واشنگتن پست بررسی کرد؛

نگرانی‌ها از سایه جنگ میان ایران و اسرائیل

واشنگتن پست در تحلیلی به افزایش تنش میان ایران و اسرائیل پرداخت.

نگرانی‌ها از سایه جنگ میان ایران و اسرائیل
کد خبر: 476892
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ۰۹:۱۸:۲۱

اعتمادآنلاین| حادثه آشکار خرابکاری در نطنز پاسخی به دنبال داشت. مقامات ایرانی ادعا کردند که اسرائیل در پشت حمله روز یکشنبه به تأسیسات هسته‌ای مهم نطنز بوده است که طبق گزارش‌ها منجر به آتش‌سوزی و خاموشی شد که به سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم آسیب رساند.

به گزارش ایلنا، به نقل از واشنگتن پست،همچنین بحث و گفتگوهای میانجیگرانه اتحادیه اروپا که قرار است این هفته در پایتخت اتریش از سر گرفته شود، لحظه‌ای پرتنش در حوزه دیپلماسی را رقم می زند.

قبل از تعطیلات آخر هفته، شرکت کنندگان گفتند که در حال پیشرفت واقعی برای دستیابی به توافقی هستند که می‌تواند در نهایت ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها را به توافق برجام برگردانند اما اکنون تمرکز به سایه جنگ طولانی مدت بین اسرائیل و ایران باز می‌گردد که در هفته های اخیر از حملات مین در دریای سرخ تا حملات موشکی در سوریه تا نطنز درگرفته است.

اسرائیل به طور علنی در مورد این حادثه توضیحی نداده است اما ابهام عمدی آن - نه تأیید و نه انکار نقش آن در چنین عملیات خرابکاری - بخشی از تاریخ طولانی هدف قرار دادن مخفیانه دارایی‌های ایران در منطقه و داخل خاک ایران از جمله ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران در ماه دسامبر است.

اعتقاد عمومی بر این است که ایالات متحده و اسرائیل بیش از یک دهه پیش در حملات سایبری که به تأسیسات نطنز آسیب رسانده بودند، همکاری کردند. این بار، هر چند دولت بایدن اصرار داشت که هیچ اطلاعاتی در مورد حمله و نقشی در اجرای آن ندارد.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو یک مخالف سرسخت توافق هسته‌ای است و نمی‌خواهد شاهد بازگشت دولت بایدن به آنچه ترامپ رها کرده بود باشد. به گفته تحلیلگران، نتانیاهو خوشحال خواهد شد که بایدن علاوه بر مشکلاتی مثل همه گیری، موضوع روسیه و چین و اقتصاد درگیر جنگ با ایران هم شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها