کاندیداهای جبهه اصلاحات هفته آینده معرفی می‌شود:

نگرانی اصلاح‌طلبان؛ از ائتلاف تا معرفی نامزد اصلاح‌طلب

بحثی حالا در آستانه انتخابات برخی اصلاح‌طلبان را نگران کرده است. اصلاح‌طلبانی که طی دوره‌های گذشته کمتر از بابت تعدد کاندیداها و حضور در صحنه رقابت با کاندیداهای متعدد نگران بودند حالا در شرایطی که از سویی معتقدند به ‌خصوص پس از ماجرای کناره‌گیری سیدحسن خمینی از حضور در صحنه رقابت، ممکن است در پی تکرار تجربه رد صلاحیت گسترده انتخابات مجلس یازدهم در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم حتی قادر به حضور در صحنه و حمایت از کاندیدای مطلوب خود نباشند.

نگرانی اصلاح‌طلبان؛ از ائتلاف تا معرفی نامزد اصلاح‌طلب
کد خبر: 477873
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۰۷:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| بیش از یک ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 زمان باقی است اما فضای کشور برخلاف ادوار پیش چندان انتخاباتی نیست و تنها حرف و حدیث‌هایی در مورد احتمال کاندیداتوری این و آن چهره سیاسی به گوش می‌رسد.

به گزارش روزنامه اعتماد، مدت‌ها پیش از اینکه چهره‌های سیاسی برای کاندیداتوری اعلام‌ آمادگی کنند، طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان ضمن نقد دولت حسن روحانی تاکید می‌کردند که این بار با کاندیدایی تمام‌ اصلاح‌طلب وارد این کارزار خواهند شد و شاید بتوان گفت که تنها زمزمه‌هایی خفیف از حزب کارگزاران سازندگی بود که هنوز بر ائتلاف تاکید داشت. اما حالا در آستانه انتخابات به نظر می‌رسد بحث ائتلاف یک‌سر منتفی نیست و هنوز برخلاف مواضع رسانه‌ای در راستای تاکید بر حمایت از کاندیدای تمام اصلاح‌طلب در گعده‌های سیاسی پشت پرده در حال بررسی ائتلاف‌هایی هستند.


البته محمود صادقی، نماینده مجلس دهم روز گذشته در گفت‌وگویی مفصل با ایلنا بار دیگر بر حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلب در جریان انتخابات پیش‌رو تاکید کرده است:«بر اساس تجارب گذشته باید کاندیدای اصلاح‌طلب شاخص انتخاب شود تا بتواند حامل گفتمان اصلاح‌طلبی باشد و به اصلاحات متعهد باشد تا اصلاح‌طلبان پس از انتخاب بتوانند امضای خود را پای او بگذارند و عملکرد او را تضمین کنند. همچنین در مقابل مردم بتوانند پاسخگوی رفتار او باشند. بر همین اساس با توجه به تجارب گذشته، اصلاح‌طلبان مصمم هستند که کاندیدای اصلاح‌طلب داشته باشند. سازوکار تعیین‌ شده این است که پیش از نام‌نویسی کاندیدا، کاندیداهایی که بتوانند رأی دو سوم اعضای جبهه اصلاحات را کسب کنند به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند و پس از نام‌نویسی، کاندیدای نهایی از میان افراد تایید صلاحیت شده انتخاب خواهند شد.» این در حالی است که بحث‌هایی در مورد حمایت اصلاح‌طلبان از محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی نیز به میان آمده و البته پیش از آن نیز بحث حمایت از سیدحسن خمینی مطرح بود. در نهایت اما تصمیم آخر بر عهده «جبهه اصلاحات ایران» به عنوان نهاد اجماع‌ساز است و جواد امام، دبیرکل حزب مجمع ایثارگران و از اعضای این نهاد بالادستی جریان اصلاحات اخیرا در گفت‌وگویی با ایسنا در این مورد گفته است:«در حال حاضر آیین‌نامه‌های جبهه اصلاحات در حال تکمیل است و احتمالا از هفته آینده فرآیند معرفی نامزدها به جبهه اصلاحات آغاز می‌شود، البته قرار نیست هر نامزدی به جبهه معرفی شود بلکه کسانی معرفی می‌شوند که هم جبهه اصلاحات آنها را اصلاح‌طلب بداند و هم خود نامزدها خود را اصلاح‌طلب معرفی کنند.»


هر چند بسیاری معتقدند که انتخابات پیش‌رو با مشارکت حداقلی مردم مواجه خواهد شد و بنابر تجربه‌ای تاریخی، مشارکت پایین به نفع اصولگرایان تمام می‌شود. محمود صادقی نیز معتقد است «با وجود اینکه کمتر از یک ماه به ثبت نام انتخابات باقی مانده است، هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده که به نظر می‌‌رسد نارضایتی و ناامیدی گسترده‌ای که در سطح جامعه وجود دارد از دلایل این موضوع است. همچنین نقیصه کلی، جدول زمان‌بندی برنامه انتخابات است که نامناسب تنظیم شده و فرصت مناسبی را برای پرداختن به انتخابات در نظر نگرفته است. متاسفانه تا امروز کاندیدای هیچ طیفی مشخص نیست و همه ‌چیز در هاله‌ای از ابهام است و طبق بعضی از نظرسنجی‌ها، نرخ مشارکت زیر 25 درصد خواهد بود و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.»


در این میان اما بحث دیگری نیز حالا در آستانه انتخابات برخی اصلاح‌طلبان را نگران کرده است. اصلاح‌طلبانی که طی دوره‌های گذشته کمتر از بابت تعدد کاندیداها و حضور در صحنه رقابت با کاندیداهای متعدد نگران بودند حالا در شرایطی که از سویی معتقدند به ‌خصوص پس از ماجرای کناره‌گیری سیدحسن خمینی از حضور در صحنه رقابت، ممکن است در پی تکرار تجربه رد صلاحیت گسترده انتخابات مجلس یازدهم در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم حتی قادر به حضور در صحنه و حمایت از کاندیدای مطلوب خود نباشند، از سوی دیگر نگرانند که مبادا به ‌دلیل حضور برخی چهره‌های اصلاح‌طلب خارج از چارچوب فعالیت‌های ستادی و اجماعی این جریان سیاسی و تک‌روی این چهره‌ها، موفق به حضور یکپارچه در صحنه رقابت نشده و در حالی که به‌ دلایل متعدد نسبت به میزان و مجموع آرای احتمالی خود نیز چندان امیدوار نیستند با تکثر کاندیداها شاهد چند قسمت شدن سبد رای خود و در نتیجه شکست مقابل رقیب یا رقبای اصولگرا باشند؛ رویدادی نامطلوب برای این جریان سیاسی که اگرچه در چند انتخابات اخیر، رخ ننموده و اصلاح‌طلبان از آن مصون بودند اما تجربه تلخ انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 مصداق همین وضع و اوضاع بود و آنان حالا حدود 16 سال پس از آن روزها همچنان سعی می‌کنند با یادآوری آن تجربه، مانع از تکرارش شوند.


در این حال و اوضاع اما آنچه در صحنه رقابت به چشم می‌آید، چندان به این معنا نیست که خطری از این بابت اصلاح‌طلبان را تهدید نمی‌کند. دیروز مسعود پزشکیان، ازجمله معدود اصلاح‌طلبان راه‌یافته به مجلس یازدهم که چندی پیش با اعلام شعار انتخاباتی‌اش صراحتا از کاندیداتوری خود گفته بود، اخیرا به خبرگزاری تسنیم گفته که نه ‌تنها به‌ نفع لاریجانی و عارف کنار نمی‌رود بلکه حتی در صورت «تکرار» این درخواست از جانب بزرگان جریان اصلاحات نیز حاضر به کناره‌گیری نیست. همزمان محسن رهامی از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی که به‌ نحوی فارغ از سازوکار «جبهه اصلاحات ایران» و بیرون از چارچوب نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان اعلام کاندیداتوری کرده، در این رابطه با ایسنا به گفت‌وگو نشسته و اگرچه در این مصاحبه صراحتا از اعلام برنامه‌های خود به «جبهه اصلاحات ایران» خبر داده و به ‌نحوی از همکاری با این نهاد اجماع‌ساز می‌گوید اما در ادامه عملا از پافشاری بر عزم خود حتی در صورتی که از جانب نهاد اجماع‌ساز مورد حمایت قرار نگیرد، پرده برداشته و با کنایه خطاب به اعضای «جبهه اصلاحات ایران» گفته که اگر آنان بخواهند همچون شورای نگهبان رفتار کنند، حاضر به همکاری نیست. اظهارنظرها و مواضعی که می‌تواند زنگ خطر را برای اصلاح‌طلبان به صدا دربیاورد که مبادا انتخابات 1400 را به‌ دلیل کاهش مشارکت احتمالی یا رد صلاحیت گسترده کاندیداها بلکه همچون انتخابات سال 84 به ‌دلیل تک‌روی برخی اصلاح‌طلبان به رقیب واگذارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها