تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر صحنه برجام

خرابکاری و حمله هدفمند به تأسیسات هسته‌ای نطنز که به وضوح نقش رژیم صهیونیستی در آن ثابت شده، درست در حساس‌ترین مقطع از روند اجرای توافق هسته‌ای و تلاش برای احیای آن و لغو تحریم‌ها صورت گرفته است.

تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر صحنه برجام
کد خبر: 476836
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ۰۷:۴۲:۲۲

اعتمادآنلاین| چهارشنبه 25 فروردین در یادداشتی به قلم رامین مهمانپرست مشاور قائم مقام وزارت خارجه، آمده است: در این رویداد دو نکته مهم حائز اهمیت است؛ نکته نخست اینکه حادثه نطنز در حالی اتفاق افتاد که در سال‌های گذشته حوادث مشابهی با هدف اقدام علیه فعالیت‌های هسته‌ای و اقدام به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران صورت گرفته بود.

به گزارش روزنامه ایران، رویدادهایی که در صحنه عمل، ماهیت تروریستی بودن این رژیم و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها جهت توقف پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را نشان داد.

این هدف که اسرائیل برای آن به‌طور مستمر برنامه‌ریزی می‌کند، وارد فصل تازه‌ای شده است چنانکه مقام‌های این رژیم دیگر از پذیرفتن مسئولیت آن ابایی ندارند و به صراحت بر نقش خود در خرابکاری و حمله به صنعت هسته‌ای ایران صحه می‌گذارند.

با پدیدار شدن ابعاد پیدا و پنهان این اهداف، جای تردیدی باقی نمی‌ماند که ایران باید روند فعالیت‌های خود را که تحت نظارت قانونمند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد، ادامه دهد و در کنار تلاش‌های حقوقی، برای تلافی‌جویی نظامی همسطح اقدام کند.


نکته حائز اهمیت دیگر پیرامون هدف اسرائیل از افزایش اقدامات مخرب خود علیه صنعت هسته‌ای ایران است. دولت جدید امریکا در ادعای جدید خود برای لغو تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است و ورود این کشور به عرصه تازه گفت‌وگوها و مذاکرات دیپلمات‌ها در وین تا اینجا نشان داده که عزم آن برای حل موضوع برجام جدی است.

ارتکاب عملیات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در این مقطع حساس از مذاکرات نشان می‌دهد که نگرانی آنها از به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها که می‌تواند با لغو تحریم‌های اقتصادی مسیر را برای احیای برجام هموار کند، تا چه اندازه قوت گرفته است.

مقام‌های اسرائیلی پیشتر با کمک دولت ترامپ تلاش کرده بودند سناریوی ایران هراسی را تقویت کرده و مانع از گسترش مراودات اقتصادی ایران و کشورهای جامعه غرب و حتی منطقه شوند.

حالا که با حضور «جو بایدن» در کاخ سفید و مواضع او که خواهان بازگشت به برجام است، امکان تغییر این فضا به وجود آمده است، مقام‌های اسرائیل می‌کوشند با عصبانی کردن تهران و کناره‌گیری از مذاکرات، مسیر مذاکرات دیپلماتیک برجام را مخدوش کنند.

حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز همزمان با این مذاکرات، جدی‌ترین تلاش اسرائیل برای تغییر صحنه مذاکرات برجام است.

با شکل‌گیری تفاهم اولیه برای پیگیری یک الگوی مشخص جهت رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی ایران که دستور کار مذاکرات وین است، قابل انتظار بود که اقدامات مخرب اسرائیل هم شدت گیرد.

در چنین فضایی بسیار ضروری است که مقام‌های ایرانی هوشمندانه همه ابعاد تحولات جاری را بررسی کرده و ضمن آنکه باید از طریق رویکردهایی همسطح و مشابه، اقدام اسرائیل را بی‌پاسخ نگذارند، مذاکرات هسته‌ای را با قدرت ادامه دهند و مانع از به هدف رسیدن خواسته مقام‌های این رژیم یعنی عقب‌نشینی تهران از این گفت‌وگوها شوند.

این در حالی است که اتفاق نطنز و حوادث تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای در سال‌های اخیر نشان‌دهنده این است که راه‌های نفوذی در داخل جایگاه‌های حساس کشور وجود دارد و ضروری است برای شناسایی و برطرف کردن این نقاط ضعف اقدام کرد. یعنی ضمن آنکه باید از نظر امنیتی، سطح هوشیاری و دقت عملکرد خود را بالاتر برد زمین مذاکره برای لغو تحریم‌ها را رها نکرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها