل‌های جدید با ترغیب تعامل با همتایان تایوانی و رفع محدودیت‌های غیرضروری، گامی رو به جلو نسبت به نسخه‌های قبلی از جمله راهنمای ارتباط که تقریبا در کل دولت قبلی برقرار بود، محسوب می‌شوند.

اما این بیانیه به جزئیات این «راهنمای ارتباطی جدید» نپرداخته و مقامات کنگره‌ای آگاه از این موضوع گفتند که این تغییرات در واقع محدودکننده‌تر از مواردی هستند که پامپئو 11 روز پیش از پایان دولت ترامپ اعلام کرده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تغییرات پامپئو نه تنها ارتباط و مشارکت با تایوان را راحت‌تر و آسان‌تر نکرده بودند بلکه در عمل مانع مشارکت غیررسمی ما با تایوان می‌شد؛ مشکلی که ما امروز با این دستورالعمل‌های جدید ان را برطرف می‌کنیم.

هنوز مشخص نیست که این دستورالعمل جدید چگونه این مشکل را برطرف می‌کند.

پامپئو در تاریخ 9 ژوئیه سال جاری میلادی دستوری را صادر کرد که تقریبا تمام محدودیت‌های آمریکا بر ارتباط با تایوان را لغو کرد.

در این بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا آمده است: تایوان یک دموکراسی پرانرژی و یک شریک امنیتی و اقتصادی مهم است که نیرویی خوب برای جامعه بین‌الملل نیز محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها