کد خبر: 476625
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۱۰:۰۹:۰۲
| |

روشنگری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور درخصوص کنترل آلودگی هوا:

وزارت کشور اهتمام جدی در ارتقای نظام حمل‌و‌نقل عمومی کشور دارد / بیش از 270 هزار ناوگان عمومی دیزل و 400 هزار ناوگان بار دیزلی ساماندهی شده است

وزارت کشور کاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از سلامت و آرامش خاطر شهروندان را همواره به عنوان یکی از ماموریت‌های جدی در نظر گرفته و در این راستا با اقدامات مختلف نظیر خرید دستگاه‌های جدید ریلی و درون شهری اهتمامی جدی به کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور داشته است.

وزارت کشور اهتمام جدی در ارتقای نظام حمل‌و‌نقل عمومی کشور دارد / بیش از 270 هزار ناوگان عمومی دیزل و 400 هزار ناوگان بار دیزلی ساماندهی شده است
کد خبر: 476625
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۱۰:۰۹:۰۲

اعتمادآنلاین| در پی انتشار مطلبی در پایگاه خبری اعتمادآنلاین با عنوان "بدعهدی 11 دستگاه کشور نسبت به معضل آلودگی هوا"، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی جهت تنویر افکار عمومی توضیحی را به شرح ذیل ارائه کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وزارت کشور به عنوان وزارتخانه ای میان دار، حلقه واصل اجرای تصمیمات دولت در سطوح مختلف مدیریتی کشور است. موضوع آلودگی هوا یکی از چالش های زیست شهری است و حل این معضل با توجه به مدخلیت دستگاههای مختلف و متنوع به اراده ای واحد و البته همه جانبه نیاز دارد. در این عرصه وزارت کشور کاهش انتشار آلاینده ها و حفاظت از سلامت و آرامش خاطر شهروندان را همواره به عنوان یکی از ماموریت های جدی در نظر گرفته و در این راستا با اقدامات مختلف نظیر خرید دستگاههای جدید ریلی و درون شهری اهتمامی جدی به کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور داشته است.


لازم به ذکر است یکی از مولفه های اساسی در افزایش آلایندگی هوای کلان شهرها، دودهای ناشی از اتومبیل های فرسوده است و در این راستا مصوبه هیات وزیران در سال 1393 نسبت به نصب فیلتر دوده جهت کنترل آلایندگی هوا تاکید دارد. وزارت کشور در جهت عملیاتی کردن مصوبه هیات وزیران جلسات و نشست های مکرر با حوزه شهرداری های کلان شهرهای کشور برگزار کرده و همچنین نسبت به تامین منابع مالی آن با سازمان برنامه و بودجه پیگیری های لازم را انجام داده است.


توضیح اینکه با توجه به هزینه ارزبری بالای نصب فیلتر بر روی ماشین های دود زا، سازمان برنامه و بودجه به سبب محدودیت منابع، این موضوع را در اولویت بودجه و هزینه کرد قرار نداده است؛ با این حال وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها عطف به شرایط اقتصادی کشور اجرای طرح های سریع و ارزان تر نظیر طرح LEZ و جریمه مکانیزه ناوگان باری فاقد پروانه فعالیت را جهت کنترل آلودگی هوا پیگیری شده است.


همراستا با این طرح ها، وزارت کشور در جایگاه متولی حمل و نقل عمومی درون شهری به منظور جایگزینی تاکسی های هیبریدی و برقی با ناوگان فرسوده از تولید کنندگان داخلی خواسته تا تولید این خودروها را در اولویت قرار دهند. ضمنا تفاهم نامه ای هم از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاریها با شرکت های دانش بنیان برای پشتیبانی از تولید موتورهای برقی و هیبریدی به امضا رسیده که این اقدام می تواند گامی مهم در کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها داشته باشد.


در حوزه ناوگان درون شهری و باری هم تاکنون با محوریت سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بیش از 270 هزار ناوگان عمومی دیزل و 400 هزار ناوگان بار دیزلی ساماندهی شده است. بدین رو اهتمام وزارت کشور و نهاد تخصصی این مجموعه یعنی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بر گسترش حمل و نقل درون شهری، بازسازی ناوگان فرسوده شهری و همچنین حمایت از تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور است و این ماموریت جزئی جدایی ناپذیر از برنامه های کلان وزارت کشور است که کماکان در تلاش برای تحقق بخشی کامل برنامه های دولت و هیات وزیران در کاهش آلودگی هوای کلان شهرهاست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها