پیش‌نویس قانون انتخاب مستقیم نخست‌وزیر آتی ارائه می‌شود

رئیس حزب شاس پیشنهاد انتخاب مستقیم نخست‌وزیر آتی ظرف چند هفته را داده است تا از برگزاری دور پنجم انتخابات پارلمانی ممانعت به عمل آید. وی قصد دارد پیش‌نویس قانون را به زودی ارائه کند.

پیش‌نویس قانون انتخاب مستقیم نخست‌وزیر آتی ارائه می‌شود
کد خبر: 478118
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۵:۲۳:۱۳

اعتمادآنلاین| هم‌پیمانان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارند پیش‌نویس قانونی را مطرح کنند که راه را برای انتخاب مستقیم نخست‌وزیر آتی هموار می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع اسرائیلی اعلام کردند، پیش‌نویس قانون از سوی مراو مالکل از حزب راست‌گرای افراطی شاس ارائه خواهد شد و هدف آن خروج رژیم صهیونیستی از بحران سیاسی کنونی است.

به گفته منابع محلی، اریه درعی، رئیس حزب شاس پیشنهاد انتخاب مستقیم نخست‌وزیر آتی ظرف چند هفته را داده است تا از برگزاری دور پنجم انتخابات پارلمانی ممانعت به عمل آید. وی قصد دارد پیش‌نویس قانون را به زودی ارائه کند.

مشخص نیست این طرح خواهد توانست حداقل رای 61 عضو پارلمان را به دست آورد به هر حال نتانیاهو با این طرح موافق است در حالی‌که هنوز حمایت نفتالی بنت رئیس حزب یمینا از این طرح مشخص نیست.

این طرح در میانه مناقشات بین درعی و بنت درباره قانونی با هدف منع تشکیل دولتی از رقبای نتانیاهو مطرح می‌شود؛ قانونی که به نخست‌وزیری تناوبی بنت و یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید اشاره دارد.

این قانون ایده جدیدی نیست زیرا در انتخابات بیست و دومین کنست هم مطرح شده بود، در آن زمان حزب لیکود و احزاب حریدی (یهودیان تندرو) آن را حمایت کردند، نتانیاهو در آن زمان خواستار انتخاب مستقیم و تعیین نخست‌وزیر از بین خودش یا بنی گانتس، رئیس حزب آبی - سفید شده بود.

این در حالی است که در حال حاضر آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل خانه ما و مائِر کوهن، نماینده حزب "یش عتید"(آینده‌ای هست) با طرح تغییر روش انتخابات و برگزاری انتخابات مستقیم مخالفت و اعلام کردند که امکان ندارد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هر زمان در تشکیل ائتلاف دولتی شکست خورد، نظام کنونی را تغییر دهد.

به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی حزب لیکود نامه‌ای را برای لیست مشترک عربی برای بررسی تشکیل دولت فرستاده است و این نامه در دست بررسی است.

احتمالا این قانون با مخالفت شدیدی از سوی فراکسیون تغییر به رهبری یائیر لاپید، رئیس حزب "یش عتید" روبرو شود.

هدف این اقدام استفاده از جایگاه بنیامین نتانیاهو در نظرسنجی‌هاست. او همچنان با فاصله زیادی بر رقبایش برتری دارد.

در این راستا رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، حزب لیکود و حزب یمینا تشکیل دولتی را بررسی می‌کنند که در آن حزب یمینا و امید نو به ریاست گدعون ساعر به طور مساوی صاحب پست شوند.

به گفته منابعی در حزب لیکود نتانیاهو قادر به مخالفت با این طرح نخواهد بود چراکه راه را برای تشکیل دولتی راستگرا به ریاست وی فراهم می‌کند.

این درحالی است که نتانیاهو دو هفته برای تشکیل دولت مهلت دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها