به بهانه‌ رعایت پوشش اسلامی حجاب؛ داور اجازه بازی به فوتبالیست ایرانی را نداد

یاسمن فرمانی به دلیل اینکه حاضر نشد حجاب اسلامی خود را زیر پا بگذارد اجازه بازی در دیدار تیمش در لیگ بلژیک را پیدا نکرد.

به بهانه‌ رعایت پوشش اسلامی حجاب؛ داور اجازه بازی به فوتبالیست ایرانی را نداد
کد خبر: 477820
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۱۵:۰۴:۳۵

اعتمادآنلاین| حضور بانوان ورزشکار مسلمان در میادین بین المللی رشته‌های مختلف ورزشی و مسأله پوشش و حجاب آنها موضوعی است که در دهه‌های گذشته به دفعات مورد بحث قرار گرفته و البته برخوردهای مختلفی هم در کشورهای مختلف و رشته‌های ورزشی گوناگون با آن صورت گرفته است ولی این موضوع به مرور زمان با تصویب قوانینی که عمدتا در حمایت از پوشش اسلامی بود برطرف شد و در این سال‌ها چنین موضوعی کمتر از گذشته محل مناقشه بوده است.

به گزارش ایلنا، با این وجود هر چند وقت یکبار اخبار ناخوشایندی در مورد این موضوع از نقاط مختلف جهان منتشر می‌شود که نشان می‌دهد هنوز قانون جامع و لازم الاجرایی از سوی نهادهای بین المللی تصمیم گیرنده در ورزش در این خصوص وجود ندارد و یا اگر هم هست ضمانت اجرایی پیدا نکرده و از همین رو بعضا شاهد برخوردهای تبعیض آمیز و سلیقه‌‌ای هستیم که مانع فعالیت بانوان ورزشکار مسلمان می‌شوند.

روز گذشته یاسمن فرمانی، فوتبالیست لژیونر ایرانی شاغل در لیگ بلژیک که در تیم شارلوا توپ می‌زند، برای حضور در جمع بازیکنان این تیم در مرحله پلی آف مسابقات لیگ با ممانعت داور مسابقه روبرو شد و از او خواسته شد اگر قصد حضور در بازی را دارد باید حجابش را بردارد که فرمانی از این کار امتناع کرده است.

یاسمن فرمانی، همسر علی قلیزاده، دیگر لژیونر فوتبال ایران است که در تیم مردان شارلوا فعالیت دارد و این زوج فوتبالیست چند فصلی است که در لیگ فوتبال این کشور توپ می‌زنند و با توجه به اینکه تاکنون مشکلی برای بازی فرمان با پوشش اسلامی وجود نداشت به نظر می‌رسید قانونی در این خصوص در لیگ فوتبال بلژیک وجود دارد که از بانوان مسلمان و پوشش حجاب حمایت می‌کند ولی مشخص نیست داور مسابقه اخیر بر چه اساسی برخلاف سایرین عمل کرده و حجاب را مانع حضور فرمانی در زمین مسابقه دانسته است.

باید دید قوانین داخلی فوتبال بلژیک در این خصوص چه می‌گویند و اگر داور مسابقه از قوانین تخطی کرده باشد باید در انتظار برخورد با او بود ولی اگر قانون روشنی در این خصوص وجود ندارد باید سریعتر در موردش تصمیم‌گیری شود تا یاسمن فرمانی و سایر بانوان مسلمان شاغل در لیگ فوتبال بلژیک یا آنهایی که در آینده ممکن است تصمیم به حضور در فوتبال این کشور بگیرند تکلیف خود را دانسته و مشخص شود که امکان فعالیت در لیگ بلژیک برای آنها فراهم است یا نه.

با توجه به اینکه مهدی بیات، رییس فدراسیون فوتبال بلژیک یک ایرانی است و پیش از این هم مالک باشگاه شارلوا بوده باید دید نسبت به این ماجرا چه واکنشی دارد و به این موضوع چطور ورود خواهد کرد.

بیش از این هم لازم است که فیفا به عنوان بالاترین نهاد اجرایی و تصمیم گیری فوتبال در دنیا به این موضوع ورود کرده و یک بار برای همیشه قانونی در این مورد وضع کند که در همه سطوح فوتبال در نقاط مختلف دنیا لازم الاجرا باشد و دیگر شاهد برخوردهای سلیقه‌ای نباشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها