سفر لاوروف به مصر با محور توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) برای انجام دیدار کاری و گفت‌وگو درباره امور منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه به قاهره سفر می‌کند.

سفر لاوروف به مصر با محور توسعه همکاری‌های منطقه‌ای
کد خبر: 476386
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۰:۳۰:۱۷

اعتمادآنلاین| وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در برنامه دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در قاهره، ملاقات وی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری و سامح شکری وزیر خارجه مصر برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است: مصر را یکی از شرکای مهم روسیه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می دانیم.

در جریان سفر رئیس جمهوری مصر به سوچی در ماه اکتبر سال 2018 قرارداد مشارکت همه جانبه و همکاریهای راهبردی امضا شد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه به دیدار لاوروف از قاهره در ماه آوریل سال 2019 و سفر وزیر خارجه مصر به مسکو در ماه اکتبر سال 2020 اشاره و خاطرنشان شد: دوم مارس سال 2021 رایزنی هایی بین وزارت خارجه روسیه و مصر با محور مسائل اروپایی برگزار شد و الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه در آن شرکت داشت.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: در سفر کنونی لاوروف به مصر، مسائل مربوط به توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی دو کشور مطابق با توافق های موجود بررسی خواهد شد.

دو طرف درخصوص روند اجرای طرح های مشترک گسترده ازجمله احداث نیروگاه هسته ای در مصر و ایجاد محدوده صنعتی روسیه در منطقه اقتصادی کانال سوئز بررسی خواهد شد.

وزیران خارجه روسیه و مصر درخصوص همکاری در مبارزه با ویروس های جدید کرونا و نیز فعالتر کردن همکاریهای فرهنگی و انسانی گفت و گو می کنند.

لاوروف و شکری درخصوص مسائل کلیدی بین المللی و منطقه ای با محوریت اوضاع سوریه و لیبی و حل و فصل مناقشه و فلسطین گفت و گو و تبادل نظر خواهند کرد.

در پایان بیانیه به برنامه دیدار لاوروف با احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب اشاره شده است.

روسیه و مصر در سالهای اخیر همکاریهای خود را در عرصه های مهمی همچون نظامی و انرژی هسته ای گسترش داده‌اند.

رزمایش مشترک روسیه و مصر با عنوان «پل دوستی 2020» آذر سال 1399 در دریای سیاه برگزار شد که نخستین رزمایش مشترک دو کشور بود.

به عقیده تحلیلگران مسائل نظامی، یکی از اهداف این رزمایش مشترک، بازاریابی سلاح های روسیه است و مسکو به دنبال این است که مصر را به یکی از بازارهای فروش تجهیزات نظامی و دفاعی خو تبدیل کند.

رئیس سرویس فدرال همکاری نظامی و فنی روسیه چندی پیش اعلام کرد که مسکو برای ارائه مهمات و بالگردهای تهاجمی «Ka-52» به مصر، با قاهره در حال رایزنی است.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، «دمیتری شوگایف» هدف از اجرای این برنامه را تجهیز بیشتر کشتی های میسترال مصر با مهمات و بالگردهای روسی عنوان کرد.

دو سال پیش نیز روسیه تولید جنگنده‌های پیشرفته سوخو 35 سفارش مصر را آغاز کرد.

روزنامه کومرسانت در این رابطه خبر داده بود که مصر تصمیم گرفته تا تعدادی از این جنگنده‌های پیشرفته را به ارزش 2 میلیارد دلار از روسیه خریداری کند. طرفین هرگز امضای این قرارداد را تائید نکردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها