محمدرضا جلائی‌پور، عضو جبهه اصلاحات ایران:

راهی جز قرنطینه سراسری فوری نداریم

یک عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: مرحله کنونی موج چهارم ویروس کرونای جهش‌یافته، هیچ راهی جز قرنطینه سراسری فوری نداریم، هم برای پیشگیری از هزاران مرگ، هم برای کاهش فشار سهمگین به سازمان و کادر درمان و هم برای پیش‌گیری از جهش‌های ویروس که در ابتلاهای توده‌ای محتمل‌تر می‌شود.

راهی جز قرنطینه سراسری فوری نداریم
کد خبر: 478699
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۳:۵۵:۲۲

اعتمادآنلاین| محمدرضا جلائی‌پور، در تشریح مباحث مطرح شده از سوی خود در دیدار روز گذشته جمعی از فعالین سیاسی با حسن روحانی گفت: در دیدار دیروز فعالان سیاسی با رئیس جمهور گفتم نقد ضعف‌های کابینهٔ شما به ویژه وزیر کشور، وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت و ارزیابی دستاوردهای دولت شما به ویژه حفظ و احیای برجام و در وزارت‌های خارجه، ارتباطات، نیرو و نفت، در این مجال ممکن نیست و از این فرصت کوتاه بر دو مطالبهٔ فوری که در ماه‌های باقیمانده از دولت‌تان قابل تحقق است متمرکز می‌شوم: 1- قرنطینهٔ فوری سراسری و 2- واکسن رایگان همگانی.

به گزارش ایلنا، جلائی‌پور ادامه داد: دربارهٔ اولی گفتم اجماع سیاستی کارشناسان کرونا این است که در مرحلهٔ کنونی موج چهارم ویروس کرونای جهش‌یافته، هیچ راهی جز قرنطینهٔ سراسری فوری نداریم، هم برای پیشگیری از هزاران مرگ، هم برای کاهش فشار سهمگین به سازمان و کادر درمان و هم برای پیش‌گیری از جهش‌های ویروس که در ابتلاهای توده‌ای محتمل‌تر می‌شود و البته این تعطیلی و قرنطینهٔ حداقل دو هفته‌ای ضروری است که با حمایت مالی مستقیم از شهروندان، به ویژه دهک‌های آسیب‌پذیرتر همراه باشد. اگر به همهٔ 18 میلیون خانوار (حدود 60 میلیون نفر) که طبق بانک داده‌های پایگاه‌ اطلاعات رفاه ایرانیان اکنون کمک‌هزینهٔ معیشتی می‌گیرند، برای این دو هفته یک میلیون تومان پرداخت بلاعوض شود، 18 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که اگر صیانت از جان و سلامت شهروندان برای دولت در اولویت باشد قابل تامین است و البته ابراز تاسف کردم از این‌که بر خلاف پیشنهاد کارشناسان از فرصت تعطیلات نوروز برای پیشگیری از این میزان شیوع در موج چهارم استفاده نشد و اگر می‌گرفت طبق برآوردها لااقل 100 هزار میلیارد تومان کمتر به اقتصاد ایران لطمه وارد می‌شد و حداقل 10 هزار جان عزیز در موج چهارم از دست نمی‌رفت.

وی افزود: در مورد واکسن همگانی کرونا هم ضمن نقد اظهارات سخنگوی ستاد ملی کرونا و رئیس اتاق بازرگانی که گفته بودند بخشی از واکسن وارداتی بخش خصوصی خارج از نوبت فروخته می‌شود؛ گفتم بسیار ضروری است که حتی واکسن وارداتی بخش خصوصی را دولت به طور کامل خریداری کند و صرفا در چارچوب اولویت‌بندی عادلانه و رایگان توزیع کند. حتی سرمایه‌سالارترین و آزادترین اقتصادهای جهان هم توزیع واکسن کرونا را صرفا توسط دولت در اولویت‌های تعیین‌شده و رایگان توزیع می‌کنند و دولتی مثل زیبمابوه هم بعد از تصمیم برای این‌که در کنار واکسیناسیون اولویت‌بندی‌شدهٔ دولتی، بخش خصوصی هم بتواند خارج از نوبت و پولی واکسن توزیع کند، متوجه خطای پرهزینه‌اش شد و تجدید نظر کرد. پولی‌سازی واکسن خارج از نوبت نقض عدالت در سلامت و یک خطای استراتژیک و اخلاقی بحران‌افزا برای دولت خواهد بود.

این عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: در این جلسه همچنین در نقد ستاد مدیریت کرونا هم گفتم صرفا در بخش درمان و با فداکاری کادر درمان عملکرد ستاد قابل دفاع بوده است و در بخش‌های دیگر، از جمله پیشگیری و اعمال محدودیت‌های داده‌محور هوشمند، اجرا و نظارت بر محدودیت‌ها، حمایت اقتصادی از شهروندان و بنگاه‌های آسیب‌پذیر، تست و رصد و غربالگری کافی، تامین واکسن و توزیع عادلانهٔ آن و اطلاع‌رسانی موثر ضعیف عمل کرده‌است و دلیل آن هم این است که بار این ستاد بیشتر روی وزارت بهداشت است، در حالی‌که باید ستادی فرابخشی بود و متخصصان حکمرانی کرونا و نمایندگان نظام پزشکی و مدیران تواناتری در آن عضویت و اختیارات کافی می‌داشتند. نقد دیگرم به اظهارات غیرکارشناسانهٔ آقای رئیس جمهور از جمله قبل از نوروز دربارهٔ عبور از پیک موج بود.

وی افزود: بر ضرورت سامانهٔ شفاف واکسیناسیون کرونا تاکید کردم که علاوه بر اطلاعات دقیق و شفاف واکسن‌ها با اتصال به بانک روزآمدشدهٔ اطلاعات الکترونیک سلامت ایران برای مرحلهٔ واکسیناسیون وسیع تمهید مقدمات کند تا در مراحل بعدی با صف‌های چندصدنفره (که امکان ابتلا را هم افزایش می‌دهد) و ضعف مدیریتی که اکنون در واکسیناسیون بیماران خاص مواجهیم روبرو نشویم. در پایان تاکید کردم ترکیب و سازمان فعلی ستاد ملی کرونا توانایی و ظرفیت این اصلاحات در بهبود حکمرانی کرونا و واکسیناسیون را ندارد و نیازمند بازآرایی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها