تعهد ملی‌گراهای اسکاتلند به برگزاری یک همه‌پرسی دیگر استقلال تا پایان 2023

حزب ملی اسکاتلند که حزب حاکم این کشور است، متعهد به برگزاری همه‌پرسی استقلال تا پایان سال 2023 شد؛ گامی که می‌تواند با در هم شکست اتحاد 314 ساله میان انگلیس و اسکاتلند، «پادشاهی متحد بریتانیا» را در هم بشکند.

تعهد ملی‌گراهای اسکاتلند به برگزاری یک همه‌پرسی دیگر استقلال تا پایان 2023
کد خبر: 477352
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ۱۴:۵۳:۲۲

اعتمادآنلاین| در صورت برگزاری یک همه پرسی دیگر و رای مثبت اسکاتلندی‌ها به خروج از اتحاد با انگلیس، این امر بزرگترین شوک به بریتانیا از زمان استقلال ایرلند در یک قرن قبل در ضمن درگیر بودن لندن با تاثیرات بریگزیت و بحران همه گیری کووید-19 خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اسکاتلند در سال 2014 با رای منفی 55 درصد به رای مثبت 45 درصد به مساله استقلال پیدا کردنش از انگلیس رای منفی داد اما حزب ملی اسکاتلند متعلق به نیکولا استورج، خواستار برگزاری یک همه پرسی دیگر بر سر این مساله در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی ماه مه اسکاتلند است.

گزارش شده که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مکررا درخواستهای حزب ملی اسکاتلند برای برگزاری یک همه پرسی دیگر را مردود دانسته است.

حزب ملی اسکاتلند در مانیفستی که روز پنجشنبه منتشر ساخت، گفت: ما معتقدیم مردم اسکاتلند باید زمانی که بحران ویروس کووید پایان یابد، فرصت یک همه پرسی را داشته باشند تا درباره اینکه اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد یا خیر تصمیم بگیرند.

این حزب عنوان کرد: نیت حزب ملی اسکاتلند برگزاری این همه پرسی در عرض نیمه نخست یک دوره پنج ساله است. او اضافه کرد، تاریخ همه پرسی «توسط پارلمان منتخب دموکراتیک ما تعیین خواهد شد».

اگرچه بوریس جانسون اختیار ممانعت از یک همه پرسی استقلال دیگر را دارد، احتمالا با یک رویارویی اساسی با اسکاتلند مواجه خواهد شد.

حزب ملی اسکاتلند اعلام داشت، در صورتی که در ماه مه اکثریت را کسب کند پارلمان اسکاتلند متعاقب آن یک لایحه همه پرسی را تصویب خواهد کرد که این لایحه تعیین می‌کند که در همه پرسی در برگه‌ها پرسیده شود: «آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد؟»

حزب ملی اسکاتلند خاطرنشان کرد: هیچ توجیه اخلاقی یا دموکراتیک برای آن که بوریس جانسون یا هر دولت دیگر در لندن بر سر حق مردم اسکاتلند برای تصمیم گیری درباره آینده خود مانع تراشی کنند، وجود ندارد.

هم اکنون حزب ملی اسکاتلند 61 کرسی از 129 کرسی پارلمان اسکاتلند را دارد اما این حزب با همکاری با پنج قانونگذار حزب سبزها عملا کنترل موثر این پارلمان را در دست دارد.

بریتانیا متشکل از انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها