حسین طالع، کارشناس مسائل حقوقی:

ضمانت اجرایی وعده‌های انتخاباتی دین اخلاقی است

حسین طالع گفت: باید به این نکته اذعان کرد که در فقدان ساز و کار قانونی جهت تعقیب وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در شرایط فعلی جزء یک دین اخلاقی بر ذمه نامزد ریاست جمهوری هیچ گونه ضمانت اجرای حقوقی برای عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی در مجموعه قوانین کشور وجود ندارد.

ضمانت اجرایی وعده‌های انتخاباتی دین اخلاقی است
کد خبر: 476905
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ۰۹:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین طالع، کارشناس مسائل حقوقی بیان کرد: درباره میزان اشراف کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بر امور حقوقی گفت: نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید اشراف کامل به قوانین جاری و ساری کشور داشته باشد چرا که هیات دولت تحت ریاست رئیس قوه مجریه از لحاظ قانونی علاوه بر داشتن تکلیف اجرای قوانین، دارای اختیار تهیه لوایح قانونی جهت ارائه به مجلس و یا تهیه بخشنامه ها و آیین نامه های اجرایی قوانین مصوب مجلس می باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: شخص نامزد ریاست‌جمهوری قبل از انتخاب شدن به‌عنوان ریاست قوه‌مجریه باید قوانین مقدماتی شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را بداند و بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور وظیفه ترشیح و اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتایج همه‌پرسی‌ها را براساس ماده یک قانون مدنی دارد.

اظهر من الشمس است که انجام تکلیف قانونی فوق مستلزم آگاهی و بصیرت لازم است؛ لذا ترجیح آن است که شخص رئیس‌جمهور اطلاع و اشراف کامل به مسایل حقوقی داشته باشد.

این وکیل دادگستری درباره حقوق شهروندی که منشور آن نیز چندی پیش تهیه شد و هم اکنون نیز قابلیت اجرایی دارد، گفت: از آن جایی‌که شخص رئیس جمهور مسئول اصلی اجرای قوانین در سطح جامعه است، شخص نامزد ریاست‌جمهوری قبل از ورود به عرصه انتخابات و انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور حتما باید طرح‌های لازم جهت تضمین اجرای حقوق شهروندی بعنوان یکی از حقوق مکتسبه ملت را تهیه کند و ضمانت اجراهای مناسب جهت تقویت آن را تعیین نماید. حالا این طرح‌ها ممکن است به صورت کلی باشد اما بعدا باید در هیات دولت تحت ریاست رئیس جمهور مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

طالع درخصوص ضمانت اجرای وعده های مطرح شده توسط نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز گفت: باید به این نکته اذعان کرد که در فقدان ساز و کار قانونی جهت تعقیب وعده های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری در شرایط فعلی جزء یک دین اخلاقی بر ذمه نامزد ریاست‌جمهوری هیچ‌گونه ضمانت اجرای حقوقی برای عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی در مجموعه قوانین کشور وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها