محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

به دنبال کوچک‌سازی دولت هستیم / چرا اصرار به نهادسازی داریم

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم گفت: ما به دنبال کوچک‌سازی دولت هستیم. اما مرکزی در مجلس وجود دارد که دارد فربه و بزرگ می‌شود و ما هیچ جوابی برای این موضوع نداریم.

به دنبال کوچک‌سازی دولت هستیم / چرا اصرار به نهادسازی داریم
کد خبر: 478406
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۱۴:۳۲:۰۵

اعتمادآنلاین| «محسن زنگنه» در نشست علنی روز سه شنبه، 31 فروردین ماه مجلس در تذکری با استناد به ماده 142 آئین نامه داخلی مجلس، گفت: براساس این ماده همزمان با وصول طرحها و لوایح توسط کمیسیون‌ها در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی، طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شود. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه کارگروهی جهت بررسی طرح یا لایحه ارجاعی، متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب‌نظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاههای اجرائی، بخش خصوصی و دستگاههای مرتبط با طرح یا لایحه، تشکیل دهد.

به گزارش برنا، نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما مرکز قانونگذاری هستیم، وقتی مرکز پژوهش های قوه مقننه برخلاف آئین نامه عمل کند آیا می توانیم از سایر دستگاه ها تقاضا کنیم بر اساس قانون عمل کنند.در طول یک سال گذشته ماده 142 آیین نامه داخلی برای کدام یک از مسائل مهم کشور انجام شد؛ از آقای زاکانی تشکر می کنیم برای اینکه در قم به دنبال این هستند که در حوزه مسائل اسلامی گروه هایی را تشکیل دهند اما وقتی مرکزی قانونی وجود دارد که افراد فرهیخته ای در آنجا مشغول هستند چرا اصرار به نهادسازی داریم، نیاز است نهادهای موجود تقویت شوند.

زنگنه افزود: زیاد کار کردن خوب نیست و مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند مردی و کاری، مرکزی و کاری؛ مرکز پژوهش های مجلس به این منظور تشکیل شده که نمایندگان و کمیسیون ها از لحاظ اطلاعات علمی تقویت کند اما متاسفانه این امر مهم در مرکز کنار گذاشته شده اینکه در حوزه های انتخابیه مسئله چیست چه ربطی به مرکز پژوهش ها دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با بیان اینکه ما به دنبال کوچک سازی دولت هستیم، گفت: اما مرکزی در مجلس وجود دارد که دارد فربه و بزرگ می شود و ما هیچ جوابی برای این موضوع نداریم، از آقای زاکانی تقاضا داریم از ظرفیت های خوب و جوانان فرهیخته مرکز پژوهش ها استفاده کند و تمرکز خود را بر ماده 142 آیین نامه داخلی بگذارند و امروز هم باید براساس مواد 142 و 143 آئین نامه داخلی به مجلس توضیح دهد تا مسائل در روال قانونی خود قرار گیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اظهارات شما در رابطه با ماده 142 آیین نامه داخلی مجلس درست است و طرح ها و لوایح باید به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش ها ارائه شود اما در این ماده آمده که در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون این موضوع انجام شود البته برخی کمیسیون ها این کار را انجام می دهند و اغلب کمیسیون ها باید نسبت به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اصلاح آئین نامه یکی از درخواست ها این است که به ویژه طرح ها حتما باید در مرکز پژوهش های مجلس بررسی و سپس به مجلس ارائه شود امیدواریم با اصلاح آئین نامه بتوان این مهم را به پیش ببریم. تاکنون هیات امنا مصوبه ای برای تغییر در تشکیلات مرکز پژوهش ها نداشته البته پیشنهادی مطرح شده اما هنوز در دستورکار قرار نگرفته و آن را پیگیری خواهیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها