فرمانده ارشد آمریکا در حوزه اروپا:

ریسک حمله روسیه به اوکراین متوسط به پایین است

یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا در اروپا اظهار کرد، ریسک حمله روسیه به اوکراین در چند هفته آینده «متوسط تا پایین» است.

ریسک حمله روسیه به اوکراین متوسط به پایین است
کد خبر: 477302
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ۱۱:۵۵:۴۲

اعتمادآنلاین| این نخستین مورد از یک چنین ارزیابی نظامی در ضمن افزایش نگرانی‌ها از بابت تحرکات مربوط به نظامیان روسیه در مرزهای اوکراین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال تاد والترز، فرمانده واحد فرماندهی اروپای ارتش آمریکا طی اظهاراتی از توضیح درباره اطلاعات پشت این ارزیابی خود که حاکی از عدم انتظار ارتش آمریکا نسبت به وقوع حمله‌ای از جانب روسیه در این مقطع است، امتناع کرد اما احتمال وقوع آن را رد نکرده و ریسک را کم اهمیت ندانست.

او طی ایراد شهادت خطاب به یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا به طرح دیدگاهش درخصوص ریسکهای مربوط به هفته‌ها و ماه‌های آینده پرداخته و این ریسکها را دست کم تا حدی مبتنی بر آرایش نیروهای روسیه دانست.

پنتاگون از ارائه اطلاعات مربوط به ارزیابی‌اش درخصوص اندازه و ترکیب آن نیروها امتناع کرده و خبرنگاران را به مسکو ارجاع داده است.

با این حال چند روز پیش کاخ سفید فاش کرد که تعداد قوای روسیه در مرز شرق اوکراین بیشتر از هر زمانی از سال 2014، زمان اقدام این کشور در الحاق شبه جزیره کریمه به خاکش و حمایت از جدایی طلبان این حوزه، تا کنون است.

والترز در پاسخ به سوال یک قانونگذار کمیته نیروهای مسلح درباره ارزیابی احتمال وقوع یک حمله در هفته‌های آینده گفت: این احتمال کم تا متوسط است.

والترز در پاسخ به پرسش یک قانونگذار دیگر برای توضیح دادن درباره احتمال تغییر ریسک بعد از این دوره پاسخی کلی داده و گفت: جواب این است که چنین چیزی بستگی به عواملی دارد.

والترز که در عین حال فرمانده عالی ائتلافی اروپای ناتو نیز هست، بیان کرد: من باید از الان تا فردا هر ثانیه یک روز را در نظر بگیرم تا به شما جوابی متفاوت بدهم.

به گفته والترز، اگر مسیر فعالی همچنین به همین شکل باقی بماند، او برآورد می‌کند که ریسک وقوع یک حمله کاهش یابد.

او به اعضای کنگره آمریکا گفت: احساس من این است که با توجه به روندی که هم اکنون مشاهده می‌کنیم، احتمال وقوع یک حمله شروع به کاهش کند.

اخیرا اوکراین و روسیه شروع به متهم ساختن یکدیگر از بابت افزایش خشونتهای مربوط به درگیری در شرق اوکراین کرده‌اند؛ جایی که در آن سربازان اوکراینی با نیروهای جدایی طلب مورد حمایت روسیه درگیر بوده‌اند و درگیری در آن از سال 2014 تا کنون 14000 کشته به جای گذاشته است.

تنشها بر سر روند تقویت قوای ارتش روسیه در مرز شرق اوکراین سبب شده که درخواستهای این کشور برای بالا بردن وام افزایش یابد و به گفته مشاور رئیس جمهور اوکراین دولت این کشور در همین راستا تلاشها برای به دست آوردن وامهای بیشتر از صندوق بین‌المللی پول را تسریع کرده است.

لورا کوپر، معاون دستیار امور روسیه، اوکراین و اوراسیای وزیر دفاع آمریکا به مساله تحریمهای اخیر علیه روسیه اشاره کرده و درگیری در شرق اوکراین را «هم اکنون یک جنگ داغ» توصیف کرد. او در ایراد شهادت در کنار والترز گفت: از ماه ژانویه ما شاهد کشته شدن 30 نظامی اوکراینی در شرق این کشور تا کنون بوده‌ایم.

با این حال هم کوپر و هم والترز برای حمایت بیشتر مقامها از نیروهای اوکراینی درخواست نکردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها