دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس:

انتظار حمایت «صمت» از طراحان را داریم/ نیازمند نمایشگاه دائمی مد و لباسیم

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اعلام کرد: اقدامات لازم برای دریافت حمایت توسط طراحان از وزارت ارشاد صورت گرفته و انتظار داریم وزارت صمت نیز از طراحان حمایت کند.

انتظار حمایت «صمت» از طراحان را داریم/ نیازمند نمایشگاه دائمی مد و لباسیم
کد خبر: 476420
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۱:۳۶:۲۶

اعتمادآنلاین| سیده مرضیه شفاپور؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، به تشریح اهم برنامه‌‌های این کارگروه در سال جاری و موانع تولید در حوزه مد و لباس پرداخت و گفت: برنامه‌‌های سال جاری با تحلیل و ارزیابی نظرات و نیازهایی که توسط کارشناسان، طراحان، تولید‌کنندگان و سایر دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس کشور ارائه شده، برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایکنا، وی آموزش را بخش محوری و اصلی برنامه‌‌های سال 1400 کارگروه اعلام و اظهار کرد: سرفصل‌های آموزشی منطبق با استانداردهای جهانی استخراج و با محور همین آموزش‌ها پیش خواهیم رفت و طراحان را به ارتقای مهارت‌هایشان تشویق می‌کنیم.

طراحان‌ نشان استاندارد می‌گیرند


شفاپور برندسازی، راه‌اندازی بازارهای کسب وکار، آموزش اصولی طراحی بر اساس معیارهای جهانی و ... را محور این دوره‌های آموزشی اعلام و اظهار کرد: سال گذشته با مرکز استاندارد ایران جلساتی برگزار و مقرر شد طراحی‌ها و دوخت‌های صورت گرفته در کشور نیز نشان استاندارد دریافت کنند. یعنی طراحان، تولیدکنندگان، مزون‌داران و ... که بر اساس اصول علمی و بین‌المللی دست به طراحی و تهیه محصولات مد و لباس می‌‌زنند نشان کیفیت و استاندارد دریافت خواهند کرد.

وی به عملکرد بسیار خوب استان‌ها در جشنواره دهم مد و لباس فجر نیز اشاره و عنوان کرد: همین عملکرد خوب و موفق موجب شد تصمیم بگیریم مجوز برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی را بیشتر به استان‌ها ارائه کنیم.

این اقدام هم موجب نگاه تخصصی‌تر به هر بخش از هنر ـ صنعت مد و لباس می‌شود و هم استان‌ها با ورود به مسئله آموزش، مهارت‌های تخصصی را به سایر مناطق کشور انتقال می‌دهند و علمی که در یک استان تجمیع شده به سایر استان‌ها ارائه می‌شود.

شفاپور در خصوص بخش علمی ـ دانشگاهی حوزه مد و لباس نیز گفت: به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها تعدادی از جشنواره‌های مد و لباس دانشگاهی برگزار نشد. ما همیشه از جشنواره‌های دانشجویی حمایت می‌کنیم اما امسال نگاه ویژه‌تری داریم به خصوص به پایان‌نامه‌ها و مقاله‌هایی که در سال قبل به دلیل کرونا مورد توجه کافی قرار نگرفت.

وی اعلام کرد: مقاله‌ها، پایان نامه‌ها، کتاب‌ها و فعالیت‌های علمی که در حوره مد و لباس ارائه شده مورد حمایت وزارت ارشاد قرار می‌گیرند و ما در تلاش برای تسهیل دریافت این حمایت‌ها هستیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأکید بر لزوم کیفیت برنامه‌‌ها و تکمیل زیرساخت‌های این حوزه به جای برگزاری برنامه‌های مشابه و سطحی گفت: اگر رویکردهای ما علمی‌تر باشد با توجه به آنچه جهان در پیش گرفته می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

وزارت صمت باید حمایت مالی از طراحان داشته باشد


وی در پاسخ به این سؤال که موانع تولید در حوزه مد و لباس کشور چیست و چگونه در راستای حذف آنها اقدام خواهید کرد؟ گفت: یکی از موانع اصلی محدود بودن حمایت‌ها از طراحان است. وزارت صمت باید سوبسید و حمایت‌های مالی از دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس داشته باشد.

شفاپور ادامه داد: وزارت ارشاد سال گذشته به حوزه مد و لباس کمک کرد. کارگروه افرادی که خانه مد یا مؤسسه‌ مد داشتند و حتی اساتیدی که در این حوزه کار می‌کردند را به وزارت سمت معرفی و ارتباطی که باید برای دریافت کمک‌های مالی برقرار می‌شد را ایجاد کرد که این اقدام در سال جاری نیز ادامه پیدا خواهدکرد.

طراحی قلب حوزه مد و لباس است/ سمت حمایت کند


وی طراحی را قلب و محور اصلی هر فعالیتی در حوزه مد و لباس دانست و اضافه کرد: اگر به طراحی بیشتر توجه کنیم در حوزه مد و لباس موفق‌تر خواهیم بود بر همین اساس رویکرد امسال ما این است که وزارت سمت بیشتر کنار ما قرار بگیرد و از طراحان حمایت کند. با تحقق این حمایت‌ها است که حوزه طراحی به سمت هدف اصلی خود که قانون مشخص کرده، پیش خواهدرفت.

طراحان باید درجه‌بندی شوند


شفاپور تصریح کرد: به عنوان دبیر کارگروه معتقدم اگر بتوانیم طراحان را درجه‌بندی کنیم می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در عملکردها داشته باشد.

اکنون افرادی مدعی طراحی لباسند در صورت که فقط کپی‌کار هستند و هیچ ایده و خلاقیتی ندارند و فقط با کپی‌برداری از سایت‌های دیگر دست به ارائه یک مد می‌زنند. آنها با کپی طرح‌های بی‌محتوا و نامناسب برای بازار ایران، نه تنها تأثیر فرهنگی بدی بر جامعه می‌گذارند بلکه سلیقه مخاطبان را نیز تضعیف کرده به سمت کارهای سطحی و بی‌محتوا می‌کشانند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درجه بندی طراحان را اهرم مناسبی برای جلوگیری از فعالیت در این حوزه به صورت غیرقانونی عنوان و اظهار کرد: اگر اهرم قوی برای اینکه جلوی افرادی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند وجود داشته باشد آنها مجبور می‌شوند به سمت دریافت مجوزها، کسب آموزش‌های لازم و فعالیت حرفه‌ای و بر اساس قوانین حرکت کنند.

وی یکی دیگر از موانع تولید در حوزه مد و لباس را نبود طراحان قوی در کنار تولیدکنندگان، کارخانه‌‌های ریسندگی، نخ‌ریسی و ... دانست و اضافه کرد: بازدیدهای زیادی از کارخانه‌های تولیدی حوزه پوشاک داشته‌ام؛ برخی این سؤال را مطرح می‌‌کنند که چرا از این تولیدی‌ها بازدید می‌کنم؟ از نظر من این بسیار مهم است که طراحان قوی ایرانی در کنار تولید‌کنندگان و کارخانه‌داران حوزه مد و لباس فعالیت و راه‌بری طراحی‌ها را بر عهده داشته باشند.

شفاپور تصریح کرد: طراح، تولیدکننده و صنعت‌گر ما به خوبی می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند. اگر این سه بخش در کنار هم قرار بگیرند مد ایرانی ـ اسلامی فاخر شکل خواهد گرفت.

در سایر کشورها جامعه‌شناس، روانشناس و طراح هر بخش، در کنار حوزه‌های کاری هستند و هر بخش از محصول را یک گروه متخصص پیشنهاد و ارائه می‌کنند، چرا جامعه ایرانی که یک زمانی قطب پارچه در دنیا بود اکنون نتواند حداقل در حوزه مد اسلامی یک قطب باشد؟ آن هم با این همه المان در فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نوجوانان و جوانان ما طرح‌های خوب در حوزه مد و لباس را مطالبه می‌کنند. همین مطالبه از سوی تولیدکنندگان ما هم مطرح می‌شود اما چون متأسفانه طرح‌های فاخر ارائه نمی‌شود، فضا برای فعالیت غیرقانونی عده‌ای فراهم می‌شود که صرفاً کپی‌کار ژورنال‌های خارجی هستند و به ارائه مدل‌هایی می‌پردازند که نه تنها با فرهنگ ما سازگاری ندارد بلکه سلیقه جامعه را نیز تضعیف کرده موجب گرایش جوانان به چنین طرح‌هایی می‌شود.

نمایشگاه دائمی مد و لباس باید داشته باشیم


دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نبود نمایشگاه دائمی مد و لباس که تولیدکنندگان بتوانند با مراجعه مدام به آن با آخرین طرح‌های ارائه شده توسط طراحان آشنا شده و برای تولید از آنها استفاده کنند را نیز از دیگر مشکلات موجود در حوزه مد و لباس کشور برشمرد و گفت: با ورود برخی افراد غیرحرفه‌ای پیشکسوتان این حوزه کنار گذاشته شده‌اند که باید این مسئله آسیب شناسی شود و به این سمت حرکت کنیم که طراحان همدیگر را بپذیرند و به ارائه کارهای مشترک اقدام کنند.

وی در پایان خواستار فعالیت و همکاری همه نهادهای عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برای تقویت این حوزه و رفع موانع و مشکلات موجود در حوزه تولید مد و لباس در کشور شد و گفت: اعضایی که از نظر قانون کنار کارگروه هستند باید پای کار بیایند نه اینکه فعالیت آنها محدود به حضور در جلسات رسمی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها