کد خبر: 477965
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۰:۳۹:۰۰
| |

رایزنی ولیعهد سعودی با نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس

چند روز بعد از انتشار گزارشی درباره فروش 18 میلیارد پوندی سلاح‌های ساخت انگلیس به عربستان، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در ریاض با «ادوارد لیستر» نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در منطقه خلیج فارس دیدار و گفت‌و گو کرد.

رایزنی ولیعهد سعودی با نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس
کد خبر: 477965
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۰:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ولیعهد سعودی و نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در این دیدار روابط و فرصت های تقویت مناسبات دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)،بر پایه این گزارش، بن سلمان و لیستر همچنین در باره تحولات منطقه و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

به نوشته تارنمای روزنامه الشرق الاوسط ، در این دیدار «فیصل بن فرحان بن عبدالله»، وزیر امور خارجه، «خالد بن بندر بن سلطان» سفیرعربستان در انگلیس، وزیران بازرگانی سعودی و «نیل کرومپتون» سفیر انگلیس در ریاض نیز حضور داشتد.

دیدار بن سلمان و نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در خلیج فارس در حالی انجام شده که به تازگی پویش مخالف تجارت سلاح انگلیس (CAAT) با صدور بیانیه‌ای به مناسبت ششمین سالگرد تجاوز نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن، تخمین زد که دولت لندن تاکنون بالغ بر 18 میلیارد پوند به ریاض سلاح فروخته است.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای پویش مخالف تجارت سلاح انگلیس منتشر شد، آمده است که در شش سال گذشته نیروهای به رهبری عربستان سعودی حملات بی رحمانه‌ای را در یمن به راه انداخته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این حملات حدود 8 هزار و 759 تلفات به جا گذاشته و یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی جهان را ایجاد کرده است.

در این بیانیه می‌خوانیم: دولت انگلیس در ایجاد این وضعیت شریک است زیرا جنگنده‌ها، موشک‌ها و تسلیحات ساخت انگلیس زیرساخت‌های یمن را ویران و نقش مرکزی در حملات ائتلاف سعودی ایفا کرده است. دولت انگلیس در حالی به فروش سلاح به عربستان ادامه می‌دهد که شواهد از نقض مکرر قوانین بین‌الملل حکایت دارد.

پویش مخالف تجارت سلاح انگلیس با بیان اینکه فاجعه انسانی در یمن نتیجه مستقیم جنگ در این کشور است یادآور می‌شود که دولت لندن، هنگامی که سازمان ملل متحد درباره خطر سوء تغذیه در یمن هشدار می‌دهد، بودجه مربوط به کمک‌های بشر دوستانه به این کشور را کاهش می دهد. «لندن حتی تقاضاها برای دنباله روی از آمریکا برای توقف فروش سلاح به عربستان را رد کرده است.»

این پویش انگلیسی قصد دارد تا باردیگر دولت لندن را به دلیل حمایت تسلیحاتی از رژیم سعودی در جنگ یمن به چالش کشیده و پرونده جدیدی را در دادگاه باز کند.

دادگاه عالی انگلیس دو سال پیش در پی شکایت پویش مخالف تجارت سلاح انگلیس از دولت لندن، با صدور حکمی خواستار توقف و بازنگری مجوزهای فروش سلاح به عربستان شد. دادگاه اعلام کرد که فرایند تصمیم‌گیری دولت برای فروش سلاح به عربستان اشتباه بوده است.

دولت انگلیس درست یک سال بعد با بیان این ادعا که خطری متوجه فروش تسلیحات نظامی به عربستان نیست و احتمال استفاده از آن در موارد نقض جدی حقوق بشر وجود ندارد، فروش تسلیحات به عربستان را از سر گرفت.

کنشگران و فعالان حقوق بشری تخمین می‌زنند که انگلیس در این مدت، مجوز فروش بالغ بر 1.4 میلیارد پوند تسلیحات به عربستان را صادر کرده است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها