خلأ امنیتی در صنعت هسته‌ای

بهروز نعمتی در یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای خود تاکید کرده و همچنان نیز بر این راهبرد پایبند است، اما همان‌طور که در جریان حادثه اخیر در نطنز شاهد بودیم، دشمنان سعی دارند با اقدامات ایذایی و خصمانه مانع از تحقق اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای ما شوند.

خلأ امنیتی در صنعت هسته‌ای
کد خبر: 476586
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۰۸:۳۴:۰۷

اعتمادآنلاین| بهروز نعمتی، سیاستمدار ایرانی و نماینده پیشین مجلس در یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن صنعت هسته‌ای خود تاکید کرده و همچنان نیز بر این راهبرد پایبند است، اما همان‌طور که در جریان حادثه اخیر در نطنز شاهد بودیم، دشمنان سعی دارند با اقدامات ایذایی و خصمانه مانع از تحقق اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای ما شوند.

به گزارش روزنامه اعتماد، آن‌ هم در شرایطی که جمهوری اسلامی در حال حاضر میانه مذاکرات هسته‌ای یا به تعبیر دقیق‌تر مذاکرات برجامی تحت 1+4 قرار گرفته و سعی دارد از طریق میز مذاکره و گفت‌وگو موضوع را مدیریت کند.

در این میان طبیعتا دشمنان جمهوری اسلامی و به‌طور مشخص رژیم صهیونیستی که همواره با اقدامات مختلف جهت ایجاد اخلال در روند مذاکرات برجامی بوده، هم‌اکنون نیز همزمان با جدی‌تر شدن روند مذاکرات وین و بالا گرفتن زمزمه‌هایی در مورد احتمال دستیابی به تفاهم و بازگشت برجام به تعهدات خود در چارچوب برجام، از آنجا که پیش از این نیز صراحتا اعلام کرده که به‌ جد مخالف برجام است، تلاش کرده که به این شیوه مانع از توافق میان طرفین برجام شود.

فراموش نکنیم که بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم که هم شخص بنیامین نتانیاهو و هم وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به‌زعم خود با زبان تهدید، مسائلی را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرده و می‌کند؛ بنابراین انگیزه اسراییل در ضربه زدن به صنعت هسته‌ای ایران انکارناپذیر است اما اینکه تا چه میزان در دستیابی به اهداف تخریبی و ایذایی خود موفق خواهند بود، بحث دیگری است. اسراییلی‌ها برآوردی از عمق دانش هسته‌ای ما ندارند و باید بدانند که دانش پیشرفته هسته‌ای جمهوری اسلامی با این دست اقدامات خرابکارانه از بین نمی‌رود.

چنانکه به هر دری می‌زنند، با در بسته مواجه خواهند شد. فارغ از این اما بحث امنیت داخلی کشور به‌ خصوص در حوزه هسته‌ای موضوعی حساس و بسیار حایز اهمیت است و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی باید با بررسی دقیق ابعاد این حادثه، کسانی را که در این موضوع دخیل بودند، دستگیر کنند که البته خوشبختانه چنانکه در خبرها آمد، عامل این اقدام شناسایی شده است.

به هر حال تخریب، امری بسیار ساده بوده و این سازندگی است که دشوار است و طبیعتا یک اقدام خرابکارانه، هزینه‌های بسیاری را در مسیر جبران آن ایجاد می‌کند.

حال آنکه ما در مدت اخیر جز این حادثه، بحث ترور شهید فخری‌زاده یا حادثه قبلی در نطنز که کمتر از یک‌سال گذشته رقم خورد را از سر گذراندیم و اینها نشان از آن دارد که نوعی خلأ و گپ امنیتی و اطلاعاتی به ‌خصو.ص در حوزه صنعت هسته‌ای وجود دارد و باید با هوشیاری دوچندان مانع از تکرار این حوادث شویم.


غربی‌ها نیز در این میان اگر خواستار تداوم دیپلماسی و دوری از جنگی بی‌پایان هستند، باید مسیری را دنبال کنند که در دولت باراک اوباما و در جریان مذاکرات برجامی طی شد.

هدف رژیم صهیونیستی از این قبیل اقدامات که قطعا با موافقت امریکایی‌ها صورت گرفته، نابودی مسیر دیپلماسی است اما اگر امریکا خواستار تداوم روند فعلی است، باید چون اوباما نتانیاهو را به حاشیه براند و اجازه اثرگذاری او بر روند مذاکرات را ندهد.

اقدامی که باتوجه به مشی تعاملی دولت جو بایدن بعید به نظر می‌رسد ولی آنان باید بدانند که نه ایران بی‌تفاوت از کنار چنین اقدامات تروریستی عبور می‌کند و نه آنها می‌توانند با این قبیل اقدامات به مقصود خود دست یابند و فقط و فقط در روند دیپلماسی تاخیر ایجاد خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها