کد خبر: 476159
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

شکاف مالی، مشکل جدید اقتصاد آمریکا / سفیدپوستان آمریکا بیشتر از رنگین‌پوستان درآمد دارند

بعد از شیوع گسترده کرونا، شکاف مالی بین سفیدپوستان و سیاهپوستان آمریکایی افزایش پیدا کرده است و برنامه اقتصادی جو بایدن، از جمله بازسازی زیرساخت‌های شغلی در برخی مناطق آمریکا، اشکالات خاص خود را دارد.

شکاف مالی، مشکل جدید اقتصاد آمریکا / سفیدپوستان آمریکا بیشتر از رنگین‌پوستان درآمد دارند
کد خبر: 476159
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به شکاف مالی ایجادشده بین آمریکایی‌های سفیدپوست و رنگین‌پوست پرداخته است و این سوال را مطرح کرده که آیا شرکت‌ها می‌توانند این شکاف عمیق را پر کنند یا خیر؟

بعد از شیوع گسترده کرونا، شکاف مالی بین سفیدپوستان و سیاهپوستان آمریکایی افزایش پیدا کرده است و برنامه اقتصادی جو بایدن، از جمله بازسازی زیرساخت‌های شغلی در برخی مناطق آمریکا، اشکالات خاص خود را دارد. همین موضوع نیز روند مقابله با این شکاف مالی را کند کرده است.

برخی بر این باورند که شرکت‌های آمریکایی با پرداخت اضافه‌کار می‌توانند این شکاف مالی را ترمیم کنند، اما جان راجرز مدیرعامل و مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری آریل با این کار مخالف است. او معتقد است افزایش اضافه‌کار باعث بهبود شرایط مالی اقلیت‌های قومی و نژادی نمی‌شود.

1

او در گفت‌وگو با CNBC درباره وضعیت پیش‌آمده در اقتصاد آمریکا می‌گوید: «یکی از راه‌های بهبود چنین وضعیتی این است که همه شرکت‌های بزرگ آمریکا درک کنند که این مشکل وجود دارد. آنها باید بدانند این مساله بسیار واقعی است.»

برخی نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان داده 60 درصد از خانوادهای سیاهپوست آمریکایی از زمان شیوع بیماری کرونا مشکلات مالی جدی پیدا کرده‌اند. این در حالی است که شرایط برای این خانواده‌ها پیش از شیوع ویروس کرونا هم چندان مساعد نبوده است.

طبق اطلاعات به دست آمده، متوسط ثروت خانواده‌های سفیدپوست آمریکایی در سال 2019 نزدیک به 188 هزار و 200 دلار بوده است. این در حالی است که خانواده‌های سیاهپوست آمریکایی در همین سال میلادی 24 هزار و 100 دلار درآمد داشته‌اند. درآمد خانواده‌های اسپانیایی‌زبان نیز 36 هزار و 100 دلار در سال بوده است.

طبق مطالعاتی که موسسه مک‌کینزی در سال 2019 انجام داده، هر خانواده سفیدپوست آمریکایی به طور متوسط 10 برابر ثروتمندتر از یک خانواده سیاهپوست بوده است. این مطالعه مشخص کرده زمانی که ثروت خانواده‌های سفیدپوست در حال افزایش بوده ثروت خانواده‌های سیاهپوست رشد چندانی نداشته است.

اگرچه کرونا شرایط را برای تمام مردم جهان سخت کرده، اما در همین مدت هم ثروت خانواده‌های سفیدپوست آمریکایی بیشتر شده است.

مرکز پیشرفت آمریکایی و موسسه مطالعات نژاد و قومیت کروان دانشگاه اوهایو در سال 2019 میلادی گزارشی منتشر کرده است که در آن به شکاف ثروت نژادی شدید و مداوم در آمریکا اشاره شده است. در این گزارش آمده، این شکاف ثروت سیاهپوستان، لاتین‌تبارها و افراد کم‌سرمایه را در معرض آسیب قرار داده است.

طبق این گزارش، شرایط بحرانی می‌تواند طی چند روز این جوامع را دچار مشکل کند و حالا با گذشت یک سال از همه‌گیری کرونا شرایط برای این افراد بسیار سخت و دردناک شده است.

1

نکته مهم دیگری که باید ذکر کرد پس‌انداز خانواده‌‎ها در آمریکاست. به گفته جان راجرز، جامعه سیاهپوست آمریکا میزان پس‌انداز کمتری نسبت به جامعه سفیدپوست این کشور دارد که این هم بر وخامت اوضاع دامن زده است.

او در مصاحبه با CNBC به این موضوع هم اشاره می‌کند که سیاهپوستان آمریکا به احتمال زیاد سخت وام می‌گیرند و سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک کم انجام می‌دهند. او معتقد است این وظیفه موسسات و شرکت‌هایی اقتصادی است که کارمندان سیاهپوست‌شان را به سرمایه‌گذاری‌های معنی‌دار تشویق کنند.

شکاف مالی بین مردم آمریکا در سال میلادی گذشته افزایش یافته، اما این موضوعی نیست که یکباره اتفاق افتاده باشد. طبق اعلام موسسه سیتی، طی 20 سال گذشته اختلاف ثروت نژادی برای اقتصاد آمریکا نزدیک به 16 تریلیون دلار هزینه در بر داشته است. این تحقیق نشان می‌دهد شکاف مالی در آمریکا یک موضوع بلندمدت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها