حسینعلی شهریاری، رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس:

ستاد ملی کرونا ستاد دولتی است / توصیه‌های نمکی عملیاتی نمی‌شود

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است بگویم ستاد دولتی کرونا نه ستاد ملی کرونا. اگر ستاد را میلی بنامیم به برخی برخواهد خورد. من که اعتقاد دارم این ستاد ملی نیست.

ستاد ملی کرونا ستاد دولتی است / توصیه‌های نمکی عملیاتی نمی‌شود
کد خبر: 478062
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۳:۵۱:۴۶

اعتمادآنلاین| حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره عملکرد وزیر بهداشت در بحث کرونا گفت: وزارت بهداشت و درمان همه توان خود را برای کرونا گذاشته اند و حتی تعداد زیادی شهدای مدافع سلامت داشتیم. حوزه سلامت 30تا25 درصد در دست وزارت بهداشت و درمان است که بسیاری از نهادها در حوزه سلامت مسئولیت دارند. در ارتباط با ستاد ملی مبارزه با کرونا با اختیارات فراقانونی تشکیل شده که هر آنچه وزارت بهداشت و درمان پروتکل ارائه دهد یا مسائلی را مطرح کند در نهایت تصمیم گرفته می شود که اجرایی شود یا خیر.

به گزارش مدارا، شهریاری ادامه داد: با فرض بر این که این پروتکل ها را بپذیرند در اجرا باید دید چه اتفاقاتی رقم می خورد. وزارت بهداشت و درمان افراد اجرایی ندارد و فقط پروتکل ارائه می دهد بویژه الان که قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا که مسئولیت آن با رحمانی فضلی وزیر کشور است کار می کند. وزارت بهداشت و درمان توصیه می کند ولی خیلی مواقع توصیه های این وزارتخانه را ستاد ملی اجرا نکرده است. در 8-7 ماه گذشته شاهد بودیم یکبار مقام معظم رهبری آن زمانی که برای اولین بار اعضای ستاد را حضوراً پذیرفتند توصیه کردند توصیه های وزارت بهداشت و درمان اجرایی و عملیاتی شود که این اتفاق نیفتاد. چند روز پیش هم در مراسم افتتاح کنگره قرآنی بود مقام معظم رهبری تاکید کردند توصیه های مسئولین وزارت بهداشت و درمان و کارشناسان و خبرگان حوزه بهداشت و درمان دارند اجرایی شود.

شهریاری درباره انتقادات وارده شده به وزیر بهداشت گفت: انتقاد آزاد است و خرجی هم ندارد. باید بررسی کنیم این انتقادات چقدر صحیح است. این انتقادات بررسی می شود و اگر انتقادی باشد که منطقی باشد همه می پذیرند. به نظر من، خیلی از انتقادات منطقی نیست چون خیلی از توصیه های وزارت بهداشت و درمان و وزیر عملیاتی نمی شود.

ستاد ملی کرونا، ملی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ستاد ملی کرونا به توصیه های وزارت بهداشت گوش نمی کند چیست گفت: من نمی دانم مشاوران ستاد مبارزه با کرونا چه کسانی هستند. مشاوران باید توصیه های وزارت بهداشت و درمان را بپذیرند که این را نمی پذیرند و نتیجه این می شود که امروز 400 نفر فوتی ناشی از کرونا داشتیم. قبل از عید بارها وزیر بیان کرد، نوشت، توصیه کرد که راه ها را ببندیم ولی کسی توجهی نکرد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ستاد کرونا ایراد می گیریم ولی چه فایده که هیچ توجهی به آن نمی شود. من که اعتقاد دارم این ستاد ملی نیست، زمانی می توان این ستاد را ستاد ملی مبارزه با کرونا نامید که سه قوه ای که داریم به طور مساوی در آن نیرو داشته باشند. این اتفاق رخ نداده است.

ستاد ملی کرونا بیشتر میلی هست

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا ستاد دولتی است افزود: بهتر است بگویم ستاد دولتی کرونا نه ستاد ملی کرونا. اگر ستاد را میلی بنامیم به برخی برخواهد خورد. ستاد یک ستادی است که دولتی است چون آقای دکتر قاضی زاده این را در تلویزیون اعلام کرد و گفت نقطه نظرات را می آورند و همه حرف می زنند و آقای رئیس جمهور بدون این که رای گیری کند خود جمع بندی می کند و در نهایت ابلاغ می کند.

وی در پاسخ به این پرسش، ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان هر دو زیر مجموعه دولت شناخته شده است چرا تضاد بین آنها وجود دارد افزود: وزارت بهداشت و درمان برای کابینه است ولی توصیه های وزارتخانه را عملیاتی نمی کنند چون یکسری از افراد هستند که مسائل اقتصادی را بیشتر مدنظر دارند و بیشتر توجه به این مسائل دارند.

او تصریح کرد: در همه جای دنیا که امکانات زیادی دارند و محدودیت های جدی اعمال می کنند. البته شاید کسبه خرد ما این مشکل را داشته باشند که دولت حمایت نمی کند از آنها ولی در کشورهای دیگر دولت ها تا حدود زیادی از شهروندان و از جمله از کسبه بیشترین حمایت را می کنند. آن زمان که باید جاده ها را می بستند تا مردم به مسافرت نروند کسی توجهی نکرد، مشکل مرغ و تخم مرغ پیش آمد صف های طولانی درست کردند تا مردم در کل کشور در صف مرغ و تخم مرغ بایستند. قبل از این بازار شلوغ و پاساژها شلوغ بود و کسی به توصیه های وزارت بهداشت و درمان عمل نکرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش، بیشتر برای ستاد ملی کرونا بحث اقتصادی اهمیت دارد، تاکید کرد: متاسفانه این چنین است. در حالی که اولویت اول باید سلامت مردم باشد. یک کارگر ابتدا باید سالم باشد تا بتواند کار کند. وقتی سلامت مردم را به خطر بیندازید کاسب جزء و افراد معمولی هم نمی توانند ادامه دهند. تخت های بیمارستان پر شد و قبل از عید مرگ و میر ما به 50 نفر رسیده بود، در خیلی از شهرها وضعیت عادی بود و اگر توصیه های وزارتخانه را رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا می پذیرفت و راه ها را می بستند و پروازهای خارجی را دو ماه و نیم پیش نامه نوشتیم تا کنسل شود و اگر تعدادی ایرانی مانده اند که مجبور هستیم بیاوریم قرنطینه واقعی کنیم. هیچ یک از اینها اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: در آن زمان که کشور ترکیه پیک کرونای انگلیسی داشت پرواز داشتیم. کسی توجه نکرد و در نهایت پروازها انجام شد. اینها توصیه هایی بود که انجام شد. ولی زمانی که ستاد توصیه ها وزارتخانه را پذیرفت آمار کاهش یافت و زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا توصیه های وزارت بهداشت و درمان را نپذیرفت آمار فوتی ها افزایش یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها