ولیعهد عربستان: رئیس‌جمهور چین تمایل به شراکت با ریاض دارد

ولیعهد عربستان سعودی، از تشکیل اجلاس سالانه ابتکار سبز خاورمیانه، در زمینه محیط زیست خبر داد و در این زمینه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین حمایت کشور خود را از این اقدام عربستان ابراز داشته است.

ولیعهد عربستان: رئیس‌جمهور چین تمایل به شراکت با ریاض دارد
کد خبر: 478700
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۳:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ولیعهد عربستان سعودی، از تشکیل اجلاس سالانه ابتکار سبز خاورمیانه، در زمینه محیط زیست خبر داد و گفت چین، شریک اصلی طرح "خاورمیانه سبز" خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه العربیه، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین حمایت کشور خود را از ابتکارعربستان و خاورمیانه سبز ابراز داشته است.

شی تاکید کرد، کشورش از دو ابتکار "عربستان سبز" و "خاورمیانه سبز" حمایت می‌کند و بر حمایت جامعه جهانی از این دو ابتکار عمل که به مقابله با تغییرات جوی پرداخته و نقش موثری در بالا بردن سطح زندگی در منطقه و جهان دارد تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی چین، شینهوا نیز روز سه شنبه، 31 فروردین، گزارش داد شی جینپینگ در تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر تمایل چین برای همکاری‌های استراتژیک با ریاض در «سطحی جدید» تاکید کرده است.

شینهوا اضافه کرد، در این تماس تلفنی، دو رهبر در مورد تقویت همکاری در زمینه‌های انرژی، تجارت و فناوری گفت‌وگو کردند.

بر اساس اطلاعات گمرک چین که روز سه شنبه منتشر شد، واردات نفت خام چین از عربستان سعودی، بزرگترین تامین کننده آن، در ماه مارس 8.8 درصد افزایش داشته است.

به نقل از ایندیپندنت ولیعهد عربستان، چین را یک «برادر قابل اعتماد» برای کشورش توصیف کرد و گفت ریاض مایل به تقویت روابط استراتژیک با چین برای برنامه چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی است.

چشم انداز 2030 برنامه‌ای است برای کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفته بود که کشورش سطح روابط خود را با 13 کشور منطقه به یک همکاری استراتژیک افزایش داده است و به این ترتیب چین به بزرگترین شریک تجاری و سرمایه گذاری اصلی کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است.

وزیر امور خارجه چین، ماه مارس گذشته با شاهزاده محمد بن سلمان در منطقه نئوم (نیوم) عربستان دیدار کرد.

وزیر امور خارجه چین در دیدار ماه گذشته خود از عربستان در مورد «شرایط متلاطم در خاورمیانه» گفته بود، راه اصلی برای ایجاد امنیت در خاورمیانه پاک کردن منطقه از اختلافات ژئوپلتیک بین قدرت‌های بزرگ و پایبندی به بررسی مسیرهای توسعه با ویژگی‌های خاورمیانه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها