کد خبر: 478266
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۹:۵۴:۴۷
| |

رقیه ندایی در یادداشتی نوشت:

سرگرمی جدید سهامداران

واقعیت‌های اقتصادی خبرهای خوشی نمی‌دهند و اقتصاد کشور خصوصا بورس با کمبود نقدینگی مواجه است و تغییر زیرساخت‌ها خصوصا در بورس می‌تواند وضعیت را تغییر دهد.

سرگرمی جدید سهامداران
کد خبر: 478266
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۹:۵۴:۴۷

اعتمادآنلاین| واقعیت‌های اقتصادی خبرهای خوشی نمی‌دهند و اقتصاد کشور خصوصا بورس با کمبود نقدینگی مواجه است و تغییر زیرساخت‌ها خصوصا در بورس می‌تواند وضعیت را تغییر دهد. البته بخشی از قوانین و مقررات بورسی نیز نیاز به تغییرات دارند. اگر وضعیت بورس را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هیچ نقدینگی در آن وجود ندارد و تصویب تغییر دامنه نوسان تنها سرگرم کردن سهامداران برای جلوگیری از فروش سهام و تجمع آنان است. بررسی‌های بازار نشان می‌دهد که در سال جدید هیچ گونه فضای هیجانی برای خرید سهام وجود ندارد و اغلب سرمایه‌گذاران بورسی به واسطه بی‌اعتمادی در تلاش‌اند که سرمایه خود را نقد کنند اما باتوجه به کمبود نقدینگی این عامل کمی با تاخیر انجام می‌شود اما مسوولان بورسی باید به فکر یک راه‌حل یا گره معاملاتی باشند تا از خروج نقدینگی‌ها از بازارسهام جلوگیری شود. چند روز پیش رییس سازمان بورس وعده تزریق 24 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار را داده و هنوز این نقدینگی وارد بازار نشده و به زمان زیادی نیاز دارد تا اوراق‌های مد نظر منتشر، عرضه و درنهایت خریداری شود که این موضوع باتوجه به وضعیت بازار زمان بسیار زیادی می‌برد.

به گزارش تعادل، ،این زمان در کمترین حالت خود تقربیا دو هفته است. بدون همکاری بانک مرکزی، تزریق نقدینگی 24 هزار میلیارد تومان به بازارسرمایه امکان‌پذیرنیست و همچین ما هیچ منابع فوری در اینگونه از زمان‌ها نداریم در نتیجه باید منتظر بمانیم تا مشکلات کمبود نقدینگی به مرور رفع شود. ازسویی تنها تزریق نقدینگی نمی‌تواند بورس را نجات دهد و در این میان مسوولان باید بحث اعتماد‌سازی و خروج بورس از سیاست را جدی بگیرند چراکه این دوعامل می‌توانند خروج نقدینگی از بازارسهام را تسریع بخشند. سهامداران نسبت به بورس و نگهداری سرمایه خود بی‌اعتمادند و ترس از نابودی تمامی سرمایه خود دارند. ازسویی دیگر نیز چندین ماه بورس در دام سیاست افتاده و هر تصمیم سیاسی وضعیت بورس را تغییر می‌دهد. به‌طور کلی مشکلات بازار سرمایه زیاد است و همیشه نمی‌توان سهامداران را سرگرم نگه داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها