کد خبر: 476437
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

دلایل موج گسترده رزمایش‌ها در منطقه خلیج‌فارس چیست؟

هدف اصلی افزایش تعداد رزمایش‌های نظامی در میان کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس چیست؟ چرا کشورهایی همچون ایالات متحده، ترکیه، سودان و پاکستان حضور پررنگی در این رزمایش‌ها دارند؟

دلایل موج گسترده رزمایش‌ها در منطقه خلیج‌فارس چیست؟
کد خبر: 476437
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هدف اصلی افزایش تعداد رزمایش‌های نظامی در میان کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس چیست؟ چرا کشورهایی همچون ایالات متحده، ترکیه، سودان و پاکستان حضور پررنگی در این رزمایش‌ها دارند؟

به گزارش اعتمادآنلاین، یک رسانه قطری در تحلیلی از چند برابر شدن رزمایش‌های نظامی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بعد از روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید نوشت و پیش از هر چیز این اقدام را تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای افزایش میزان آمادگی نظامی ارتش‌های این کشور قلمداد کرد.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی الخلیج آن‌لاین، ارتش‌های شورای همکاری خلیج فارس در رزمایش‌های خود که در داخل و خارج از مناطق سرزمینی به انجام می‌رسد انواع و اقسام تسلیحات هوایی، دریایی و زمینی را به کار ‌می‌برند و سناریوهای عملیاتی را برای مقابله با یک دشمن واقعی تمرین می‌کنند.

به اعتراف این رسانه، این رزمایش‌ها در حالی انجام می‌‌شوند که کشوری همچون عربستان سعودی همچنان گرفتار جنگ با یمن است و شکست طرح‌های دولت قبلی آمریکا در قبال ایران باعث شده دولت بایدن رویکرد نزدیکی به تهران را پیشه کند.

در بخش دیگری از این گزارش تحلیلی آمده است، آخرین رزمایش انجام‌گرفته روز پنجشنبه 9 آوریل (20 فروردین) در پایگاه هوایی مصحف در پاکستان انجام گرفت و در آن نیروی هوایی عربستان سعودی، آمریکا و پاکستان شرکت کردند.

پیش از این نیز سعودی‌ها رزمایش مشترکی را با ارتش سودان انجام دادند و طی آن نحوه هلی‌برد نیروها در مناطق ساحلی و دریا تمرین شد.

این رزمایش تکمیل‌کننده رزمایش مشترک دیگری بود که این 2 کشور در آب‌های خلیج فارس و با هدف مقابله با عملیات تروریستی علیه تاسیسات نفتی و تامین آزادی کشتریانی در آبراه‌های بین‌المللی به انجام رسانده بودند.

چند روز قبل از آن نیز در اواخر ماه اسفند، عربستان رزمایش «پنجه‌های شاهین 3» را با شرکت نیروهای آمریکایی و با هدف مبادله اطلاعات و دانش نظامی و بهبود هم‌افزایی بین جنگ‌افزارها و استراتژی‌های نظامی در راستای افزایش سطح آمادگی و توانمندی همکاری با ارتش‌های دوست برگزار کرد.

ارتش عربستان مانور هوایی مشترکی هم با یونان ترتیب داد؛ این رزمایش 10 روزه در ژانویه 2021 و در یکی از پایگاه‌های یونان برگزار شد.

قطری‌ها هم در این مدت بیکار ننشسته و ارتش این کشور نیز رزمایش مشترک دریایی خود را اواخر مارس گذشته با ارتش پاکستان به انجام رساند. این رزمایش در منطقه خلیج فارس با هدف گسترش همگرایی دریایی و روابط نظامی بین نیروهای دریایی 2 کشور برگزار شد.

در این رزمایش که در منطقه اطراف بندر حمد برگزار شد سه کشتی و یک هواپیمای قطری و 2 کشتی نیروی دریایی پاکستان شرکت داشتند.

قطری‌ها در همین ماه رزمایش مشترکی هم با ارتش ترکیه تدارک دیدند و هدف از آن را نیز افزایش قابلیت همکاری فیمابین اعلام کردند.

در ادامه ترافیک رزمایش‌های قطر در ماه مارس گذشته، ارتش این کشور تمرین مشترکی هم با نیروهای ارتش آمریکا برگزار کرد.

در همین حال نیروهای مسلح قطر رزمایش بزرگی را با هدف تامین امنیت بازی‌های جام جهانی 2022 برگزار کرد.

یک رزمایش داخلی نیز تحت عنوان مرحله دوم «دفاع از جزیره» در این شیخ‌نشین برگزار شد و نیروهای نظامی قطر انتقال نیرو با بالگرد و شناور را در کنار اجرای عملیات دفاعی و ایجاد استحکامات و موانع مهندسی در سواحل به اجرا گذاشتند.

دولت امارات متحده عربی نیز مارس گذشته میزبان رزمایش هوایی هفت کشور جهان بود.

در این رزمایش کشورهای ایالات متحده، فرانسه، هند، کره جنوبی، عربستان و بحرین به همراه کشور میزان شرکت داشتند.

گرچه کارشناسان نظامی عرب بر این ادعا تاکید می‌کنند که چنین رزمایش‌هایی تاثیر بسیار زیادی بر بالا بردن سطح آمادگی نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گذاشته است، اما همچنان پرسش اصلی بی‌پاسخ مانده است: چرا با وجود تمامی این اقدامات سعودی‌ها همچنان در یمن زمین‌گیرند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها