در ادامه تنش‌ها بین روسیه و اوکراین:

اعتراض آمریکا به روسیه درباره محدودسازی تردد کشتی‌ها در دریای سیاه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تصمیم روسیه در مسدود کردن تردد کشتی‌های خارجی در بخشی از دریای سیاه ابراز نگرانی کرد و آن را باعث تضعیف اوکراین دانست.

اعتراض آمریکا به روسیه درباره محدودسازی تردد کشتی‌ها در دریای سیاه
کد خبر: 478177
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۷:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود: ایالات متحده نگرانی عمیق خود را از برنامه‌های روسیه برای جلوگیری از کشتی‌های نیروی دریایی خارجی و کشتی‌های دولتی در مناطقی از دریای سیاه، از جمله در نزدیکی کریمه و تنگه کرچ ابراز می‌کند.

به گزارش ایرنا، وی بدون اشاره به اینکه نیروهای نظامی آمریکا ده‌ها هزار مایل دورتر از کشورشان در سرزمین‌های دیگر به سر می‌برند، مدعی شد: روسیه سابقه اقدام تهاجمی علیه کشتی‌های اوکراینی و جلوگیری از دسترسی به بنادر اوکراین در دریای آزوف را دارد و این امر بر تجارت بین‌المللی اوکراین تأثیر می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این اقدام نمایانگر تشدید تنش دیگر در کارزار مداوم مسکو برای تضعیف و بی‌ثباتی اوکراین است. این تحول به ویژه در میان گزارش‌های معتبر در مورد انباشت نیروهای روسیه در کریمه و اطراف مرزهای اوکراین، در سطوحی که از زمان حمله روسیه در سال 2014 تاکنون مشاهده نشده است و اقدامات تحریک‌آمیز دیگر توسط نیروهای تحت رهبری روسیه در خط تماس، نگران کننده است.

پرایس اضافه کرد: ایالات متحده بار دیگر حمایت بی دریغ خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را در مرزهای شناخته شده بین‌المللی تا آبهای سرزمینی آن تأیید می‌کند. ایالات متحده الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت.

وی اظهار کرد: ما اوکراین را به دلیل خویشتنداری مستمر در برابر تحریکات روسیه ستایش می‌کنیم و از روسیه می‌خواهیم که آزار و آزار کشتی‌ها را در منطقه متوقف و انباشت نیروها در مرز اوکراین و کریمه را معکوس سازد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود: آمریکا با اعزام ناوهای خود به دریای سیاه، اقدام تحریک‌آمیز می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای حضور ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل روسیه در دریای سیاه ندارد، تصریح کرد: اینها اقدامات تحریک‌آمیز هستند. این گونه اقدامات در واقع تلاش برای بازی با اعصاب روسیه است که هیچ نتیجه‌ای به همراه ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها