کد خبر: 476331
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۰۸:۴۰:۰۰
| |

امیر واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصول‌گرا:

هنوز زمان کافی برای گرم‌شدن تنور انتخابات 1400 وجود دارد

امیر واعظ آشتیانی گفت: هنوز زمان کافی برای گرم شدن تنور انتخابات وجود دارد البته از سوی دیگر نارضایتی‌ ها و مشکلات هم در این دوره در مشارکت مردم موثر خواهد بود مگر اینکه در این زمان باقی مانده مردم نسبت به رفع مشکلات امیدوار شوند.

هنوز زمان کافی برای گرم‌شدن تنور انتخابات 1400 وجود دارد
کد خبر: 476331
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مشارکت حداکثری و انتخاب درست دو کلیدواژه مهم رهبر انقلاب در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو است.

به گزارش ایرنا، مشارکت حداکثری به معنای فراهم سازی بستر های مورد نیاز برای حضور قشرهای مختلف مردم با تفکرات سیاسی و فکری گوناگون می باشد که نشانگر وحدت و امنیت ملی است. از سوی دیگر علاوه بر بحث مشارکت، باید مساله انتخاب درست هم مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب درست به این معنا که مردم در رای‌دادن و انتخاب فرد مورد نظر، بر اساس ملاک‌هایی عمل کنند تا خروجی صندوق رای مناسب‌‌ترین فرد با جایگاه ریاست قوه‌مجریه و نفر دوم نظام باشد. توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی، بررسی توانمندی فکری و اِشراف فرد به ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی از جمله شاخصه ‌هایی است که باید مورد توجه مردم قرار گیرد.

در حال حاضر با توجه به مشکلات معیشتی مردم، بحث و گفت و گو پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آنگونه که مورد انتظار است در سطح جامعه دیده نمی‌شود. همین امر وظیفه نهاد های نظام، احزاب و رسانه ها را برای ترغیب مردم به مشارکت حداکثری بیش از گذشته سنگین می‌کند.

در این بین فعالان سیاسی و نهادهای مختلف باید با حمایت از اقدامات دولت در سطح بین‌المللی و دیپلماسی فعال وزارت خارجه، که باعث زنده شدن امیدها در جامعه شده، حمایت کرده و مسیر رفع تحریم‌ها را هموار کنند. متاسفانه در این فضا نه تنها همراهی از سوی برخی افراد و جریان ‌ها دیده نمی‌شود بلکه شاهد تلاش‌‌های سازمان‌یافته برای شکست این تلاش‌ها هم هستیم.


امیر واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصول‌گرا با تاکید بر ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات، به این مساله پرداخته که با چه سازوکارهایی می‌توان مسیر مشارکت حداکثری را هموار کرد.

آشتیانی در مورد ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و تحلیل فضای فعلی سیاسی کشور پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: در رابطه با انتخابات‌ ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، احتمالا فعالیت کاندیدا ها از اردیبهشت ماه شروع می‌شود و فضای سرد فعلی کاملا عوض می‌شود. بنابراین تحلیل من این است که هنوز زمان کافی برای گرم شدن تنور انتخابات وجود دارد و قطعا با این سردی وارد انتخابات نخواهیم‌شد. البته از سوی دیگر نارضایتی‌‌ها و مشکلات هم در این دوره در مشارکت مردم موثر خواهد بود مگر اینکه در این زمان باقی‌مانده مردم نسبت به رفع مشکلات امیدوار شوند.


وی افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری متمایز از انتخابات شوراها و مجلس است چراکه یک نفر در این انتخابات باید انتخاب شود و تعدد دیگر انتخابات در انتخابات ریاست‌جمهور وجود ندارد و از طرف دیگر هم اهمیت این انتخابات با توجه به جایگاه رییس جمهوری متفاوت است. بنابراین مردم هم نباید احساسی و هیجانی رای دهند بلکه باید با منطق و حساب‌شده عمل کنند. فعالان سیاسی هم باید منطقی و با احساس مسوولیت بالا افراد صلاحیت‌دار را به مردم معرفی کنند.

وی با اشاره به ضرورت در کنار هم قرار گرفتن شور انتخاباتی با شعور انتخاباتی، گفت: رهبری همواره بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید داشتند. باید توجه داشت که از یک سو دشمنان خارجی، ضد انقلاب و برخی گروه‌‌های داخلی تبلیغ می‌کنند که مردم در انتخابات مشارکت نخواهند کرد و از سوی دیگر برخی این راهبرد را دنبال می کنند که مشکلات را به گردن انقلاب و نظام انداخته و اصل این حرکت ها را زیر سوال ببرند. بنابراین در این فضا، راهبرد نظام، مشارکت حداکثری مردم است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: در کنار مشارکت حداکثری که می‌توان از آن تعبیر به شور انتخابی کرد، مساله شعور انتخاباتی هم مهم و ضروری است. به این معنا که در کنار مشارکت حداکثری مساله انتخاب درست بر اساس ملاک‌‌ها و نه هیجانات هم ضروری است. مردم باید بر اساس اهمیت جایگاه ریاست جمهوری به فردی رای دهند که در سطح این جایگاه باشد. مردم باید به شعارها دقت کنند و شعار های غیر واقعی را تشخیص دهند تا مورد سو استفاده برخی جناح‌‌ها و احزاب قرار نگیرند. یعنی انتخاب مردم انتخاب احساسی نباشد بلکه منطقی و عقلانی انتخاب انجام دهند.


این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه مردم باید نسبت به رای خود احساس مسوولیت کنند، گفت: در کنار ضرورت توجه مردم به صلاحیت‌‌ها و شایستگی فردی که انتخاب می‌کنند، دواطلبان هم از بیان شعارهای غیر واقعی و یا فریبکارانه خودداری کنند. چرا که این امر علاوه‌بر دوری از اصول اخلاقی سیاست‌ورزی مومنانه، توقعات مردم را افزایش می‌دهد که با عدم تحقق شعار مردم دچار یاس می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها