تشکیل 2 تیم جستجو و نجات بین‌المللی در مدیریت بحران تهران

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل دو تیم حرفه‌ای جستجو و نجات بین‌المللی با تخصص و تجهیزات ویژه مقابله با حوادث خبرداد.

تشکیل 2 تیم جستجو و نجات بین‌المللی در مدیریت بحران تهران
کد خبر: 476408
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۱:۱۳:۲۵

اعتمادآنلاین| رضا کرمی محمدی درباره برنامه های امسال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در زمینه توسعه شتاب نگارهای زلزله روی گسل های اطراف تهران گفت: از آنجا که این شتاب نگارها قیمت بالایی دارند، افزایش هشت شتابنگار روی گسل‌های اطراف تهران در دستور کار امسال است البته برخی سازمان ها مثل شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز تهران هم شتابنگارهای مشابهی دارند و مذاکراتی صورت گرفته است که از آن شتاب نگارها نیز به صورت مشترک استفاده شود علاوه بر این شتاب نگارها که مربوط به سامانه هشدار سریع زلزله هستند و در خارج شهر روی گسل‌ها نصب شده اند، شتابنگارهایی نیز در داخل شهر برای استفاده در سامانه تخمین خسارت زلزله نصب شده است که تعداد آن‌ها تاکنون به حدود 70 عدد رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این سوال که تهران چه تعداد شتاب نگار برای پیش بینی زلزله لازم دارد، اظهارکرد: البته عبارت پیش بینی زلزله صحیح نیست و سامانه مذکور برای هشدار سریع زلزله تنها چند ثانیه قبل از رسیدن امواج زلزله به شهر تهیه شده است. در این سامانه هر چه بیشتر شتابنگار داشته باشیم، بهتر است چراکه طول گسل‌های اطراف تهران زیاد و لازم است در فواصل مناسب روی این گسل‌ها شتابنگار نصب شود. تعداد پیش بینی شده در برنامه پنج ساله شهرداری حدود 50 شتابنگار است.

کرمی درباره این که آیا امکان تولید این شتابنگارها در ایران وجود دارد، گفت: شتابنگارهای مربوط به سامانه هشدار سریع باید تجهیزات بسیار حساسی باشند که ساخت آن‌ها تکنولوژی بالایی لازم دارد. در حال حاضر کشورهای پیشرفته نیز در سامانه هشدار سریع خود از همین شتابنگارهایی استفاده می کنند که در تهران به کار رفته و سازنده آن‌ها یکی از کشورهای اروپایی است البته شتابگارهایی که در کشور ساخته می شوند نیز قابلیت استفاده در سامانه تخمین خسارت و کاربردهای دیگر را دارند که ما نیز حتما از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اتصال سازمان‌های خدماتی در مواقع بحرانی به سامانه هشدار سریع زلزله گفت: در این زمینه تلاش هایی شده است اما انجام این هماهنگی ها همه به دست ما نیست. ما اطلاع رسانی ها را در این زمینه انجام داده و اعلام کرده ایم که سازمان ها می توانند به سیستم‌های ما متصل شوند و سیگنال‌های هشدار را در زمان زلزله احتمالی دریافت کنند البته خیلی سازمان ها نیز درخواستشان را برای اتصال به این سامانه به ما داده اند و هماهنگیهایی نیز در زمینه چگونگی بهره برداری آن‌ها از سامانه هشدار سریع صورت گرفته است.

وی با بیان این که بهره برداری از این سامانه نیاز به زیرساخت هایی دارد تا سیگنال هشداری که از سامانه ما دریافت می شود در سازمان های مربوطه منجر به اقدامات مشخصی شود، گفت: فراهم کردن این زیرساخت‌ها در سازمان‌های مربوطه و هماهنگی های لازم برای تعریف و آماده سازی سازمان‌ها به منظور انجام اقدامات لازم در هنگام دریافت هشدار فرآیندی دارد که فکر می کنم مقداری طول بکشد. این فرآیند آغاز شده و درحال انجام است و به‌زودی منجر به ارتقای فراوان زیرساخت‌های کشور ما در مقابله با بحران زلزله خواهد شد.

کرمی محمدی ادامه داد: در خصوص سازمان هایی که زیر نظر شهرداری هستند مشکلات در هماهنگی ها و زیرساخت‌ها کمتر است مثل مترو و آتش نشانی چون زیرساخت‌های ما یکسان و به هم متصل است. آتش نشانی به تکمیل ارتباطش با سامانه نزدیک است. وضعیت در مترو پیچیده تر است اما آنجا هم در حال انجام است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اقدامات این سازمان در پیک چهارم بحران کرونا گفت: شهرداری تهران مصوبات ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی آن را همواره رصد می کند و اقدامات خود را در تمام زمینه ها کاملا بر اساس این مصوبات و با جدیت انجام می دهد.

کرمی درباره برنامه های دیگر سازمان در سال جدید گفت: امسال اگر بتوانیم دو تیم جست وجو و نجات بین المللی را با همکاری سازمان آتش نشانی و هلال احمر زیر نظر سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل می دهیم . تقریبا همه کشورها این تیم ها را دارند و هنگامی که بحرانی اتفاق می افتد با هماهنگی هایی که از قبل انجام شده است در همان روز اول حادثه تیم‌های بین المللی برای کمک به جستجو و نجات مجروحان وارد کشور می‌شوند و اقدامات لازم را انجام می دهند. برنامه ما این است که دو تیم سنگین جستجو و نجات را با تجهیزات کامل تشکیل دهیم. هماهنگی هایی در این زمینه از طریق وزارت امور خارجه لازم است که در حال انجام است. ضمن این که تجهیزاتی که این تیم ها نیاز دارند تجهیزات خاصی است که تهیه آن‌ها هم منابع زیادی لازم دارد و در حال تلاش برای تامین آن هم هستیم.

بر اساس اعلام سایت شهرداری تهران؛ وی درباره اقدامات سازمان مدیریت و پیشگیری برای مقابله با بحران هایی که در کوه های شمالی تهران اتفاق می افتد، گفت: به نظر من کوهستان تهران یک مسئول نظارت و هماهنگی فنی می خواهد و تا جایی که من به یاد دارم استانداری تهران این مسئولیت را به عهده دارد. ما در شهرداری تهران امکاناتی را فراهم کردیم تا در صورت بروز شرایط سخت برف و سرما در داخل شهر اقدامات لازم را انجام دهیم.

کرمی در پایان اظهارکرد: در این راستا در سال قبل تعدادی سنسور اعلام برخط ارتفاع برف و دما در مناطق شمالی تهران نصب شد که از این سنسورها برای اطلاع به موقع مدیران از شرایط یخبندان و بارش برف و انجام اقدامات پیشگیرانه استفاده خواهد شد. برای کوهنوردان نیز در سال گذشته تابلوهایی نصب کرده‌ایم که هشدارهای لازم نسبت به شرایط آب و هوایی کوهستان را مطابق با اطلاعات سازمان هواشناسی ارائه می‌دهد تا نسبت به شرایط لحظه ای مسیر کوهنوردی‌شان مطلع باشند. این تابلوها بعد از حادثه تأسف‌بار فوت چندی از کوهنوردان، طی دو ماه در 10 محل در مبادی ورودی کوهستان‌های شمال تهران در داخل شهر نصب شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها