کد خبر: 476528
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۷:۰۴:۴۴
| |

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

حادثه نطنز مرتبط با بحث برجام نبود

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در واکنش به خرابکاری اخیر اسرائیل در تاسیسات نطنز گفت: مرتبط با بحث برجام نبود، بلکه هشداری است که اسرائیل هم به ما و هم به آمریکا داده است. به نظر می‌رسد که باید مقداری خویشتن‌داری از خود نشان دهیم. زیرا بحث مهم‌تری تحت عنوان مذاکرات برجام را در پیش داریم.

حادثه نطنز مرتبط با بحث برجام نبود
کد خبر: 476528
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۷:۰۴:۴۴

اعتمادآنلاین| یک تحلیلگر مسائل بین الملل در واکنش به خرابکاری اخیر اسرائیل در تاسیسات نطنز گفت: باید خویشتنداری نشان داده و تمام توان خود را روی حل مساله برجام بگذاریم.

به گزارش امتداد، علی بیگدلی در خصوص واکنشی که ایران باید به موضوع خرابکاری هسته ای در تاسیسات نطنز نشان دهد، گفت: به نظر می رسد که باید مقداری خویشتن داری از خود نشان دهیم. زیرا بحث مهم تری تحت عنوان مذاکرات برجام را در پیش داریم.

وی افزود: اتفاقی که اخیرا شاهد بودیم مرتبط با بحث برجام نبود، بلکه هشداری است که اسرائیل هم به ما و هم به آمریکا داده است و ادعا کرده اگر توافقی حاصل شود و حقوق اسرائیل و شیخ نشین های اطراف خلیج فارس تامین نشود خودش راسا دست به اقداماتی خواهد زد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: از طرف دیگر همزمان با این مسائل، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل سفر می کند که این نشان دهنده به نوعی تایید اقدام اسرائیل و رساندن این پیام است که امنیت اسرائیل و شیخ نشین های خلیج فارس همچنان برای واشنگتن از اولویت بالایی برخوردار است.

بیگدلی گفت: در این شرایط ما نباید دست به واکنش های عجولانه بزنیم به این دلیل که شرایطی خاص در پیش داریم. از طرف دیگر اگر مذاکرات ما بخواهد به همان سبک قبلی ادامه پیدا کند به نظر نمی رسد که آمریکا برای اینکه ما به تعهدات برجامی خود بازگردیم از تحریم های خود بگذرد. پیداست که انتظارات ما از توانایی اقدام آمریکا بسیار بیشتر است و در این شرایط ما باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهیم.

او اظهار داشت: شرایطی که در آن قرار گرفتیم استثنایی است و ممکن است اگر ما این فرصت را از دست دهیم، در انتخابات 2024 ترامپ مجددا روی کار بیاید. بنابراین باید شکل و صورتی به کار گرفته شود که این مساله به نتیجه مثبتی برسد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل بیان کرد: هرچند انتظار می رفت که تا چهارشنبه این موضوع به نتیجه برسد اما بازهم می بینیم که سخنگوی وزارت امور خارجه تقاضای حداکثری ایران را مطرح کرد. لذا به نظر نمی رسد که مذاکرات در این دور نیز به نتیجه مطلوبی برسد.

بیگدلی گفت: موقعیت حساسی است. با آمدن اسرائیل به منطقه خلیج فارس، حلقه های امنیتی ایران محدودتر شده و سطح فشارهای آن در حال افزایش است. مسائلی نظیر کشتی، سوریه و مورد اخیر در نظنز نشان گر همین مساله است. مورد نطنز پیام دیگری هم دارد آن اینکه متاسفانه سیستم دفاعی ما در برابر حملات پی در پی اسرائیل به سایت های هسته ای مشکل دارد و این نقطه ضعف بزرگی است که باید هرچه سریعتر جبران شود.

وی ادامه داد: از آنجا که مشکلات معیشتی و اقتصادی به مردم ایران فشار می آورد ما باید تمام توان خود را در حل مساله برجام بگذاریم. اگر نتوانیم این مساله را در این موقعیت حل کنیم، بایدن نیز نتیجه می گیرد که باید به دنیای عرب و اسرائیل بازگردد و فشارها به ایران را افزایش خواهد داد.

بیگدلی در پایان گفت: پیشنهادم این است که مقامات ایران در این مقطع حساس انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند. اینکه بگویند باید راستی آزمایی صورت گیرد چنین چیزی اصلا در متن برجام وجود ندارد و آمریکا نمی تواند تعهد دهد که توتال فرانسه بیاید در ایران سرمایه گذاری کند. این انتظاری خارج از مبانی علم سیاست است. امیدوارم روز چهارشنبه که وارد مذاکره می شویم با انعطاف پذیری بیشتری دست به این کار بزنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها