گزارش وال استریت ژورنال درباره تلاش برای باز شدن گره تحریم‌ها در وین

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی می‌کوشند مسیری را برای رفع تحریم‌ها در مقابل اتخاذ گام‌های متناسب از سوی ایران ترسیم کنند.

گزارش وال استریت ژورنال درباره تلاش برای باز شدن گره تحریم‌ها در وین
کد خبر: 477336
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ۱۴:۰۲:۰۱

اعتمادآنلاین| رایزنی‌های تیم مذاکره‌ کننده ایرانی و اعضای 1+4 همچنان در وین در جریان است و قرار است امروز (جمعه) گفت‌وگوهای فنی به صورت دو و چندجانبه در سطوح مختلف میان طرف‌ها ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، گفتنی است که متعاقب نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، مقرر شد که گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای، ادامه یابد.

نتایج نشست‌های این دو گروه کارشناسی به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

در دو روز گذشته، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیأت مذاکره ‌کننده کشورمان با روسای هیأت‌های چینی و روسی و همچنین «انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در شماره جدید خود نوشت که مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی راه های باز کردن گره تحریم های آمریکا علیه ایران، در مقابل پایبندی تهران به تعهدات خود در توافق هسته ای ایران (برجام) را بررسی می‌کنند.

این گزارش نقل می کند که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در تلاشند مسیری را برای رفع تحریم ها در مقابل اتخاذ گام های متناسب از سوی ایران ترسیم کنند.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شده و تحریم هایی جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

به نوشته این روزنامه، در پاسخ به این اقدام آمریکا، ایران نیز از محدودیت های اعمال شده بر سر غنی سازی اورانیوم عقب نشینی کرد؛ محدودیت هایی که بخشی از برجام محسوب می شد. ایرانی ها تمایل دارند همه تحریم های اعمال شده پیش از بازگشت ایران به تعهدهای خود در برجام برداشته شود.

وال استریت ژورنال ادامه داد که دولت بایدن نیز برای رفع تحریم هایی که نقض توافق هسته ای محسوب می شود اعلام آمادگی کرد اما مشخص نکرد کدام تحریم ها همچنان پابرجا می ماند.

این نشریه آمریکایی به نقل از دیپلمات های غربی ادعا کرد که با آغاز مذاکرات در این هفته، به نظر می رسد ایران موضع نرم تری اتخاذ می کند.

مقامات ایرانی و غربی همچنین گفتند مذاکرات در صورتی که به خوبی پیش برود، برای یک روز دیگر و تا هفته آتی ادامه خواهد داشت.

در همین باره نیز نشریه «فارن پالسی» هم بامداد جمعه نوشت: دولت بایدن تلاش همه جانبه ای را برای نجات توافق هسته ای ایران آغاز کرده به طوریکه رابرت مالی مذاکره کننده اصلی در حال ایجاد مصالحه میان ایران و تندروهای داخلی ایالات متحده است.

مایکل هریش نویسنده این مجله آمریکایی می نویسد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران است و با آغاز مذاکرات در وین پس از یک هفته تعطیلی، رابرت مالی مذاکره کننده اصلی وی، در حال تهیه نقشه راه برای رسیدن به این هدف است.

فارن پالسی در ادامه به نقل از منابع نزدیک به مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی نوشت: انتظار می رود مالی به تهران معامله ای به سبک گلدیلاکس (مدل مقدار درست) پیشنهاد دهد، به شکلی که فقط به اندازه کافی تحریم ها علیه ایران کاهش می یابد تا تهران بتواند به توافق برجام بازگردد اما نه آنقدر انعطاف پذیری که بایدن را در برابر حملات تندروها در داخل آمریکا آسیب پذیر کند.

گمانه زنی های رسانه های غربی درحالی جریان دارد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه گذشته در نشست محفل انس با قرآن در سخنانی با اشاره به مسایل مربوط به برجام، تحریم ها و مذاکرات گفتند: سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم. بنابراین ، سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند.

ایشان افزودند: تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.

رهبر انقلاب اسلامی هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل دانستند و افزودند: منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: غالب پیشنهادهای آمریکایی‌ها، متکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل نگاه کردن هم نیست.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند که مسئولان کشور با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها