مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری:

نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان بعد از نام‌نویسی انتخاب شود

دبیرکل حزب مردم‌سالاری درباره احراز صلاحیتش از سوی نهاد نظارت گفت: بحث تایید صلاحیت از الان زود است. ما ابتدا نام‌نویسی و سپس روی یک داوطلب در جبهه اصلاحات ایران اجماع می‌کنیم اما اگر قبل از ثبت‌نام تصمیماتی گرفته شود این جای بحث دارد.  

نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان بعد از نام‌نویسی انتخاب شود
کد خبر: 477272
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ۱۰:۳۶:۵۹

اعتمادآنلاین| مصطفی کواکبیان روز جمعه درباره علت نامزدی خود برای انتخابات 28 خرداد ریاست‌جمهوری گفت: در کنگره نوزدهم، اعضای حزب مردم سالاری بالاتفاق تصویب کردند تا نامزد اختصاصی حزب باشم و پذیرفتم.

به گزارش ایرنا دبیرکل حزب مردم‌سالاری بر عزم خود برای نام‌نویسی در انتخابات تاکید کرد و افزود: شاید در فرصت کمتر از یک ماه تا زمان نام‌نویسی بحث‌هایی پیش بیاید تا منصرف شوم اما فعلا قصد دارم ثبت نام کنم.

کواکبیان درباره تردید خود برای حضور در انتخابات، گفت: اگر یخ مردم باز نشود و شور و هیجان انتخاباتی احساس نکنم، حضور و عدم حضور خیلی فایده ندارد؛ مگر اینکه اتفاقی بیفتد و دست‌کم مقداری شور و رغبت در جامعه ایجاد شود و در فرصت باقی مانده تا انتخابات، گشایش حداقلی در معیشت مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید با مشوق‌ها، مقداری اعتماد مردم افزایش داد به گونه‌ای که حرف‌هایی که از مسوولان و نامزدها می‌شنوند برای آنها باورپذیر باشد بطوریکه مردم ببینند که انتخابات در تعیین سرنوشت آنها تحول ایجاد می‌کند.

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری رفتار نهاد نظارت و اجرا را در ایجاد انگیزه موثر دانست و درباره برنامه‌های خود برای حضور در انتخابات یادآور شد: برای ریاست جمهوری 5 برنامه اساسی، 15 برنامه اقتصادی، 10 برنامه سیاست خارجی، 10 برنامه سیاست داخلی و 10 برنامه در مباحث فرهنگی و اجتماعی در مجموع 50 برنامه محوری دارم.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: موضوع جمهوریت سوم و بازنگری در قانون اساسی را بارها تاکید کرده‌ایم. آخرین بازنگری در قانون اساسی مربوط به 32 سال پیش است. در کنگره نوزدهم حزب مصوب کردیم از 1400 باید وارد جمهوریت سوم شویم تا بن‌بست‌های پیش‌رو در بسیاری از زمینه‌ها گشوده شود.

کواکبیان به اظهارات رییس‌جمهوری درباره لزوم برپایی همه‌پرسی بر سر موضوعات بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و اضافه کرد: اصل 59 قانون اساسی می‌گوید باید دو سوم نمایندگان مجلس تصویب کنند و فرمان همه پرسی از سوی رهبری صادر شود. 42 سال است که مجلس شورای اسلامی چنین کاری نکرده است.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در رهنمودهای خودشان، نظامی‌ها را از حضور در عرصه سیاست و جناح بندی‌ها منع کرده‌اند بنابراین می‌توان این موضوع را در قانون آورد. البته اگر فرد نظامی از سمت خود استعفا دهد و به فعالیت حزبی و سیاسی بپردازد حضور آنها منعی ندارد.

وی یادآور شد: در طرح جمهوریت سوم 15 مورد وجود دارد که به موقع در کمیته‌های پنجگانه که تشکیل دادیم این موضوعات را مطرح می کنیم.

نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان بعد از نام‌نویسی انتخاب شود

کواکبیان درباره احراز صلاحیتش از سوی نهاد نظارت گفت: بحث تایید صلاحیت از الان زود است. ما ابتدا نام‌نویسی و سپس روی یک داوطلب در جبهه اصلاحات ایران اجماع می‌کنیم اما اگر قبل از ثبت‌نام تصمیماتی گرفته شود این جای بحث دارد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اعلام مخالفت با تعدد نامزدها در جبهه اصلاحات ایران، تقسیم‌بندی اعضای این جبهه به دو گروه طرفداران نامزدی ظریف و جهانگیری را گمانه زنی رسانه‌ای توصیف کرد و گفت: ظریف گفته که نمی‌آید مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاد. اگر او حضور داشته باشد موضوع متفاوت می‌شود. «بنده خدا نیامده این هجمه علیه او ایجاد می کنند.»

کواکبیان صحنه انتخابات ریاست جمهوری را وابسته به سه عامل عملکرد نهاد نظارت و اجرا، تصمیم‌گیری مردم برای مشارکت و جریان‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: برای بالا بردن نرخ مشارکت، بهبود معیشت، رای غیرحضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش زمان برگزاری انتخابات اهمیت دارد.

وی ادامه داد: پیش ‌بینی می‌کنم طیف مستقلین، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات نامزد معرفی کنند اما در حالت بدبینانه رقابت جدی نخواهد بود و رقابت درون جریانی، میان اصولگرایان و اصولگرایان مستقل خواهد بود. در حالت خیلی بدبینانه هم ممکن است چون اسفند 98 رقابت درون خانگی باشد.

کواکبیان، نام‌نویسی نامزدهای متعدد اصلاح‌طلب برای انتخابان ریاست جمهوری را دستور تشکیلاتی جبهه اصلاحات ندانست و گفت: از سوی تشکیلات خود دستور دارم اما اینکه یک جایی بگوید این کار را بکنید همچین چیزی نیست. قبلا بحث کردیم که نامزدهای اصلاح طلب ثبت نام کنند و بعد از احراز صلاحیت، اجماع انجام شود.

وی درباره اعلام نامزدی احتمالی سید ابراهیم رییسی و اجماع اصولگرایان گفت: اینکه رییسی تکذیب می‌کند ولی دوستان او مایل هستند حضور داشته باشد خوب نیست و باید زودتر اعلام نامزدی کند چون مردم نمی‌پسندند. در عین حال حضور او تکلیف اصولگرایانی که می‌گویند اگر رییسی بیاید ما نمی‌آییم را مشخص می‌کند.

نامزدهای اصولگرا و مستقل را به مناظره دعوت می‌کنم

کواکبیان درباره فعالیت‌های سیاسی خود قبل از نام‌نویسی در انتخابات، گفت: از این تریبون اعلام می‌کنم غیر از دوستان اصلاح‌طلب، همه نامزدهای اصولگرا و مستقل را در هر جایی که تعیین می‌کنند حتی قبل از نام‌نویسی، به شکل حضوری و مجازی به مناظره دعوت می‌کنم. این موضوع را غیرمستقیم به ستادهای آنها گفته‌ایم. حتی محسن رضایی را در توییتر به مناظره دعوت کردم که پاسخی نداد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال نامزدی ظریف و رایزنی اصلاح طلبان با سید محمد صدر و علی اکبر صالحی برای روز مبادا، گفت: بعید می‌دانم چون ظریف و صالحی تکذیب کردند. درباره صدر تاکنون او چیزی اعلام نکرده است. البته هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم احساس تکلیف‌ها بیشتر می‌شود.

این فعال اصلاح‌طلب درباره رضایت حداقلی اصلاح‌طلبان به نامزد نیابتی تحت شرایط خاص، افزود: قبلاً اعلام کردم که با بحث نامزد نیابتی رابطه خوبی ندارم. بهتر است اصلاح‌طلبان در پی نامزدی بروند که بعد بتوانند پاسخگوی عملکرد او باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نظام انتخابات حزبی نداریم. نامزدها در نظام‌های سیاسی در حزب پالایش و معرفی می‌شوند و ائتلاف‌ها بعد از انتخابات شکل می‌گیرد نه قبل از آن.

بیشتر مستقلین سابقه قوی اصولگرایی دارند

کواکبیان درباره اصالت جناح مستقل در فضای سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: مستقلین را به سه دسته تقسیم می‌کنم. عده‌ای از آنها می‌خواهند نان به نرخ روز بخورند. گروهی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که در جناح اصولگرایی و اصلاح‌طلبی حضور نداشته باشند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی رییس موقت خانه احزاب بودم و سه فراکسیون 7-7-7 (هرجناح 7 نماینده) را ایجاد کردم و بعد معلوم شد برخی از مستقل‌ها خیلی هم مستقل نبودند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: دسته سوم مستقلین عده‌ای هستند که وابستگی به دو جناح اصلی را حلال مشکلات کشور نمی‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند باید جریان سومی ورود کند. اما در کل بیشتر مستقلین سابقه قوی اصولگرایی دارند.

عضو جبهه اصلاحات ایران درباره برخی خبرسازی‌ها درباره مشاجره انتخاباتی میان محسن رهامی نامزد داوطلبی ریاست جمهوری و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، این ادعا را من‌درآوردی عنوان و برگزاری چنین نشستی را رد کرد.

کواکبیان بار دیگر توصیه کرد که برای برگزاری انتخابات پرشور و در جهت حفظ منافع ملی دست به دست هم دهیم و بر نقش جناح‌های سیاسی، مجریان و ناظران انتخابات در برگزاری پرشور انتخابات با حفظ سلامتی مردم تاکید کرد.

برخی تمایل دارند در موضوع هسته‌ای تا مرداد اتفاقی نیفتد

کواکبیان درباره ارزیابی خود از مذاکرات وین، گفت: فکر می‌کنم تا اینجا، وزارت خارجه در این مذاکرات با توجه به منویات رهبری، مصوبه اقدام راهبردی مجلس و سیاست دولت، خوب عمل کرده است. بحث اینجاست که به دلیل خروج از برجام از سوی فرد غیرمتعادلی چون ترامپ، دولت آمریکا شرط جدید نگذارد و تحریم‌ها را برطرف کند که ما هم به شکل متناسب اقداماتی را انجام می‌دهیم. تا اینجا بحث این بوده است کدام طرف گام نخست را بر می‌دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: برخی دوستان به‌ویژه پس از خروج ترامپ خیلی تمایل دارند تا مرداد این اتفاق نیفتد. می‌گویم اگر حتی یک روز نگذاریم تحریم‌ها برطرف شود به منافع ملی خیانت کرده‌ایم. بنابراین باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا تحریم‌ها رفع شود. بهتر است اجازه داده شود وزارت امور خارجه مذاکرات را براساس عزت، مصلحت و حکمت انجام دهد.

نباید سرنوشت انتخابات را به زلف روابط خارجی گره زد

کواکبیان درباره احیای برجام و تاثیر آن در نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گفت: همه چیز برهم تاثیر می‌گذارند اما این موضوع علت تامه نیست. نباید سرنوشت انتخابات را به زلف کشورهای دیگر گره زد اما این موضوع بی‌تاثیر هم نیست خود را به غفلت نزنیم اما با این فکر، که این موضوع خیلی تاثیرگذار است مخالفم. بگذاریم کار به روال عادی دیپلماسی پیش برود. اگر این موضوع به مشارکت کمک کرد چه بهتر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها