کد خبر: 478171
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا افغانستان معیار سنجش حضور نظامی آمریکا در منطقه است؟

دولت جو بایدن تصمیم گرفته حتی‌الامکان از منطقه خاورمیانه دور شود، از این رو کار خود را با خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان آغاز می‌‌کند. از طرفی گفته می‌‌شود که در تاریخ نامعلومی این کار در عراق هم تکرار می‌‌شود.

آیا افغانستان معیار سنجش حضور نظامی آمریکا در منطقه است؟
کد خبر: 478171
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- دولت جو بایدن تصمیم گرفته حتی‌الامکان از منطقه خاورمیانه دور شود، از این رو کار خود را با خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان آغاز می‌‌کند. از طرفی گفته می‌‌شود که در تاریخ نامعلومی این کار در عراق هم تکرار می‌‌شود.

توضیحات فوق، تحلیل شبکه 11 تلویزیون رژیم اسرائیل در مورد دغدغه‌های پیش روی تل‌آویو برای سال‌های آتی در سایه احتمال (بخوانید ادعای) خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

نه تنها کارشناسان اسرائیلی بلکه بسیاری از کارشناسان امور منطقه خاورمیانه بر این باورند که سرنوشت حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه به سرنوشت حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان بسته است.

به بیانی روشن‌تر، گرچه پیش از وقایع 11 سپتامبر 2001 آمریکا حضور نظامی قابل توجهی در بسیاری از مناطق خاورمیانه داشته، اما تهاجم جرج بوش پسر به افغانستان و تبعات بعدی آن از جمله اشغال عراق این حضور را بسیار پررنگ‌تر کرده است به نحوی که می‌‌توان این حضور را به دوره قبل و بعد از اشغال افغانستان تقسیم کرد.

اکنون تنها زمان مشخص خواهد کرد که کاخ سفید تا چه حد در تصمیم خود در خروج از این کشور جدی است، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تصور نمی‌شود در شرایطی که تنش بین واشینگتن و پکن به نقطه جوش خود نزدیک شده دولت آمریکا افغانستان را ترک کند و امکان مجاورت با مرزهای چین را از این طریق از دست بدهد.

گرچه ادعای انجام چنین اقدامی متحدان ایالات متحده از اسرائیل تا عربستان و حتی تا حدودی جریان غرب‌گرای حاضر در صحنه سیاسی عراق را نگران کرده است، اما باید اذعان کرد مذاکرات آمریکا با طالبان پیش از آنکه به منظور برنامه‌ریزی برای خروج مسالمت‌آمیز از خاک افغانستان انجام گرفته باشد با هدف‌گذاری بقای طولانی‌مدت اما بی‌دغدغه در خاک این کشور انجام شده و حتی در صورت خروج بخشی از نظامیان آمریکا این حضور به اشکال دیگری ریشه‌دارتر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها