کد خبر: 478174
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۷:۲۷:۰۰
| |

چه شد که مشایی و بقایی عفو شدند؟

تصاویری از مشایی و بقایی منتشر شد که نشان می‌داد آنان به ‌جای گذراندن دوران محکومیت در زندان، خارج از زندان هستند. حالا در شرایطی که دو روز پیش وکیل حمید بقایی خبر از بستری شدن او در بیمارستان روانی داده بود، پدر داماد محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که «روند عفو حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی در دوره ریاست ابراهیم رییسی در قوه قضاییه طی شده و دیگر به زندان برنمی‌گردند.»

چه شد که مشایی و بقایی عفو شدند؟
کد خبر: 478174
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۷:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی عفو شدند. دو چهره جنجالی و از نزدیک‌ترین‌ها به محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین! دو چهره‌ای که عملا در قامت دستان چپ و راست او عمل کرده و کنار احمدی‌نژاد، مثلثی را ساخته بودند که محور بسیاری از حواشی دولت نهم و دهم بود.

به گزارش روزنامه اعتماد، حاشیه‌هایی دنباله‌دار که حتی پس از پایان دولت دهم ادامه یافت و باتوجه به آنکه مشایی همواره بیش از دو ضلع دیگر این مثلث، زیر تیربار انتقاد اصولگرایان و حامیان سال‌های نخست دولت احمدی‌نژاد قرار داشت، پس از اصرار ناکامِ احمدی‌نژاد بر کاندیداتوری مشایی به ‌منظور ادامه دادن راهی که آنها از سال 84 آغاز کرده و در ادامه بر آن نام «بهار» گذاشتند، درنهایت حدود 4 سال پس از خداحافظی با «پاستور»، این حمید بقایی و البته شخص محمود احمدی‌نژاد بودند که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 نام‌نویسی کردند؛ غائله‌ای که آن زمان به عنوان شوک انتخاباتی مطرح شد و درنهایت با ردصلاحیت هردو خاتمه یافت اما این هم نقطه پایان داستان یاران بهاری نبود؛ چه آنکه در ادامه حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی، هر دو بازداشت و محکوم به زندان شدند.

حمید بقایی روز یکشنبه 18 تیرماه 96 با حکم بازپرس پرونده سابق خود، مقابل منزلش بازداشت و پس از تعیین وثیقه 50 میلیارد تومانی در دادسرا و تامین نشدن آن به زندان رفت. حال آنکه بنابر گفته سخنگوی وقت قوه قضاییه، اتهامات او «تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی» بود. اتهاماتی که درنهایت 15 سال حبس و جزای نقدی، نتیجه‌ بخش نخست یعنی تصرف غیرقانونی در اموال دولتی بود و 15 سال حبس و جزای نقدی و انفصال دایم از خدمات دولتی و البته رد مال در حق دولت، نتیجه اثبات اختلاس و تبانی او در معاملات دولتی. نهایتا بقایی درحالی 22 اسفندماه 96 به زندان معرفی شد که چندی بعد، در 11 شهریورماه 97 به اتهام توهین در شعبه 1059 دادگاه کیفری دو ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت نیز محاکمه و درنهایت به 6 ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد. همزمان در این سال‌ها مشایی نیز با پرونده‌های قضایی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و درنهایت سخنگوی قوه قضاییه شهریورماه 97 اعلام کرد که او به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی مطابق ماده 610 قانون مجازات اسلامی به 5 سال حبس و در رابطه با تبلیغ علیه نظام به استناد ماده 500 قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و نیز به اتهام توهین به مقامات قضایی به‌سبب انجام وظیفه به 6 ماه حبس محکوم شده است؛ به بیان دیگر مشایی در دادگاه بدوی مجموعا به 6 سال و 6 ماه حبس محکوم شد که 5 سال آن اجرایی بود؛ حکمی که آذرماه 97 عینا در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

زندگی در پشت میله‌های زندان اما دیری نپایید. اسفندماه 97 و در حالی که نزدیک به 2 هفته از تکیه زدن سیدابراهیم رییسی بر کرسی ریاست دستگاه قضایی می‌گذشت، خبر آمد که هر دو به مرخصی رفته‌اند. در ادامه نیز طی این مدت بارها تصاویری از مشایی و بقایی منتشر شد که نشان می‌داد آنان به ‌جای گذراندن دوران محکومیت در زندان، خارج از زندان هستند. حالا در شرایطی که دو روز پیش وکیل حمید بقایی خبر از بستری شدن او در بیمارستان روانی داده بود، پدر داماد محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که «روند عفو حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی در دوره ریاست ابراهیم رییسی در قوه قضاییه طی شده و دیگر به زندان برنمی‌گردند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها